הווידאו לא הרג עדיין את הרדיו: השיטה הישנה מצליחה יותר מאי פעם

לפני הרבה שנים, אם רציתם לשמוע שיר, הייתם צריכים ללכת לקנות אותו בגרסת הויניל (ואז בקסטה, ואז בדיסק), או שהייתם צריכים להדליק את הרדיו ולקוות לטוב. בעשור האחרון התמונה השתנתה מקצה לקצה, ועכשיו אפשר למצוא כל שיר ברשת תוך שניות. הצרכן יכול לקנות אותו שם באייטיונס, לצפות בוידאו שקשור אליו ביוטיוב, או להאזין לו דרך סטרימינג בשירותים כמו ספוטיפיי או Apple Music. אפשר לשער כי עם כל כך הרבה אופציות נגישות למוזיקה, לרדיו יהיה קשה להשלים את הפערים, אבל האמת היא שמצבו מצוין.

מכון המחקר נילסן הוציא דוח בשבוע שעבר, בו הוא טוען כי ברבעון השני של 2015 הקשיבו לרדיו יותר אנשים מאי פעם. בדומה לתחילת השנה, מספר עצום של 245 מיליון אנשים ארה"ב הקשיבו לרדיו לפחות פעם בשבוע. זה בעצם 91% מהאוכלוסייה האמריקאית מעל גיל 12, והמפרסמים ירוו נחת למשמע נתון זה.

ומה בארץ? סקר TGI האחרון מראה כי המאזינים נחשפו לרדיו בשנה שעברה בשיעור של קרוב ל-30%. זהו נתון נמוך יחסית למספר האמריקאי, אבל שיטת המדידה שונה – נלקחו בחשבון רק בני 18 ומעלה מקרב האוכלוסייה היהודית, במה שמשקף 4 מיליון אנשים מהאוכלוסייה בארץ. למרות זאת, זהו עדיין מספר גבוה ממה שהיינו מצפים לראות.

עדיין נפוץ בחברה כי הוא קל להפעלה ונגיש מאוד. רדיו | צילום: thinkstock

תחנות רדיו רבות נסגרו או צמצמו את פעילותן לאחרונה, אבל ברור כי התעשייה הזו עדיין חזקה, ויש מקום בו תחנות ואנשי רדיו יכולים לשגשג. חוץ משימוש בנתונים דמוגרפים מפורטים לגבי מי מקשיב לאילו ערוצים ומתי, הדבר היחיד שתעשיית הרדיו יכולה לעשות כדי למשוך את כספי המפרסמים בצורה טובה יותר, הוא למצוא דרך להחזיק את תשומת לב האנשים לזמן ארוך יותר, ולתקופות ארוכות יותר.

אמנם הסקר של נילסן בוצע בארה"ב, אך אחת מהסיבות שבגללן רדיו עדיין נפוץ בחברה שלנו, היא הזמינות המידית שלו. אנשים רבים מקשיבים לרדיו במכוניות שלהם בדרכם לעבודה ובחזרה. למרות זאת, מחוץ לשעות המסוימות האלו, מספר המאזינים יורד בצורה דרסטית, כאשר רבים עוברים למחשב או פשוט עסוקים במשך היום. שירותי סטרימינג מנצלים את הנתונים המעודדים על מצב הרדיו, והם עובדים קשה כדי להבטיח שהמאזינים יעזבו את המכוניות וימשיכו להקשיב לרדיו, לא משנה היכן הם נמצאים, למרות שאולי זה יקרה דרך מכשיר שונה.

רדיו הוא גם פורמט נגיש וקל להבנה. ברור כי ישנם מיליוני אנשים שניסו את שירותי הסטרימינג, אבל כולם יודעים כיצד להפעיל את הרדיו. אין זמן למידה שמקושר עם הנאה של מוזיקה, וגם לא עולה כסף כדי להקשיב לו. אמנם האזנה לרדיו לא מציעה את אותו החופש של בחירה בשיר מסוים מתוך ספריה בת עשרות מיליוני שירים, אבל רוב האנשים נהנים לזהות סגנון שהם אוהבים – פופ, רוק, היפ-הופ, שנות השבעים ועוד – ולתת לדיג'יי לבחור להם את השירים משם.

בחירה אינסופית היא נחמדה, אבל אם לוקחים בחשבון את העובדה שישנם עדיין מיליוני אנשים שמקשיבים לרדיו על בסיס קבוע ברחבי העולם, ברור כי היא לא מה שרוב האנשים מחפשים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן