“החלטת הריבית לחודש מרץ אינה נושאת בשורה לרוכשי הדירות”

ההחלטה של בנק ישראל להותיר את הריבית ברמה של 1.75% לא מיטיבה עם שוק הנדל"ן, כך אומר הערב יו"ר לשכת שמאי המקרקעין אוהד דנוס. לדבריו, "אין בנתונים שהציג בנק ישראל בנושא הנדל"ן משום בשורה טובה לציבור רוכשי הדירות. כל הנתונים שמציג הבנק תומכים, למעשה, בהמשך יציבות המחירים, עם נטייה קלה לעליות מחירים באזורים מסוימים".

עוד אמר דנוס כי "בעוד המערכת הפוליטית ממשיכה לדשדש, רבים רבים מאזרחי ישראל ניצבים מול הברירה הבלתי אפשרית של לקנות או לשכור דירת מגורים, ושתי החלופות אינן במקום האופטימלי בו הן היו אמורות להיות כבר לפני מספר חודשים, באם היו ננקטות פעולות משמעותיות להוזלות מחירים. סביבת הריבית הנמוכה, מוצדקת ככל שתהיה, תמשיך להוות אחד המרכיבים העיקריים למחירי הדיור הגבוהים, ולהמשך היציבות בהם".

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

סמנכ"ל מידע, מחקר וכלכלה של קבוצת דן אנד ברדסטריט צח ברקי טען כי בטווח הקצר צפויות הורדות ריבית נוספות. לדבריו, "ניתן לראות שהפחתות הריבית האחרונות, הביאו להתייקרות מחירי הדירות ועליה בהיקף המשכנתאות, על אף ההגבלות שהטיל בנק ישראל על שוק המשכנתאות. על מנת שהפחתות ריבית עתידיות תיהנה אפקטיביות, יש לשלבן בצעדים פיסקליים שיגדילו את היקף ההכנסות ממסים ויפחיתו חסמים למטרת שכלול התחרות והפחתת המחירים לצרכן. הגדלת כוח הקניה תאפשר את הגברת הצריכה הפרטית ותתרום לצמיחה ולהיקף המשרות במשק".

צילום: מרק ישראל סלם

מאידך, משנה למנכ"ל בית ההשקעות סיגמא גולן ספיר סבור כי בעתיד הקרוב צפויות דווקא העלאות ריבית. ""הקרב הוא בין הנדל"ן לדולר או בין בועת הנדל"ן למלחמת המטבעות העולמית. שני מרכיבים מרכזיים אלה סותרים זה את זה בהחלטת בנק ישראל. המשך ניפוחה של בועת הנדל"ן בכסף זול מעודדת השארת הריבית על כנה ואולי אפילו מסמנת את מועד תחילת העלאות הריבית". 

מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים והשקעות יוסי פריימן התייחס לעמדת בנק ישראל בנוגע למצב הכלכלי העולמי ואמר: "האטה באירופה, לצד החשש מהצמצום הצפוי בתקציב האמריקאי שעלול לפגוע בצמיחה בארה"ב ישפיעו על המשק הישראלי. לכן בנק ישראל מעדיף כרגע לשמור תחמושת ליום גשום במיוחד". לדברי פריימן, במקרה בו התחזקות השקל תפגע בייצוא, צפוי בנק ישראל להשתמש בריבית כמכשיר מהיר לבלימת המגמה. "מרבית הבנקים בעולם לא נקטו בשינוי במדיניות המוניטרית, ולכן גם בנק ישראל בחר שלא לבצע כל שינוי ולהותיר את הריבית ברמה של 1.75%".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן