ההתייקרויות במשק נמשכות: תעריפי החשמל יעלו ב-6.5%

החשמל שוב מתייקר. רשותצ החשמל אישרה הערב העלאה של 6.5% בתעריף החשמל. ברשות מסבירים כי מדובר בהעלאה מתונה יותר מהתכנון המקורי של 10% שנובעת מקיזוז חוב של חברת החשמל לצרכנים וכן מכניסה מוקדמת מהצפוי של גז טבעי ממאגר תמר. 

בנוסף מדגישה הרשות כי "ככל שהזרמת הגז המלאה ממאגר "תמר" לחברת החשמל תוקדם, יתמתן אף יותר שיעור עליית התעריף בהחלטה הסופית". 

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

ההתייקרות הנוכחית בתעריף החשמל היא השנייה מתוך שלוש המתוכננות עד שנת 2014. ההחלטה על ההתייקרות ההדרגתית התקבלה ברשות החשמל בעקבות משבר הדלקים שאירע ב-2011 בעקבות הפסקת הזרמת הגז הטבעי ממצרים. 

המתווה התלת שנתי החליף לטענת הרשות התייקרות של 50% בתעריף החשמל שהייתה אמורה להתבצע לפני כשנה. זאת, בעקבות התערבות ממשלתית בחוב של חברת החשמל. עם זאת, ברשות מציינים כי על פי המתווה המקורי, היה אמור תעריף החשמל להתייקר בפעימה השנייה ב-4.4% בלבד, אלא שלאחר עדכון תוספת עלות החשמל וכן בעקבות עלייה מחירי הדלקים ואיחור בכניסת יצרני חשמל פרטיים בשוק, הוחלט להעלות את התעריף ב-6.5%. 

צילום: רויטרס

החוב של חברת החשמל לצרכנים עומד על כ-2 מיליארד שקל. בעבר החליטה הרשות לפרוס את החזר החוב עד שנת 2025, אולם לטענת הרשות, "לאור ההתייקרות החריגה בתעריפים, החליטה הרשות לשנות החלטה זו ולקצר את תקופת החזר החוב לצרכנים באופן דרמטי, למחצית, ולסיימו כבר בשנת 2017, על מנת להקל את הנטל על הצרכנים. קיזוז זה הוסיף למיתון עליית התעריף עוד כ- 600 מליון ₪ בשנים 2013 ו- 2014".

גורם נוסף שמיתן את עליית התעריף הצפויה הוא נתוני אמת ביחס לצריכת חשמל משנת 2013. הרשות קיבלה רק בימים האחרונים נתוני אמת לגבי הביקושים לחשמל לחודשים ינואר ופברואר בשנת 2013 וביצעה חישובים מחודשים של התעריף. 

הרשות מדגישה במסמך השימוע מטעמה, כי תמשיך ותבחן את נתוני האמת מהחברה, גם במהלך תקופת השימוע. בפרט הרשות מציינת כי ככל שהזרמת הגז הטבעי המלאה מתמר תוקדם עוד יותר, הרי שייתכן שהדבר יגרור הוזלה נוספת של ההתייקרות הצפויה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן