הופכים עולמות: על פעילותה המסקרנת של קבוצת ההשקעות LR

אנשים צועדים במשך שעות לעבר נקודת מים הרחוקה עשרות קילומטרים מביתם. כשהם מגיעים, הם מצטיידים, מרווים את צימאונם ושבים על עקבותיהם אל מקום מושבם, ולמחרת חוזר חלילה. הסיטואציה הזו היא אינה מחזה נפוץ בעולם המערבי, ועבור רבים מאיתנו ייתכן שהיא כלל אינה נתפסת, אך במדינות מתפתחות רבות בעולם כך בדיוק מתנהלים החיים. קבוצת LR מנהלת השקעות בשווי מאות מיליוני דולרים במדינות מתפתחות ברחבי העולם זה שלושה עשורים. היא מקימה בהן פרויקטים בתחומים שונים, החל בחברות סלולר, דרך פרויקטים חקלאיים ועד להקמת בתי חולים.

יקי זינגר, בן 31 בלבד, הוא סגן הנשיא לפיתוח עסקי של הקבוצה זה שלוש וחצי שנים, והוא מספר על הפרויקטים שלה שבמסגרתם הוא מתרוצץ ברחבי הגלובוס, או כפי שהוא מגדיר זאת, "במקומות שלפני שהגעתי אליהם בכלל לא ידעתי איפה הם נמצאים". במדינות אלו, ששוכנות בדרום אמריקה, במזרח הרחוק, באפריקה ובמזרח אירופה, מקימה הקבוצה פרויקטים בהתאם לצרכים שהיא מזהה. "התפקיד שלי הוא לקדם וליצור הזדמנויות", מסביר זינגר. "למעשה, רוב העבודה נעשית גם במעורבות של ממשלות וגופים אחרים".

זינגר. בגיל 31 אחראי להשקעות בנות מאות מיליוני דולרים | צילום: אלי אטיאס

מהכפר אל המושב

זינגר מספר, למשל, על פרויקט שקידמה החברה באפריקה ושילב בין דיור, חקלאות ותעשייה. "לקחנו שטח ובשילוב עם הממשלה הקמנו פרויקט סוציאלי בסגנון ‘מושב', שמשך אליו חלק מתושבי הכפרים בסביבה. בפועל הפרויקט מורכב מכמה חלקים: ישנם הבתים, כאשר לכל משפחה יש גם חלקת אדמה משלה", הוא מסביר. לצד המושב ישנם חווה ומרכז אגרו־תעשייתי, שאותו מפעילים אנשי LR. הוא קונה את התוצרת מהחקלאים במושב, מעבד אותה למוצר ומשווק אותו. "מה שיפה זה שהפרויקט עוזר לחקלאים לקנות זרעים, נותן להם את הכלים ואת הידע, מלווה אותם במשך השנים הדרושות להם כדי להניב תוצרת, ובסוף יש גם מי שמתחייב בפניהם שיקנה את התבואה". כך נוצר ביטחון כלכלי עבור החקלאי, שעד כה היה בעל יכולת כלכלה עצמית נמוכה. לדברי זינגר, כמעט בן רגע גדלה הכנסתו במאות אחוזים.

אחת הבעיות בתחום הזה היא העובדה שפרויקטים רבים ננטשים ברגע שמסתיימת ההקמה, ואכן – אחד הדברים שמייחדים את LR הוא ההימצאות בשטח לתקופה ממושכת. "מה שחשוב לנו, זה לא להפעיל פרויקט וזהו, אלא להישאר לתקופה ולראות שהוא מגיע לנקודה שבה הוא יציב", מדגיש זינגר. "אנחנו מאמינים שיש צורך להיות נוכחים ולהשתתף בבנייה, אך היתרון שלנו ביחס לחברות אחרות הוא שאנחנו נשארים ומנהלים את הפרויקטים. זה חשוב – בטח במדינות מתפתחות". נראה שהסתכלות זו תורמת בסופו של דבר גם לרווחיות הקבוצה. "אנחנו בונים עסק שעובד שנים קדימה והופך לנכס. בסוף אנחנו קבוצה עסקית – אנחנו מרוויחים מהקמה של פרויקט ומהניהול שלו".

חברת הקקאו הגדולה בעולם

דוגמה נוספת שמביא זינגר, כדי להדגיש את האסטרטגיה של הקבוצה, היא בית חולים שהוקם לאחרונה באחת המדינות שבהן פועלת LR. "אנחנו מקימים בתי חולים ומנהלים אותם, אבל הכוונה היא לעבוד עם כוח העבודה המקומי ולייצר מקומות עבודה. אנחנו מכשירים את הרופאים ואת האחיות לנהל את בית החולים", הוא אומר. במסגרת ההכשרות נעשים גם שיתופי פעולה עם בתי חולים מובילים בישראל, וזה רחוק מלהיות הקשר היחיד הצבוע בכחול־לבן. בפרויקטים שנוגעים לתחום המים, עובדת הקבוצה עם חברת מקורות המקומית ובתחום האנרגיה עם חברת החשמל. "הכוונה היא להביא טכנולוגיות ישראליות ולקדם מוצרים ישראליים כמה שאפשר".

בשנים האחרונות נשמעות עוד ועוד תחזיות מרירות שמצביעות על מחסור עולמי בקקאו. אחת הסיבות המרכזיות לבעיה, מסביר זינגר, היא שרוב גידולי הקקאו מתבצעים במדינות קטנות, ואין חוות מסחריות לגידולו. "קיבלנו החלטה להיות חברת גידול הקקאו הגדולה בעולם, ואנחנו מתחילים לגדל קקאו בשטחים נרחבים", מספר זינגר על הפרויקט שנמצא כבר בעיצומו באזורים שונים בעולם. "ההשפעה שאנחנו יוצרים היא מרתקת. אנחנו לוקחים חווה גדולה, מייצרים מקומות עבודה וגם ביטחון תזונתי".

הפעילות של LR יוצרת ביטחון כלכלי עבור החקלאים | צילום: אלי אטיאס

נשאר באוויר

כדי להבין את הגיל הצעיר שבו השתלב זינגר בחברה, אפשר להסתכל על זה כך – LR החלה את דרכה, כשזינגר היה בן שנה בלבד. מקימי החברה הם רועי בן ימי, עמי לוסטיג ואיתן סטיבה (שלימים עזב את ניהול החברה), שהכירו עוד בשירותם הצבאי כטייסי קרב. שנים לאחר מכן הגיע זינגר גם הוא לקורס הטיס, שבמסגרתו עשה גם תואר ראשון. לתואר שני למד במסגרת "התוכנית על שם ליאון רקאנטי", שמכשירה תלמידים לתפקידי ניהול מובילים. כשהשתחרר מהצבא בגיל 28, הגיע ל־ LR ומצא עצמו שוב באוויר, הפעם בדרך למדינות מתפתחות. למעשה, בשבוע בודד הוא עשוי לעבור בין שלוש לארבע מדינות.

השקעות החברה מניבות כאמור רווחים, ואותם היא לא נוטה לחשוף. יחד עם זאת, במקביל לפעילותה העסקית, היא משתתפת גם בפרויקטים ללא מטרות רווח, ביניהם למשל שיתוף פעולה עם עמותת "הצל ליבו של ילד", שמטפלת בילדים חולי לב במדינות מתפתחות. בכלל, נראה שלא הנסיעות עצמן הן אלה שמרתקות את זינגר, אלא משמעות העבודה. "במסגרת העבודה אתה רואה אנשים ומסתובב בכפרים. אתה רואה שהם הולכים עשרות קילומטרים ושעות ארוכות בשביל להביא מים, ואתה מבין כמה אתה הולך להשפיע כשתעביר נקודת מים לכפר הזה. זה מחמם את הלב לראות איך אתה מצליח ליצור השפעה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן