הוועדה לעידוד הנפקה הגישה את המלצותיה: "חברות צריכות לשאוף לבורסה, לא לאקזיט"

הוועדה לעידוד הנפקות בבורסה הישראלית, או בשמה הרשמי "הוועדה לקידום השקעות בחברות ציבוריות בתחום המחקר והפיתוח" סיימה את פעילותה והגישה את המלצותיה ליו"ר הרשות לניירות ערך, הפרופסור שמואל האוזר. בין ההמלצות אשר העבירה הוועדה נמצאות שורת הקלות בירוקרטיות ופיננסיות לחברות המנפיקות ולמשקיעים – כשהמטרה ברורה: לשים קץ לתקופת היובש באחד העם ולפתות חברות היי טק ישראליות לחזור ולצאת בהנפקות בבורסה בת"א.

"חברות סטרט-אפ רבות קמות בארץ ופשוט לא מצליחות לגייס את ההון הדרוש להן" אומר בשיחה עם פורבס רו"ח גיא פרימנגר, ראש תחום טכנולוגיה בפירמת רואי החשבון PwC, ומי שהופיע פעמים לא מעטות בפני הוועדה עקב ניסיונו הרב והיכרותו את תחום ההיי-טק בישראל. "הסיבה לכך אינה כי הן אינן טובות דיין. בשוק קטן כמו ישראל, יש כמות מצומצמת של משקיעים, ומי שלא נמצא בקליקות הנכונות נשאר בחוץ".

רוצים לעודד הנפקות נוספות | צילום: אהוד כהנים

אז מה עושים אותם יזמים אשר לא הצליחו לגייס את ההון הדרוש להם? במקרים רבים, הפתרון הקל הוא למכור. "יזמים פשוט התעייפו מלרדוף אחר הגיוס הבא, והעדיפו למכור את החברה בשלב מוקדם מדי ובסכום נמוך יחסית" ממשיך פרמינגר. "כמובן שמצב כזה זה הפסד ישיר למשק הישראלי כולו. גם הכסף הקטן יחסית, גם החברה עצמה, היצור, מקומות העבודה והרווחים מועברים כולם אל מעבר לים, וגם הידע המצטבר, היוקרה למשק וכו' נעלמים. במצב הדברים היום, קשה לראות את צ'ק פוינט הבאה מגיעה בקרוב".

כשהחברות הצעירות נתקלות בקשיים לגייס כסף ממשקיעים, הנפקה בבורסה והפיכה לחברה ציבורית נשמעת כמו פתרון אידיאלי. אך אף על פי כן, הבורסה הישראלית הפכה בשנים האחרונות ליעד בלתי אטרקטיבי בעליל עבור החברות הצעירות. יש גורמים רבים אשר הובילו למצב זה, החל מגודלו הקטן (יחסית) של המשק הישראלי ועד לשורה של נהלים וקשיים בירוקרטיים, אך השורה התחתונה ברורה: במהלך 6 השנים האחרונות בוצעה הנפקה אחת בלבד של חברה טכנולוגית באחד העם. עם הנתון הזה קשה להתווכח.

"אין ספק כי מדובר במהלך מבורך, אותו הוביל הרגולטור באופן מרשים" אומר פרמינגר בהתייחסו לוועדה הבין משרדית אשר הוקמה על ידי הרגולטור, במטרה לבחון אילו צעדים יש לנקוט בכדי לעודד את החברות הישראליות לשוב ולהנפיק בבורסה באחד העם.

לאחר חודשים רבים של עבודה, הגישו אתמול חברי הוועדה את המלצותיהם הסופיות ליו"ר הרשות לניירות ערך. מדובר במסמך מורכב למדי, הכולל שורה ארוכה של המלצות. בינהן, ניתן למנות 3 ההמלצות משמעותיות במיוחד: ראשית, ממליצה הוועדה על שורה ארוכה של הקלות והטבות מס למשקיעים הפרטיים אשר יבחרו להשקיע בחברות ההיי-טק הישראליות.

"דחיפה משמעותית לבורסה ולמשק כולו". רו"ח גיא פרמינגר | צילום: אלי דסה

גם גופי ההשקעה המוסדיים יזכו, על פי המסמך, לשורת הקלות בדמי הניהול ולסיוע בניתוח המידע הבורסאי. ההמלצות המעניינות ביותר נוגעות להקלת התהליך הבירוקרטי אשר יידרש מהחברות המנפיקות עצמן: מטרת הרפורמה תהיה לייצר תהליך קל ופשוט, אשר יקל על החברות הקטנות לצאת בהנפקה, ולא להסתמך על כספי משקיעים בלבד.

"מדובר בהמלצות נהדרות" מסכם פרמינגר. "אם אכן יאושרו, הן יהוו דחיפה משמעותית לבורסה ולמשק הישראלי כולו. לכולנו יש רק מה להרוויח מכך".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן