ההסתערות על הדירות: סך המשכנתאות זינק בכ-50% במאי – ל-5.6 מיליארד שקל

רגע לפני העלאת המע"מ המשקיעים הסתערו על שוק הדירות: אחרי שביום חמישי האחרון דיווח משרד האוצר כי מספר עסקאות הנדל"ן במאי עלה לשיא של 11 שנים, כעת חושף בנק ישראל את נתוני המשכנתאות למאי, וגם שם ניכר זינוק אדיר ביחס לחודש אפריל.

על פי הנתונים, בחודש מאי ניטלו משכנתאות בסך כולל של 5.6 מיליארד שקל – זינוק אדיר של 47% ביחס לסך המשכנתאות בחודש אפריל. אחת הסיבות המרכזיות לזינוק הגדול היא העלאת המע"מ ב-1%, שנכנסה לתוקפה בתחילת החודש.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן


צילום: מרק ישראל סלם

מדובר בסך המשכנתאות הגבוה ביותר מאז חודש אוגוסט 2012, שם ניטלו משכנתאות בסך כולל של כ-5.8 מיליארד שקל, וגם אז הושפעו הנתונים מהעלאת המע"מ ב-1%, מ-16% ל-17%, שנכנסה לתוקף בתחילת ספטמבר.

בעקבות פרסום הנתונים, תקף יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס את בנק ישראל: "כל פעם הנגיד מוצא אשם אחר בהתנפלות על המשכנתאות, כאילו להפחתת הריבית אין שום קשר לעניין. הפחתות הריבית תדלקו את שוק הנדל"ן לפחות כמו עליית המע"מ, אם לא יותר".

ביום חמישי האחרון חשף משרד האוצר בדוח אורות אדומים כי נתונים ראשוניים לחודש מאי מצביעים על עלייה חריגה במספר העסקאות, אל הרמה הגבוהה ביותר של עסקאות מאז 2002. מכירת דירות חדשות, אשר רשמה עלייה מתונה יחסית בחודש אפריל, עלתה בשיעור חד בחודש מאי, ככל הנראה על רקע הקדמת רכישות לפני העלאת שיעור המע"מ.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן