החברות הלא חברתיות: הבינלאומי ומזרחי מפגרים לא רק ברווחים

פורבס בדק: מי הן החברות החברתיות בישראל – ומי מצפצפות על האזרחים? לצפייה בשאר הכתבות בסדרה לחצו כאן

הבנקים הם המלכים הבלתי מעורערים של הדוח הזה, והם המגזר עם הדוחות המעמיקים והארוכים ביותר. אולי דווקא בשל כך בולטת חולשתם של הבנק הבינלאומי הראשון ושל בנק מזרחי־טפחות, שמדורגים אחרונים בקטגוריה.
בעניין התנהלות הבנקים מול לקוחותיהם, פרסם בנק ישראל בחודש אפריל 2011 השוואה שניתן להסתייע בה בהערכת רמת ההגינות של הבנקים השונים. כך למשל, עולה מסקירה זו כי המחיר שגובים הבנקים מהמגזר הקמעונאי עבור אשראי גבוה ב־118 אחוז מהמחיר הנגבה מהמגזר העסקי, המחיר עבור פיקדונות גבוה ב־281 אחוז.
הבנקים, כך אין ספק, סוחטים את המקסימום מהאזרח הפשוט, אולם את הנתונים הללו לא ניתן למצוא בדוחותיהם ובדוחות האחריות התאגידית. ההשוואה ביניהם נעשית על בסיס נתונים זהים (ככל האפשר) שיש עליהם, כשבנק הפועלים ובנק לאומי זוכים לציונים גבוהים יחסית, ואילו שאר הבנקים המובילים מדשדשים הרחק מאחוריהם.

הבינלאומי הראשון (לא מופיע במדד מעלה. 26 אחוז במדד השקיפות לפי.בי אחזקות, בעלת השליטה בבנק)

מנכ"ל הבנק הבינלאומי הראשון סמדר ברבר-צדיק | צילום: דן לב

לבנק הבינלאומי אין דוח אחריות או משהו דומה לו. בדוח של בנק ישראל לשנת 2011 הוא זוכה לציון "תקין" בכל הנוגע לתלונות מוצדקות שהתקבלו על ידי לקוחותיו ונותחו על ידי בנק ישראל. מפנייה לדוברת הבנק, דפנה צוקר, התקבלו הנתונים הבאים:
בנוגע לסביבת עבודה, 54.7 אחוז מן העובדים בבנק הן נשים, מתוכן 35 אחוז בניהול הבכיר. 68 אחוז מתוך העובדים שקודמו בשנת 2011 היו נשים. אחוז המפוטרים מעל לגיל 45 השנה עמד על 4.7 אחוזים. מדוחות הבנק לשנת 2011 עולה כי עובדי הבינלאומי הם בעלי עלות שכר ממוצעת של כ־25,750 שקל. בנוסף, מעניק הבנק פעילות רווחה למשפחה, החזר דמי קייטנות, גן ואוניברסיטה לעובדים ועוד.
בכל הנוגע למעורבות בקהילה מוסרים מהבנק כי בשנת 2010 נתרמו 3 מיליון שקל, שמהווים 0.08 אחוזים מההכנסות, עובדי הבנק מתנדבים 2,500 שעות בשנה ומתנדבים בסך הכל 321 עובדים מתוך 2,986 עובדים, כולל היו"ר והמנכ"ל – זאת בעיקר בתוכנית "נקודת מפנה", פרויקט הדגל של הבנק, שהוקם בשנת 2006 בשיתוף פעולה עם עמותת אשלים מייסוד הג'וינט וארגון מתן. הפרויקט עוסק בסיוע לבני נוער בסיכון, באמצעות מתן כלים וידע מעולם התעסוקה והיזמות העסקית. היקף המימון הכולל של התוכנית מסתכם ב־20 מיליון שקל, כאשר עד כה השתתפו בתוכנית כ־7,500 בני נוער. לדברי הבנק, מדי שנה מתנדבים במסגרת הפרויקט כמה מאות מעובדי הבנק. זאת בנוסף, לפרויקט תרבות וקהילה שמעמיד הבנק לרווחת הציבור.
מבחינת איכות סביבה, מהבנק מדווחים כי צריכת החשמל בארגון היא 6,686 קוט"ש בממוצע לעובד, וכי 80 אחוז מהטונרים במדפסות ממוחזרים. רק לשם המחשה וכדי לקבל תמונת מצב השוואתית בנושא זה גם בהמשך הכתבה, נאמר כי צריכת החשמל הממוצעת בישראל היא 7,600 קוט"ש בשנה למשק בית.
בשנת 2011 הפכו כל הבנקים בקבוצה, כולל הבנק הבינלאומי (מדובר במסד, יובנק, אוצר החייל ופאג"י) לבנקים ללא נייר. כל הנהלים, החוזרים והתמסורת בין המטה לסניפים מגיעים במיילים ודרך מערכות המחשב ולא בנייר, מה שמביא לחיסכון רב בנייר, בטונרים, ובשינוע.
בנוסף, נעשה בבנק מהלך של העברת כל נושא הצילום לצילום במכונות דו־צדדיות מה שחוסך 50 אחוז מתצרוכת הנייר. היבט חשוב נוסף הוא בית הבנק החדש בשדרות רוטשילד בתל אביב, שזכה באחרונה לקבל תו ירוק מהשר להגנת הסביבה והיה למגדל המשרדים הראשון בארץ שזוכה לתו כזה.

מזרחי־טפחות (לא מופיע במדד מעלה. 26 אחוז במדד השקיפות)

צילום: ארטיום דגל

גם לבנק מזרחי אין בדיוק דוח אחריות תאגידית כמו לבנק האחרים, אך לו ישנה גרסה מסוימת של דוח, שבה אין פרטים ראויים לציון. בעיקר מדובר במסמך מדיניות שמצייר את הבנק אך ורק באופן חיובי, אך לא מציג נתונים פרקטיים אותם אפשר למדוד, וזאת בניגוד לדוחותיהם של בנקים אחרים. לכן, ניתן לשאוב עליו מידע רק מגורמים חיצוניים ומדוחות בודדים דוגמת זה של הקליניקה לאחריות תאגידית. לפיו, הבנק ביצע תכנוני מס אגרסיביים כך שיצא ששילם 0.59 אחוזים פחות ממה שהיה עליו לשלם לולא תכנוני המס.
מהדוחות שפורסמו לשנת 2011 עולה כי בכל הנוגע לפערים בין המנכ"ל לעובדים, הבנק נמצא במקום הראשון. מנכ"ל הבנק אלי יונס מקבל פי 33.5 מעלות השכר של עובד ממוצע בבנק.
בדוח של בנק ישראל הוא זוכה לציון הנמוך בקרב הבנקים – "טעון שיפור ניכר" – בכל הנוגע לתלונות מוצדקות שהתקבלו על ידי לקוחותיו. מבני שוקרון, דובר הבנק, נמסר כי אין לבנק יכולת להמציא תשובות בכל הנוגע לתחום איכות הסביבה. באשר לשאר התחומים, מסר שוקרון בתחום סביבת העבודה: "אנחנו, כמדיניות, לא מעסיקים עובדי קבלן. כ־42 אחוז מהמנהלים בבנק הן נשים. ברור שמעסיקים חרדים וערבים, אם כי אין לנו רשימות מוגדרות וייחודיות המבדלות אותם משאר העובדים".
בתחום התרומה לקהילה מסר שוקרון: "הבנק פעיל מאוד בנושא התרומה לקהילה, באמצעות סניפי הבנק והיחידות במטה שמאמצים עמותות וארגונים שפועלים בקרב ילדים עם חסכים שונים. העובדים והמנהלים מתנדבים באופן פעיל וקבוע".

דיסקונט (25 נקודות במדד מעלה. 70.5 אחוז במדד השקיפות)

צילום: רויטרס

בדוח של בנק ישראל זוכה בנק דיסקונט לציון "תקין" בכל הנוגע לתלונות מוצדקות שהתקבלו על ידי לקוחותיו. לפי דוח האחריות התאגידית של הבנק אפשר לראות בתחום העובדים שהבנק מיישם פרויקט של שילוב בני העדה האתיופית בו. נכון לדוח האחרון, עמד אחוז המועסקים על ידי הסכם קיבוצי על כ־55.4 אחוז. באשר ליחס בין נשים לגברים, לפי הדוח אחוז המנהלות עמד על כ־41 אחוז. הגיל הממוצע של עובדי הבנק נושק ל־50. עובדי הבנק זוכים לשכר הברוטו הגבוה ביותר לחודש, ממוצע של כ־20,300 שקל ב־2011 (עלות שכר של 30,250 שקל). עלות שכרו של מנכ"ל הבנק ראובן שפיגל גבוהה פי 21.4 מעלות עובד.

מבחינת תרומה ומעורבות בקהילה עולה כי הבנק תרם 7.3 מיליון שקל, שהם 0.1 אחוזים מן ההכנסות. לפי דוח הבנק כ־1,000 עובדים בו מתנדבים ותורמים באופן שוטף.
בכל הנוגע לאיכות סביבה, הבנק טוען כי הוא "פועל תוך מחשבה על שיקולים סביבתיים במתן האשראי שלו", אף שאין נתונים אמפיריים לוודא זאת. מדוח של הקליניקה לאחריות תאגידית, עולה כי הבנק שילם יותר מסים משהיה יכול לשלם, לו היה עושה תכנוני מס אגרסיביים יותר, בשיעור של כ־4.4 אחוזים.

לאומי (28 נקודות במדד מעלה. 95 אחוז במדד השקיפות)

צילום: רויטרס

לפי דוח האחריות התאגידית של בנק לאומי, שכולל את הפעילות של קבוצת לאומי בעולם (לאומי קארד, לאומי למשכנתאות, בנקים בעולם ועוד) אך מתייחס באופן פרטני גם לבנק, יש לא מעט נתונים שאפשר להפיק. בדוח של בנק ישראל הוא בולט לטובה בשיעור נמוך משמעותית של תלונות מוצדקות, וזוכה לציון הגבוה ביותר מבין הבנקים – "טוב".
בנוגע לעובדים: מסקר שביעות רצון שנערך ומצוין בדוח הבנק, עולה כי קיימת שביעות רצון בקרב העובדים והתקבל ציון של כ־8.96 מתוך 10. במדד BDI שבודק את שביעות הרצון של העובדים באמצעות שאלונים וסקר, על פי מדדים כמו שכר, יחסי עבודה וכדומה, הוא שני מקרב הבנקים. מהבנק נמסר כי 91 אחוז מעובדי הקבוצה הם עובדים קבועים, יותר ממחצית מעובדי הבנק גילם מעל ל־40, בהנהלת הביניים יש חלוקה כמעט שווה בין גברים ונשים, ובהנהלה הבכירה יש יחס של מנהלת אחת על כל מנהל. עובדי הבנק הם בעלי עלות שכר של כ־26,900 בממוצע. מנכ"לית הבנק היוצאת גליה מאור מרוויחה פי 18.7 מעלות שכרו של עובד ממוצע.
בנוגע למעורבות בקהילה: מהבנק נמסר כי בשנת 2010 התנדבו 3,546 עובדים בקהילה, כל עובד תשע שעות בממוצע. מבחינה כספית, תרמה הקבוצה 30.4 מיליון שקל. באותה שנה הרוויח הבנק 2.4 מיליארד שקל. שכרם של המנכ"לית והיו"ר עמדו על קרוב לחצי מסך התרומות לקהילה. מבחינת איכות הסביבה, מלאומי נמסר כי צריכת החשמל של הבנק עמדה על כ־90.7 מיליון קוט"ש ועל 132.5 אלף קוב. באשר לפליטת פחמן דו־חמצני, כמות הפליטה עמדה על כ־69.1 טון. הבנק נוקט צעדים לצמצום אנרגיה כמו למשל מערכות "בניין חכם", החלפת גופי תאורה, ניטור ובקרה ועוד. נקודה שיש לרשום לזכות הבנק היא העובדה שנרשם למערך הרישום והדיווח של פליטת גזי חממה.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר שעד עתה קיבלו 14 מבנים אישור על עמידה בת"י 5281, תקן מתקדם לבנייה ירוקה. שניים מן המבנים שייכים לבנק: ברחוב החשמונאים ובמרכז הארצי.
בדוח של הקליניקה לאחריות תאגידית נקבע כי הבנק שילם יותר מסים משהיה יכול לשלם, לו היה מבצע תכנוני מס אגרסיביים יותר, בשיעור של כ־2.89 אחוזים.

הפועלים (28 נקודות במדד מעלה. 99 אחוז במדד השקיפות)

צילום: יח"צ

בדירוג מעלה אין לבנק הפועלים ציון גבוה במיוחד בתרומת לקהילה, זאת בניגוד להצהרותיה של בעלת השליטה בבנק, שרי אריסון, שמרבה בציטוטים על חשיבות התרומה החברתית. בדוח של בנק ישראל על תלונות הוא לא ניזוק במיוחד וזוכה לציון "תקין".
ב־2011 עמדה תרומתו של הבנק לקהילה על כ־47 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 2.75 מיליארד שקל. עלות שכרם של חמשת המנהלים הבכירים בבנק הסתכמה בשנת 2011 בכ־33 מיליון שקל, כשהיו"ר יאיר סרוסי גרף 9.3 מיליון ועלות שכרו של המנכ"ל ציון קינן עמדה על כ־9 מיליון שקל. לפי דיווחי הבנק, 1,400 מעובדי הבנק מתנדבים באופן קבוע.
בתחום הסביבתי נמסר כי הבנק מפחית משמעותית משנה לשנה את השימוש שלו בנייר. ב־2010 השתמש הבנק ב־2,087 טון. הבנק מוביל החל מ־2011 מהלך של נייר ירוק שמשולב בסיבים ממוחזרים. בכל הנוגע לשימוש בחשמל, הצריכה הממוצעת לעובד היא 8,043 קוט"ש. בכמות השימוש למ"ר, חלה ירידה קלה. צריכת המים של הבנק בעלייה ועומדת על 0.54 למ"ר.
לפי חישובי הבנק, פליטת הפחמן הדו־חמצני שלו עומדת על 88,507 טון (לאחר קיזוז שהבנק עשה בעקבות נטיעת עצים ובגין העברת פסולת למיחזור). נקודה שיש לרשום לזכות הבנק היא העובדה שנרשם למערך הרישום והדיווח של פליטת גזי חממה שמופיע באתר המשרד להגנת הסביבה. לבנק, לפי דיווחי המשרד להגנת הסביבה, יש סניף אחד שעומד בתקן ירוק מחמיר (מתוך 14 מבנים בכל הארץ).
בכל הנוגע ליחס לעובדים, הבנק זכה במקום הראשון מבין הבנקים במדד BDI בשביעות רצון העובדים, שעמדו בעת פרסום הדוח (2010) על כ־9,983. מתוכם 2,497 מנהלים, 100 מהם בכירים. מחוץ למניין הזה נכללים כ־1,413 עובדים חיצוניים. לפי נתוני 2011 שיעור העובדים בבנק עלה בכ־1,000, ושיעור העובדים בעלי ההסכם הקיבוצי גבוה במיוחד (כ־95 אחוז).
מבחינת יחס גברים ונשים ברמת מנהלי אגפים וממוני־על, על כל אישה מנהלת יש שלושה מנהלים. עובדים ממיעוטים קיימים בבנק בשיעור של כ־5.7 אחוזים. בדוח של הקליניקה לאחריות תאגידית יוצא כי הבנק שילם יותר מסים משהיה יכול לשלם, לו עשה תכנוני מס אגרסיביים יותר, בשיעור של כ־3.07 אחוזים.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן