החוקרים בודקים: התפוצצות הכוכב היא החור השחור הצעיר בגלקסיה

מדענים בודקים האם התפוצצותו של כוכב לפני 27 אלף שנה אחראית על גילוי החור השחור הצעיר ביותר בגלקסיה.

מדענים שמתבססים על נתונים של נאס"א גילו את השריד הסופרנובה שככל הנראה מכיל את החור השחור הצעיר ביותר בגלקסיית שביל החלב. הסופרנובה היא שלב הסיום במחזור החיים של כוכב –  כאשר אוזל הדלק הגרעיני בכוכב, למעשה אין כוח שיתנגד למשיכת הכבידה העצמית שלו, והכוכב קורס לתוך עצמו. בתהליך זה הוא יכול להפוך לכוכב ניטרונים או לחור שחור.

שריד סופרנובה זה, הידוע כיום  בקהילה המדעית כ-W49B, נמצא כ-26,000 שנות אור מכדור הארץ, החוקרים מאמינים שהוא התפוצץ לפני כ 27,000 שנים. העובדה המעניינת את החוקרים במיוחד, היא שה-W49B אינו בצורה כדורית, הצורה הרווחת של שרידי הסופרנובה, אלא בצורה אליפטית.


התפוצצות כוכב | צילום: רויטרס

"צורת הכוכב הרבה יותר מוארכת ואליפטית מרוב השרידים האחרים שאנו מכירים," אמר החוקר אנריקו רמירז-רואיז בהודעה שהוציאו החוקרים. "זה בא לידי הביטוי בצילומי רנטגן וכמה אורכי גל אחרים ומצביע על התפוצצות חריגה שארעה בכוכב זה".

רוב הסופרנובות גורמות להיווצרותו של כוכב ניטרונים – גוף קטן, צפוף מאוד המורכב כולו מניטרונים. לכוכבי ניוטרון יש מאפיין רנטגן ייחודי שאותו צוות המחקר חיפש, אך לאחר בדיקות מרובות לא נמצא כל זכר לאותו מאפיין. הדבר מצביע על כך שהשריד הוא ככל הנראה חור שחור. ואם כי ממצא הוא יאושר, זה יגרום לגילוי החור השחור הצעיר ביותר הידוע לגלקסיה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן