האם ניתן יהיה לנסוע בקרוב לאילת מבלי לעבור את ירידות סדום ואת כביש הערבה? הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה (מחוז דרום) אישרה היום את הצעת שר התחבורה, ישראל כץ, לסלילת תוואי מסילת הרכבת לאילת. הוועדה, שדנה בשתי חלופות עיקריות לסלילת קו הרכבת בקטע שאורכו כ-60 ק"מ, בין דימונה לחצבה ("מישור ימין"), קיבלה את התכנית שהוכנה על ידי חברת נתיבי ישראל.
לפני כחודשיים אישרה הוועדה שני קטעים נוספים במסלול הרכבת: בין באר שבע לדימונה ובין חצבה לבין אילת. היום הסתיים בוועדה המחוזית הדיון בשלושת הקטעים.
השר כץ ברך על החלטתה ההיסטורית של הוועדה, וציין כי ההחלטה מיישמת הלכה למעשה את מדיניות משרד התחבורה לקירוב הפריפריה למרכז ולחיזוק הקשר בין אילת למרכז הארץ. זאת, בהתאם לתכנית נתיבי ישראל שנועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל, אשר יחברו בקשר ישיר ומהיר את צפון הארץ ודרומה עם המרכז.
השר הוסיף כי מעבר ליתרונות הכלכליים, הבטיחותיים והסביבתיים של הפרויקט, מדובר במיזם בעל חשיבות אסטרטגית ולאומית רבה, שישמש חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ויאפשר מעבר סחורות בין אסיה לאירופה. "אנו משוכנעים כי תכנית זו תתרום למדינת ישראל בחיזוק קשרי המסחר ברמה הבינלאומית", אמר כץ.
צילום: דוברות רכבת ישראל
"הפרויקט יביא ברכה למפעלי הדרום, המהווים מרכיב גדול ומשמעותי בייצוא הישראלי בנגב ובערבה ולתיירות באילת ובדרום, וכן להורדת משאיות מהכבישים, להגברת הבטיחות בכבישי הדרום, ולהפחתת זיהום האוויר. לפרויקט תרומה חברתית ממדרגה ראשונה עבור 700 אלף תושבים המתגוררים בדרום הארץ".
על פי התכנון, יכלול הקו שתי מסילות נוסעים, למשא ולרכבות נוסעים, ולארכו יוקמו 5 תחנות נוסעים, 8 תחנות תפעוליות וארבעה מסופי מטען. על סמך בדיקות מקצועיות, נקבע כי תחנות הנוסעים תהיינה בבאר שבע, דימונה, ספיר, קטורה רמון ואילת.
תכנון קו הרכבת לאילת התקדם בקצב עבודה גבוה במיוחד: 6 משרדי תכנון, שכל אחד מהם קידם במקביל קטע מסילה של כ-40 ק"מ, פעלו במטרה להגיע לשלב הפקדת התכנית. במסגרת התכנון, נבחנו 7 חלופות שונות, אשר צומצמו לבסוף ל-3 עיקריות. תוואי מסילת הנוסעים לאילת יהיה באורך של 240 ק"מ ואילו מסלול רכבות המשא יהיה באורך של 260 ק"מ.
|
|