החירות באינטרנט תחת מתקפה: אבל האם היא בכלל דבר טוב?

זה לא סוד שהאינטרנט שינה סדרי עולם. הטכנולוגיה לא מפסיקה להפתיע ובדיוק כשכבר חשבתם שהיא הגיעה לשיא, המצאה חדשה מגיחה לעולם. האינטרנט מחבר בין מחשבים, אנשים ורעיונות חדשים בכל יום. הוא מחבר ממשלות אחת לשנייה ומקשר בין חברות ברחבי הגלובוס.

אך יש מי שהאינטרנט גם מדאיג אותו, ומי שחושב שהחירות האינטרטית היא לאו דווקא דבר חיובי. הצעות חוק לא מפסיקות להגיע מכל הכיוונים, הצעות שמציעות להרחיב את השליטה הממשלתית על האינטרנט.

"על פי מחקר חדש של ה-OECD, הרשת כבר מהווה 13% מהתוצר העסקי האמריקאי, היא משפיעה על כל תעשייה, מתקשורת ועד למכוניות, ממסעדות ועד לקמעונאות", אומר וינטון סרף, מדען מחשבים הנחשב לאחד מאבות האינטרנט. "מאז המצאת הדפוס על ידי יוהנס גוטנברג או הטלפון של אלכסנדר גרהם בל, לא הייתה המצאה אנושית שהשפיעה כל כך הרבה והציעה מגוון אפשרויות בלתי מוגבל לטובת האנושות.

יוצאת נגד אותן הגבלות – גוגל | צילום: רויטרס

אך סרף מצביע גם על נקודה מדאיגה: "היום אותה המצאה נמצאת תחת איום ממשי, 42 מדינות מתוך 72 שנבדקו על ידי ארגון "הרשת הפתווחה" נמצאו כאלה המסננות ומצנזרות תוכן רב. הארגון אפילו לא בדק מפרות סדרתיות כמו קובה וצפון קוריאה. במהלך השנים האחרונות ממשלות חוקקו 19 חוקים חדשים המאיימים באופן חריף על חופש הביטוי באינטרנט".

אין זה מפתיע שסרף וגוגל מעדיפים שהאינטרנט יישאר פתוח וחופשי. אבל אם נשים את האינטרסים של התאגיד בצד, עולה טענה חזקה מדבריו של סרף, טענה פילוספית וכלכלית. הטיעון שלו השואב את הלגיטימציה מההגות הקפיטליסטית והליברטריאנית כשסרף בעצם אומר – שום ממשלה איננה הממשלה הטובה ביותר.

זה מעניין לחשוב על האינטרנט כזירה נדירה בה באמת ניתן לבדוק את הרעיונות הללו. הוא מסיים את דבריו כשהוא מזכיר לנו תקופות אפלות יותר ואומר שתמיד יהיה צד שיתקוף את החידושים כי הם מערערים את הסטטוס קוו: "העתיד של הרשת רחוק מלהיות מובטח וההיסטוריה מצביעה כי אכן צריך להיזהר. לאחר המצאתו של גוטנברג, הכנסייה והמלכים הגבילו את הזכות להדפסת ספרים".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן