החברות הלא חברתיות – ביטוח: מגדל והפניקס מפספסות

פורבס בדק: מי הן החברות החברתיות בישראל – ומי מצפצפות על האזרחים? לצפייה בשאר הכתבות בסדרה לחצו כאן

בענף הביטוח תחום האחריות התאגידית עדיין לא מפותח דיו, ותגובת רוב החברות הייתה איטית יחסית. בדומה לסלולר, גם ענף הביטוח זכה בשנה האחרונה למהלומות רגולטוריות קשות בדמות הפחתת דמי הניהול וירידה ברווחים, והעתיד לא נראה ורוד יותר.
לפי דוחות של ארגון אמון הציבור, החברות מערימות קשיים בדרכם של מובטלים כאשר אלו מבקשים להפעיל את הביטוח ולקבל את תגמולי הביטוח. אחת הסיבות לכך היא שעדיין לא מתפרסמים לציבור נתונים אודות איכות הטיפול של חברות הביטוח בתביעות ולא מופעל לחץ ממשי על החברות לשפר את התנהלותן מול מבוטחים.
נגה לבציון־נדן, מנכ״לית greeneye מבט ירוק להשקעות, מסבירה מה הדגש הסביבתי שיש לבדוק כאן: "כשהם משקיעים ומבטחים, פחות מעניין אותי כמה הם ממחזרים נייר. עם כל הכבוד, שם לא נמצאת ההשפעה האמיתית שלהן. כל האתגר הגדול של הגופים הפיננסיים הוא איך הם מטמיעים את הנושא של סיכונים סביבתיים בקבלת ההחלטות שלהם".

מגדל (לא מופיעה במדד מעלה. 46.5 אחוז במדד השקיפות)

צילום: ארטיום דגל

ניתן היה לצפות שדווקא במגדל, חברת הביטוח הגדולה בישראל, שסך הנכסים שהיא מנהלת נאמד ב־139 מיליארד שקל, יינתן דגש מיוחד על הפרמטרים החברתיים, אולם התוצאות, או בעצם היעדר התוצאות מלמד את ההפך. החברה, שבקרוב צפויה לעבור לידיו של טייקון הביטוח שלמה אליהו תמורת 4.2 מיליארד שקל (עבור 69 אחוז), סירבה ליטול חלק בפרויקט של פורבס. ייתכן שהסיבה לכך היא שהחברה עסוקה יותר בליקוק פצעיה, לאחר שהרווח הנקי שלה ירד משמעותית ב־2011 לעומת השנה הקודמת. בשנה האחרונה היא הרוויחה 297 מיליון שקל (רווח נקי) לעומת 782 מיליון בשנה שלפניה.
טל רבינא, דובר החברה, מסר כי "למגדל אין בשלב זה עניין להשתתף בכתבה".
זה לא מפתיע שלחברה אין עניין כללי בפרסום נתונים על התנהלותה. היא לא מפרסמת דוח אחריות תאגידית, לא משתפת פעולה עם מדד מעלה ולכן אין זה מפתיע שהיא לא משתפת פעולה גם עם כתבה בנושא של אחריות חברתית. ייתכן שהעובדה כי מדובר בחברת ביטוח ענקית ומצליחה, מאפשרת לבעלי החברה לשמור על אדישות – שלא לומר לזלזל – בפרמטרים כה חשובים עבור הציבור, שחלק גדול ממנו נמנה על קהל לקוחותיה.

הפניקס (13 נקודות במדד מעלה. 24 אחוז במדד השקיפות)

צילום: ארטיום דגל

כמו מגדל, גם הפניקס זוכה לתואר המפוקפק של החברה הכי לא חברתית בענף הביטוח. כמו מגדל, גם אצל הפניקס חלה ירידה ברווחים בשנת 2011. הרווח הנקי של החברה לשנה זו הסתכם ב־54 מיליון שקל, לעומת 309 מיליון בשנה הקודמת. ברבעון הרביעי של 2011 עברה החברה להפסד של 73 מיליון שקל, לעומת רווח של 70 מיליון ברבעון המקביל של 2010. שבעת המרוויחים הבולטים של החברה, עלות שכרם עמדה על כ־33 מיליון שקל.
בהפניקס, בדומה לחברות ביטוח אחרות, לא לגמרי מבינים עדיין את המשמעות של אחריות תאגידית. בחברה כמעט שלא העבירו נתונים עד סגירת הגיליון, לבסוף נאותו להעביר נתונים – כשגם הם ברובם לא מלאים. מבחינת תרומותיה לקהילה, נמסר כי רוב התרומות שלה נעשות דרך חברת האם שלה, דלק.
מבחינת הנתונים המפורסמים על החברה במדד מעלה ובמדד ביונדביזנס, אפשר להתרשם שהאחריות התאגידית חברתית שלה מעמידה אותה במקום השלישי מבין חברות הביטוח, בתחרות עם מגדל על המקום האחרון. דובר החברה, גיא פרידלר, מסר בתחילה כי השגת הפרטים מורכבת. מדיניות לאיכות הסביבה אין לה, ונתונים כמו מיחזור חומרים וכדומה לא התקבלו.

כלל ביטוח (17 נקודות במדד מעלה. 22.5 אחוז במדד השקיפות)


צילום: יח"צ

2011 לא הייתה השנה גם של כלל ביטוח, שסיימה עם הפסד כולל של 127 מיליון שקל, לעומת רווח של 673 מיליון שקל בשנת 2010, כך על פי הדוחות שפרסמה.
החברה העבירה לנו את המסמכים שהעבירה לדירוג מעלה, ומהם עולה כי מצבת כוח האדם כוללת 3,436 עובדים נכון לסוף שנת 2010. מעבר לשאלה על עמידה בחוקי היסוד, עליה יש לשער שאין אף חברה שענתה בשלילה, טוענת החברה כי לא ניתנו כנגדה פסקי דין בניגוד לחוקי העבודה והמגן. עוד נאמר מצד כלל ביטוח שהיא בדקה את החברות שמספקות לה שירותי קבלן, זאת על ידי בדיקה רנדומלית של תלושי שכר על ידי מנהל משאבי אנוש, והיא מצהירה כי 30 אחוז מעובדי הקבלן המקצועיים שלה (כלומר: לא שמירה וניקיון אלא חשבונאות ומשרות מקצועיות אחרות) עברו להיות עובדים מן המניין.
בנוגע לאחוז הנשים, מדווחים בחברה, כי מבין 10 האחוזים המקבלים את השכר הגבוה בחברה, יש 23 אחוז נשים. מצוין שהחברה מתאמצת להעסיק בני מיעוטים ואוכלוסיות מגוונות (בני 50 פלוס) למשל, 10 אחוזים מבין עובדי החברה הם בעלי מוגבלויות.
מעורבות בקהילה: הרווח של החברה לפני מס עמד בשנת 2010 על כ־947 מיליון שקל. התרומה באותה שנה במיליוני שקלים עמדה על כ־3.3 מיליון שקל. תרומה בשווה ערך כספי מוערכת בחצי מיליון שקל. יש לחברה מסמך שמעיד על המדיניות החברתית שלה, ועובדיה מתנדבים בקהילה. עם זאת, מדובר רק ב־100 מהם.
איכות סביבה: החברה משתמשת ב־10,800 מ"ק של מים בשנה. צריכת האנרגיה שלה (חשמל בקילוואט לשעה) עומדת על 12,200 בשנה. דירקטוריון החברה לא הקדיש יותר מדי מחשבה לעניין, כאשר לא ניהל דיונים בנושא איכות הסביבה (לפי הדיווחים שלו) בשנתיים שקדמו לדוח מעלה.

הראל (19 נקודות במדד מעלה. 30 אחוז במדד השקיפות)


צילום: דוקוארט

גם חברת הראל, הטובה ביותר בדירוג שלנו מבין חברות הביטוח, לא רוותה נחת משנת 2011. הרווח הנקי בשנת 2011 הסתכם בכ־218 מיליון שקל לעומת רווח נקי של כ־535 מיליון שקל בתקופה המקבילה ב־2010.
מעורבות בקהילה: בשנת 2010 נתרם סכום של כ־2.8 מיליון שקל, כך לפי דיווחי החברה לארגון מעלה, בדוח שהועבר לידי פורבס. ב־2011 הסכום היה יותר מכפול. 7 אחוזים מעובדי החברה מתנדבים מעל 1,000 שעות על חשבון שעות העבודה. התרומה מתרכזת בתחומים שקשורים לליבת העסקים. ב־2011 אומצה עמותת איחוד הצלה. האימוץ מתבטא בתרומה כספית משמעותית והתנדבות עובדים. עובדים עשו קורס עזרה ראשונה שאחריו הם מתנדבים ומבקרים קשישים ניצולי שואה ובודקים להם מדדים חיוניים.
בנוגע לאיכות סביבה, צריכת חשמל ב־2010 עמדה על 9,567,768 (קוט"ש). צריכת המים השנתית עמדה על כ־13,591 קוב. באשר לפליטת פחמן, החברה לא העבירה נתונים מדויקים ל־2010 (ב־2009 פלטה 10.4 טון פחמן דו־חמצני).
בחברה נעזרים בחברה חיצונית שמבצעת עבורה בדיקות לגבי המדיניות בתחום איכות הסביבה. בין היתר, בעקבות התקנת בקרה בצריכת החשמל ירדה הצריכה של החברה בין 2009 ל־2010 בכ־18 אחוז.
בנושא אותו מציינת נגה לבציון־נדן, יש לחברה התייחסות רצינית: ניתנת הנחה בביטוח לרכב היברידי, כן ניתן בחברה ביטוח לתא פוטווולטאי – התקן סולארי להפקת חשמל, וניתן ביטוח מוזל למי שנוסע מעט ובכך חוסך; ישנה הנחה בביטוח לנהג צעיר שלוקח הדרכה של עמותת אור ירוק.
נקודה שיש לרשום לזכות החברה היא העובדה שנרשמה למערך הרישום והדיווח של פליטת גזי חממה שמופיע באתר המשרד להגנת הסביבה, ובכך הייתה לחברת הביטוח היחידה שעושה זאת.
בכל הנוגע לסביבת העבודה, מנתונים שהעבירה החברה עבור דוח מעלה 2011 עולה כי 10 אחוזים מבין עובדי הקבלן שעבדו בה בשנת 2009 הפכו להיות עובדים מן המניין בשנה שלאחר מכן. אחוז הנשים המועסקות בחברה מתוך 10 האחוזים העליונים של מקבלי השכר הוא 22 אחוז, ומועסקים בה 3 אחוזים בני מיעוטים. אחוז העובדים עם המוגבלויות הינו 0.7 אחוזים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן