החוק לשינוי שיטת הממשל עבר בקריאה טרומית אחרי דיון סוער

מליאת הכנסת אישרה היום (ד') בקריאה טרומית את הצעת החוק לשינוי שיטת הממשל של ח"כ ד"ר רונן הופמן (יש עתיד) ברוב של 60 תומכים מול 44 מתנגדים, אחרי דיון סוער במיוחד.

עיקר ההצעה היא העלאת אחוז החסימה בבחירות לכנסת והעלאת הרוב הדרוש לאופוזיציה בכנסת להפלת הממשלה. כעת מקדמת הממשלה במקביל שתי הצעות חוק פרטיות של חברי הקואליציה שעוסקות באותו נושא בשינויים מסויימים (השנייה היא של ח"כ דוד רותם מישראל ביתנו), והן צפויות להיות מאוחדות להצעת חוק אחת במהלך הדיונים בשתי ההצעות בוועדות הכנסת. הצעת ישראל ביתנו, בתמיכת יו"ר המפלגה ח"כ אביגדור ליברמן, עברה כבר לפני כחודש בקריאה טרומית במליאת הכנסת.

בשתי הצעות החוק מדובר על העלאת אחוז החסימה בבחירות לכנסת מ-2% מהקולות ל-4%, כך שמפלגות יצטרכו להשיג לפחות 5 מנדטים מהציבור כדי להיכנס לכנסת. עם זאת, הצעת יש עתיד מדברת על העלאה הדרגתית, כשבמערכת הבחירות הבאה אחוז החסימה יעלה ל-3% בשלב ראשון.

בניגוד להצעת ישראל ביתנו שביקשה לחסום לחלוטין את יכולתה של האופוזיציה להגיש הצעות אי אמון בממשלה כנהוג בכנסת מדי יום שני אלא אם תשיג רוב דרוש בכנסת להפלת הממשלה, הצעתה של יש עתיד אינה מגבילה את הגשת האי אמון ככלי לקיים דיון ביקורתי נגד הממשלה בכנסת, אבל עדיין מעלה את הרוב הדרוש להפלת ממשלה מרוב רגיל של 61 ח"כים לרוב מיוחס של 65 ח"כים.


דיון סוער. כנסת ישראל | צילום: מרק ישראל סלם

כך יוצא שלמשל שבהרכב הכוחות הפוליטיים הנוכחי, האופוזיציה המונה 52 חברי כנסת תצטרך להעביר לשורותיה לפחות 13 חברי כנסת מהקואליציה כדי להשיג את הרוב המיוחס ולהפיל את הממשלה, ולא תשעה חברי כנסת כדי להשיג רוב רגיל.

כל זאת אף שכדי שראש ממשלה יוכל להרכיב את ממשלתו הוא עדיין יוכל להישען על רוב רגיל מינימלי של 61 ח"כים כפי שנהוג כיום. עוד מבקשת יש עתיד לנתק בין חוק התקציב לאמון בממשלה בניגוד לנהוג מקום המדינה כשאם הממשלה לא מצליחה להעביר את תקציב המדינה בכנסת, החוק למעשה קובע כי עליה להתפטר.

חברי האופוזיציה זעקו מכסאותיהם במהלך כל הדיון וכמעט ולא איפשרו למציע החוק, ח"כ הופמן, לדבר מעל הדוכן. במהלך עשר דקות שהוקצו לו התקשה הופמן לדבר: "הצעת החוק באה להבטיח שניתן יהיה לנהל את המדינה, זו הצעת חוק מאוזנת ושקולה שנכתבה לאחר התייעצות עם מיטב המומחים", אמר, אבל הקים עליו את חברי האופוזיציה במבול של קריאות ביניים קולניות כשהוסיף: "המפלגות הקטנות שרבות היום בינן לבין עצמן מי קיצונית יותר ומי צעקנית ופרובוקטיבית יותר, עוסקות יותר ויותר בהדגשת הפערים בינן לבין עצמן במקום לדאוג לציבור הבוחרים שלהן".

יו"ר סיעת העבודה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג, השיב מעל הדוכן בשם האופוזיציה לאחר שיו"ר הכנסת יולי אדלשטיין אסר על יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון לעשות זאת בשל קריאות הביניים שהשמיעה במהלך נאומו של הופמן – החלטה שעוררה עוד את זעמה של האופוזיציה וגררה מחאה רשמית שהגישה יו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', לאדלשטיין.

חברי מרצ אף החרימו במחאה על אישור הצעת החוק את הדיון הבא בסדר היום שהיה במליאה לזכרו של זאב ז'בוטינסקי. יו"ר הכנסת, שהתקשה להשתלט על הרוחות הסוערות במליאת הכנסת, זעם על חברי האופוזיציה שכלל לא נוהגים לטענתו לכבד בנוכחותם את מעמד דיוני האי אמון בימי שני שמציגים חבריהם במליאה: "כשבא חבר כנסת להציג אי אמון ואפילו חברי סיעתו לא טורחים להגיע למליאה כדי לשמוע אותו, הדבר מאד מקשה עלי כיו"ר כנסת להגן על זכויות האופוזיציה בפני הממשלה".

ח"כ הרצוג פנה לח"כ הופמן ואמר: "תאמין לי, העולם עגול והדמוקרטיה צופנת בחובה הרבה מאד הפתעות. יום אחד אתה תשב באופוזיציה וזה יהיה הרבה יותר מהר ממה שאתה מדמיין, ואז תשאל את עצמך 'איך לא חשבתי כשסירסתי את היכולת להגיש אי אמון בממשלה ולהביע את דעתי בצורה תקינה?'".

ח"כ דב חנין (חד"ש) טען כי מטרות החוק הן חיסולן של המפלגות הקטנות מכל הקשת הפוליטית. "בעיות היציבות במערכת הפוליטית מגיעות מהמפלגות הגדולות עם הפריימריז המושחתים שמביאות לכנסת ח"כים חסרי דרך ואידיאולוגיה. הממשלה מתגאה בשיוויון כלפי הערבים למשל אבל רואה בהם מקשה אחת. זה משנה לה שהיא כופה בחוק הזה על ערבים סוציאליסטים להתאחד עם ערבים לאומנים? הרי ערבים זה ערבים", אמר, והוסיף: "הרוב המיוחס שהם מבקשים לקבוע כדי להביא להפלת ממשלה הוא חיסולו של שלטון הרוב – שהוא לב ליבו של השלטון הדמוקרטי".

ח"כ הופמן טען בנאומו כי "חשוב להבחין בין אידאולוגיה לכיסאולוגיה. בין חילוקי דעות לאובססיה לחילופי שלטון. לפני יומיים הצביעה ח"כ זהבה גלאון בעד הצעת אי-אמון שהוגשה מטעם סיעת ש"ס. האם היא באמת התכוונה להיות שרת הפנים הבאה בממשלתו של אריה דרעי?".

ח"כ דוד רותם, יוזם הצעת החוק הדורסנית יותר כלפי האופוזיציה, "חוק המשילות" מטעם ישראל ביתנו, טוען: "האופוזיציה היא זאת ששכחה מהי דמוקרטיה ומנצלת את האפשרות להגיש אי אמון בממשלה מדי שבוע אף שאין לו כל סיכוי לעבור. היא מבזה את הכלי הזה משחיתה את זמנה של הכנסת כדי לבלבל את המוח. הרוב באמת צריך לשלוט וכשהוא מקים ממשלה צריך לתת לה אפשרות לשרוד ולתפקד".

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן