החטא ועונשו: חברה ישראלית שלפי דיווח בעיתונות הבריטית הרסה מבנה לשימור, תאלץ לבנות אותו מחדש

אם ביקרתם בלונדון בשנים האחרונות והגעתם לשכונת "קילבורן" בצפון-מערב העיר, ייתכן והחלטתם לקחת חלק בתרבות המקומית ולהיכנס לאחד הפאבים הידועים של עיר הבירה הבריטית לכוס בירה או שתיים. אם אכן זה היה המקרה, ישנו סיכוי סביר כי החלטתם להיכנס לפאב מקומי בשם "הטברנה של קרלטון", אשר נחשב לאחד הפאבים הוותיקים והמוכרים ביותר באזור. למעשה, מדובר במבנה היחיד ברחוב אשר לא הושמד לחלוטין במהלך מלחמת העולם השנייה בפצצות חיל האוויר הגרמני. אך הגורל ממנו חמק המבנה במהלך המלחמה, הגיע אליו לבסוף, למעלה משישה עשורים לאחר סיומה. המבנה נהרס קליל, אלא שאת העבודה לא בצעו מטוסי חיל האוויר הגרמני – אלא דחפורי חברת בניה מסתורית, אשר מעוניינת לבנות מגדל מגורים על שטח הפאב ועשתה זאת בניגוד להנחיות העירייה וללא כל אישור. מי היה יכול לעשות דבר כזה? לפי העיתון "אינדיפנדנט" הבריטי, מדובר בחברת בנייה הממוקמת בישראל – ופועלת היישר מלב תל אביב.

"הטברנה של קרלטון", כאמור, נחשב לאחד הפאבים הוותיקים ביותר בעיר – והוא פועל ומשרת את תושבי השכונה הלונדונית כבר 94 שנים ברצף. הוא אף הוכרז כ"מבנה היסטורי" על ידי עיריית לונדון, אך גם תואר זה לא הגן עליו מפני חברת הבנייה CLTX, אשר על פי העיתון שמה את עינה על המגרש ויחדי עם בעליו מתכננת להקים במקומו מבנה מגורים ומסחר חדש.

בחברת הבנייה הגישו בקשה לעיריית לונדון לאישור הריסת הפאב, אך לדאבונם של אנשי החברה, הם נתקלו בסירוב. לדברי האינדיפנדנט, בעלי המגרש הורה בשבוע שעבר למנהל הפאב שלא להגיע לעבודה למשך מספר ימים, עקב עבודות "שיפוץ" שיעשו במקום. כשאותו מנהל שב למקום לאחר מספר ימים הוא נדהם לגלות כי הפאב ההיסטורי הרוס עד היסוד.

"הטברנה של קרלטון". שרד את מלחה"ע, לא את הבולדוזרים | צילום מסך, אתר הטלגרף

משנודע דבר ההריסה ברבים החלה מחאה ציבורית נרחבת, אשר הלכה ותפסה תאוצה באמצעות הרשתות החברתיות השונות. תושבי השכונה החלו לדרוש את החזרת הפאב האהוב שלהם, כשהעובדה כי אחד מתושבי השכונה הוא שחקן טלוויזיה בריטי מוכר סייעה להפיץ את דבר המחאה ברבים. כעת, לפי הפרסום, החליט בית המשפט במדינה לחייב את חברת הבנייה לשחזר את הפאב ולהחזירו למצבו המקורי – "לבנה אחר לבנה".

אז מיהי אותה חברת בנייה מסתורית? מבדיקת פורבס עולה כי החברה אותה מציין העיתון הבריטי רשומה באנגליה, אך הדירקטור היחיד הרשום בה הוא עו"ד אורי כליף, אשר זכור ממאבקו המתוקשר עם צבי ויליגר, מנכ"ל חברת "ויליפוד" בשנת 2012. משרדו של כליף אכן יושב במרכז תל אביב, אך פרטי בעלי החברה והעומד בראשה נותרו חסויים. פנינו למשרדו של עו"ד כליף לקבלת תגובה, אך שם נמסר לנו כי לא ניתן להשיגו וכי אינו שוהה בארץ. 

כעת, כאמור, ממתינים תושבי שכונת קילבורן לראות האם בחברה ימלאו את הנחיית בית המשפט וישיבו את הפאב המיתולוגי למצבו הקודם – "לבנה אחר לבנה", כפי שנכתב בעיתון הבריטי, או שמא פעם נוספת הנחיות הגורמים הרשמיים בעיר יזכו להתעלמות בוטה. דבר אחד בטוח: התעלמות נוספת מהנחיות הגורמים הרשמיים בעיר הבירה הבריטית לא יזכו בגישה סלחנית, כפי שהוכיח בית המשפט בהחלטתו האחרונה.

באשר לפאב עצמו, 94 שנים לאחר שפתח את שעריו לראשונה – "הטברנה של קרלטון" נותר סגור בימים אלו. מה שלא הצליחו לעשות אפילו פצצות חיל האוויר הגרמני הצליחו לעשות, לפחות בינתיים, כמה בולדוזרים – בשירות חברת בנייה מסתורית הפועלת, לדברי האינדיפנדנט, מלב תל אביב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן