החרם על שבוע החקיקה: האופוזיציה דחתה הצעת הפשרה של אדלשטיין

אחרי איומי האופוזיציה להחרים הבוקר (ב') את דיוני המליאה בעקבות שבוע החקיקה, שבמסגרתו יעברו שלושה חוקים מרכזיים (הגיוס, המשילות ומשאל העם), בקואליציה גיבשו הצעת פשרה, ולפיה לו"ז הדיונים יוארך משלושה ימים לארבעה. יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, שספג ביקורת קשה, שכנע את ראש הממשלה בנימין נתניהו ואת יו"ר הקואליציה יריב לוין להסכים ליום דיונים נוסף בחמישי.

אדלשטיין הביע שביעות רצון מהצעד של נתניהו ולוין ואמר היום: "אני שמח שהקואליציה החליטה להתפשר ומקווה שגם האופוזיציה תעשה את אותו הדבר. אין מקום לחרמות בכנסת. להחרים את המליאה פירושו להחרים את הדמוקרטיה. לכן, התעקשתי על פשרה מצד הקואליציה".

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג דוחה את הצעת הפשרה שגיבש יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, ולפיה יוארך שבוע הדיונים על שלושת החוקים (גיוס, משילות ומשאל עם) ביום נוסף, ואומר כי היא הגיעה "מעט מדי ומאוחר מדי". הרצוג הוסיף כי יום חמישי, עליו דובר, יוצא על "תענית אסתר" והגדיר את התוספת כ"פירורים".

הצעד שעורר את המהומה היה מסמך ההתחייבות עליו חתמו ראשי המפלגות השותפות בקואליציה, השרים אביגדור ליברמן, יאיר לפיד, נפתלי בנט וציפי לבני, בשם 68 חברי הכנסת של הקואליציה, המבטיח כי מרתון החקיקה יעבור בשלום מבחינת יציבות הממשלה.

ראשי המפלגות התחייבו במסמך למשמעת קואליציונית מוחלטת באשר להצבעות בעד שלושת החוקים, ונגד כל הסתייגות שתעלה האופוזיציה בקשר אליהם, גם אם זו תהיה תואמת עמדה של מי מחברי הקואליציה. מדובר בחלק משורת צעדים שהגו ח"כ לוין ולשכת נתניהו כדי לצלוח את השבוע. אחד הראשונים שבהם היה הפקעת סדרי הדיון הרגילים, המאפשרים לאופוזיציה להאריך בדיונים על הסתייגותיה מהחוקים על ידי שימוש נדיר בסעיף מתקנון הכנסת שנועד לעיתות חירום.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, פנתה הבוקר ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין בבקשה להורות לראש הממשלה לפרסם את ההסכם ההתחייבות שנחתם בין סיעות הקואליציה. "שורת המהלכים שהובילה הקואליציה במהלך הימים האחרונים הינה חסרת תקדים באופייה הדיקטטורי", אמרה היום גלאון, "השתקת האופוזיציה אינה מספקת את הממשלה והיא נחושה להשתיק גם את קולות ההתנגדות, אשר עלו מתוך הקואליציה עצמה".


מליאת הכנסת, האופוזיציה תיעתר לפשרה | צילום: מרק ישראל סלם

בהתייעצות המיוחדת שקיימו אמש ראשי מפלגות האופוזיציה בבית מפלגת העבודה בתל אביב, בנוגע לצעדי המחאה שלהם, הוחלט כי כל 52 חברי הכנסת של האופוזיציה יחרימו את הדיונים ואת ההצבעות בחוקי המשילות, הגיוס ומשאל העם בשלוש היממות הקרובות.

בהודעה משותפת שהוציאו ראשי מפלגות האופוזיציה נאמר: "בעקבות החלטתה האנטי דמוקרטית של הקואליציה, הכוללת החתמת חבריה ושימוש לרעה בתקנון הכנסת, הוחלט כי סיעות האופוזיציה יחרימו את הדיונים ואת ההצבעות בשלושת החוקים. החלטה זאת התקבלה לאחר שנדחו דרישות האופוזיציה לגבי סדרי הדיון".

כזכור, ההחלטות מגיעות נוכח 'בליץ' החקיקה שהקואליציה כפתה על האופוזיציה, תוך הגבלת הכלים הפרלמנטריים העומדים לרשותה במהלך הדיון המרתוני על העברת חוק המשילות, חוק הגיוס וחוק משאל העם.

עוד החליטו ראשי האופוזיציה לקיים לראשונה בתולדות הכנסת "מליאת צללים" של האופוזיציה בלבד, שתתכנס במקביל לדיונים באולם המליאה אותם ינטשו. "למרות שמדובר באופוזיציה שאיננה הומוגנית, כולנו מאוחדים סביב המאבק למען השמירה על הדמוקרטיה. מדובר בקואליציה חלשה והיסטרית בה איש אינו סומך על רעהו, אשר מנסה להעביר חוקים מהותיים באמצעות ברוטאליות פוליטית", מסרו ראשי העבודה, מרצ, קדימה, ש"ס, יהדות התורה, חד"ש, רע"מ-תע"ל ובל"ד.

לכתבה בדה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן