הזמן נוזל: המותג החדשני שהשתמש לראשונה במים לייצור שעוני יד

מים הם האויב הגדול ביותר של שעונים, אך לפני כחמש שנים נתקל היזם השוויצרי פטריק ברדוז בקונספט מדהים, שנשמע כמו משהו דמיוני: להשתמש במים כדי למדוד זמן. כמובן ששעוני מים הם לא קונספט חדש, וקיימים כבר אלפי שנים, אבל עד כה אף אחד לא מצא דרך ליצור שעון יד שיפעל באמצעות מים.

ברדוז הרים את הכפפה ויחד עם שלושה שותפים, כולל מהנדס הגרעין לוסיין ווילאמוז, הקים את מותג השעונים HYT, שמתמחה בייצור שעונים הידרו־מכאניים ופועל החל מ־2012.

המנגנון של השעונים פורצי הדרך מתבסס על שני נוזלים שלא מתערבבים זה עם זה, אשר זורמים דרך צינורית דקיקה באמצעות תנועה מכאנית ומראים את השעה. יצירת המערכת המורכבת הזו לא היתה מתאפשרת ללא שיתוף פעולה עם החברה האחות Preciflex, המייצרת מכשירי ניתור נוזלים עבור תעשיות שונות, וגם בה, כמו ב־HYT, מכהן ברדוז כיו"ר.

שעוני HYT מורכבים לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם עיצובית | צילום: אתר החברה

את הדרך הוא החל עם 30 מיליון דולר, באמצעותם פיתח את הטכנולוגיה שלא היתה קיימת בתעשייה עד אז. כדי לקדם את המטרה ברדוז גייס לתפקיד המנכ"ל את וינסנט פריארד, שהוביל בהצלחה את מותגי השעונים Technomarine ו־Concord.

HYT מייצרת שעונים שהם מורכבים ויוצאי דופן לא רק מבחינה טכנולוגית, אלא גם מבחינה עיצובית. מערכת הובלת הנוזלים שלהם מוצגת על גבי פרופילים מאוד לא אופייניים לעולם השעונים, ואספנים – בייחוד בשוק האסיאתי – פשוט "משתגעים" עליהם. ב־2013 החברה ייצרה כ־150 שעונים, שמחירם מתחיל ב־50 אלף דולר, ובשנה שעברה כבר ייצרה כ־400 יחידות. ההכנסות גדלו בהתאם: בעוד שב־2013 מכרה החברה בסכום של 4.6 מיליון דולר, בשנה לאחר מכן גדלו המכירות ב־40%, וב־2015 ב־20% נוספים.

מנכ"ל HYT, וינסנט פריארד (מימין) ויזם המותג, פטריק ברדוז | צילום: אתר החברה

בתהליך צמיחה

לדברי ברדוז, הגידול במכירות בשנתיים האחרונות לא נבע מכמות גדולה יותר של שעונים שנמכרו, אלא ממכירה של דגמים יקרים יותר. המודל הבסיסי ביותר של החברה כיום הוא ה־H1, שמחירו נע בין 50 ל־70 אלף דולר, וממוצע המכירות של כל הדגמים עמד בשנה שעברה על 65 אלף דולר. השנה הוא צפוי לעמוד על 80 אלף דולר, הודות לדגמים חדשים כמו ה־H2 וקולקציית הגולגלות, שמחיריהם נעים בין 90 ל־180 אלף דולר, וכמובן לדגם יוצא הדופן H3, שמחירו מגיע ל־285 אלף דולר.

אך היתה זו ההשקעה החדשה בחברה, שהביאה את צמיחתה לרמה חדשה. בפברואר האחרון קיבלה TYH 23 מיליון דולר, שכללו גם השקעה של יו"ר נסטלה, פטר ברבק־לטמת', אשר תאפשר לחברת השעונים להתרחב לשווקים ולתחומים חדשים.

דגם הגולגולת | צילום: אתר החברה

"טכנולוגיית הנוזלים הזו כל כך מבטיחה, שיש לנו הרבה מאוד מקום לצמיחה", אומר ברדוז. "זו הסיבה שגייסנו את הכסף – כדי שנוכל לענות על הדרישה בשוק, להפיח חיים בחברה ולנוע קדימה בדרכים חדשות".

ההון החדש יאפשר לחברה גם להוריד את מחירי השעונים החדשים שהיא מוציאה לשוק ולהפוך אותם למעט יותר זמינים לציבורים רחבים יותר, עם תג מחיר של 25־35 אלף דולר. בהתאם לזאת, ברדוז מאמין כי הליין החדש, שצפוי להיחשף ב־2018, ייוצר בכמויות של "אלף חתיכות בשנה".

"ל־HYT יש דנ"א של מותג יוקרה, אז המוצרים שלנו לעולם לא יתומחרו בפחות מ־25 אלף דולר, וגם תמיד נהיה הידרו־מכאניים", אומר פריארד. "אבל עם הכיוון החדש הזה, אנחנו יכולים להאיץ את הצמיחה בכך שנוסיף פונקציות חדשות. זה פותח חזית חדשה עבורנו".
ההשקעה החדשה הובילה גם לפיתוחים אחרים עבור החברה וחברת הבת. אחד מהם, המכונה Aqua Quantum, הוא ליין של שעונים ותכשיטים שמחירם מתחיל מ־300 דולר. גם קולקציה של שעונים חכמים צפויה לצאת בעתיד, משום שהנוזל יכול לשמש להצגה של פונקציות שונות. בנוסף, Preciflex חוקרת תחום חדש של מכשירים רפואיים מונחי מים, ו-HYT מתכננת לפתוח חברה בת בארה"ב.

במילים אחרות, הסכר פתוח.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן