“החודשים הקרובים יהיו קריטיים לקביעת שווין של חברות הגז”

החודשים הקרובים יהיו קריטיים לקביעת שוויון של השותפות במאגר הגז הטבעי לוויתן, כך קובע היום בית ההשקעות אי.בי.אי בסקירה שפרסם. האנליסט הבכיר גיל בשן מציין בסקירה כי "החלטות הממשלה ושר האנרגיה החדש יקבעו את העתיד וכיוון ההתפתחות של משק הגז בכלל, ושל החברות והשותפויות בפרט". לדבריו, שווין של החברות ינוע על טווח רחב, והסוגייה המשמעותית ביותר בטווח הזמן הקצר היא אישור המלצות ועדת צמח.

לדברי אי.בי.אי, הסיכוי בהשקעה במגזר גדול מהסיכון, משום ש"כמעט כל דרך שתיבחר גוזרת למאגרים שווי גבוה יותר מכפי שהם מתומחרים כעת".

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

להערכתו, הממשלה ומשרד האנרגיה ירצו לאפשר תנאים לייצוא גז, ולכן יאשרו כמות מינימום שתבטיח חוזה מכר ארוך טווח. לכן, התרחיש הסביר ביותר בעיניו הוא כי יאושר ייצוא של 40% מסך היקף הגז בישראל, סדר גודל של 370-350 BCM.

קידוח תמר I צילום: אלבטרוס צילומי אוויר

בדו"ח סוקר בשן את מניות חברות קידוחי הגז המובילות בארץ. להערכתו, שתי החברות בעלות צפי הצמיחה הגבוה ביותר הן ישראמקו ואבנר, כשגם "דלק קידוחים" זוכה להמלצות חיוביות. בין היתר, מעריך בשן כי בניית צנרת ייעודית לייצוא גז לתורכיה תהיה "אופציה אידיאלית מבחינה כלכלית", שכן מדובר בשוק גז גדול יחסית בעל דרישות גבוהות, וכן עקב מיקומה הגיאוגרפי המרכזי של תורכיה, אשר תוכל לשמש כמרכז להעברת גז לשווקים אירופאים נוספים. לדבריו, היחסים המתוחים בין המדינות בשנים האחרונות מנעו מהלך מעין זה, אך כעת עם הפשרת היחסים ייתכן ואפשרות זו תקודם אף היא.

בשורה התחתונה, ממליץ בשן להיחשף לסקטור הגז באמצעות ביזור ההשקעה בין החברות והשותפויות הגדולות, ומסכם: "עולה השאלה האם בנקודת הזמן הנוכחית השקעה במניות אלו מגלמת סיכוי או סיכון? להערכתנו – סיכוי".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן