הטכנולוגיה שהופכת את הספורטאים הגדולים בעולם – לטובים יותר

כשרכז הניו יורק ניקס בן ה-40, ג'ייסון קיד, שב העונה מפציעה, השתמשה הקבוצה בעוזר דיגיטלי קטן כדי לוודא שהוא שב לכושר. המאמנים הצמידו לגופייה שלו מתקן GPS בגודל קופסת גפרורים, הטעון בחיישנים שנועדו לעקוב אחר התאוצה, הזריזות והעוצמה שלו. בעזרת נתוני השוואה שנאספו במשחקי טרום העונה, קיבלה הקבוצה את המספרים שהייתה צריכה כדי לאשר לו לשחק.

מצלמות עוקבות-תנועה וניתוחי וידיאו בסופר-סלואו-מושן הפכו לצעצועים טכנולוגיים סטנדרטיים בארגז הכלים של המאמנים בספורט המקצועני. עכשיו מגיע גם ה-OptimEye, חיישן ללבישה מאוסטרליה, הנמכר כאמצעי "לסחיטת" ביצועים טובים יותר מספורטאים. הוא מיוצר בידי חברה פרטית בשם קטפולט ספורטס, שכבר חתמה חוזים עם נבחרות חתירה לאומיות ועם 250 קבוצות בליגות הכדורגל באוסטרליה ובאירופה ובליגות הרוגבי והפוטבול האוסטרלי (מה שמוכיח שהמכשיר יכול להפוך להצלחה אדירה).

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

לקטפולט ישנן כיום עסקאות עם 5 קבוצות ב-NBA ועם 6 קבוצות בליגת הפוטבול האמריקאית, ולאחרונה היא החתימה את הפילדלפיה איגלס ואת הבפאלו בילס, כש-12 קבוצות נוספות צפויות לחתום בטרם תחל עונת הפוטבול בספטמבר.

כרמלו אנתוני. גם ניו יורק ניקס ברשימת הלקוחות | צילום: רויטרס

"לאחר שביליתי עונה ב-NBA הבנתי שאין ניתוח אמיתי של מה שהשחקנים עושים באימונים, והייתי המום למדי", אומר דייב הנקוק, מאמן כושר לשעבר בקבוצת הכדורגל של צ'לסי, שעובד כיום עם הניקס. "ה-GPS משמש בפרמייר ליג כבר 8 שנים".

מערכת ה-OptimEye פועלת באמצעות הצמדת חיישן "ג'וק" קטן לגופייה של השחקן, בגב העליון שלו, ליד החוליה 1T, שעוקב לאחר מכן אחר מיקומו של השחקן בחלל תלת-ממדי. מדי-תאוצה, מגנטומטרים וג'יירוסקופים, שאינם שונים כל כך מאלה שניתן למצוא באייפון, עוקבים אחר נתונים של עומס כוח הכבידה, מרחק וכיוון.

אבל בניגוד לסמארטפון שלכם, קטפולט מבודדת לאחר מכן את הנתונים כדי לזהות גם את הכיוון המדויק ואת המהירות של כל צעד וכל תאוצה שמבצע הספורטאי. כדי לבצע מעקב בתוך מקום סגור פורשת קטפולט אנטנות בתוך אצטדיונים, על מנת לקלוט תדרים מספורטאים בזמן אמת, ובכך מספקת למעשה נתוני GPS למקום סגור, עבור קבוצות ספורט, ללא סיוע של לוויין. 


צילום: מתוך אתר החברה

קטפולט גובה מהקבוצות בממוצע 100 אלף דולר בשנה. החיישנים צריכים להיות בנויים כך שיוכלו לעקוב אחר ספורטאים רבים הנעים בו זמנית, ולפעול במקומות סגורים. החברה בת ה-7 רווחית ב-3 השנים האחרונות, והיא מצפה השנה להכנסות של 20 מיליון דולר.

בעקבות ההתקדמות הגלובלית הנוכחית שלה, מצפה המנכ"ל, שון הולטהאוס, כי ההכנסות יחצו את רף 100 מיליון הדולרים בתוך 3 עד 4 שנים; ושיגיעו גבוה אף יותר אם תוכל קטפולט להתחיל למכור את הנתונים שלה לשדרנים, הלהוטים לחשוף עובדות משעשעות, כגון מי משחקני הקו האחורי בפוטבול מכה הכי חזק, או מי מקלעי האן.בי.איי מבצע את הצעד הראשון המהיר ביותר.

חיישנים ללבישה אסורים עדיין לשימוש בארה"ב במהלך משחקים רשמיים. בליגת הפוטבול אומרים כי הנושא בדיונים עם קטפולט, אולם סירבו להגיב מעבר לכך. בינתיים, תמשכנה הקבוצות להשתמש בהם באימונים ובתרגילי שיקום, ולהשוות את התוצאות עם נתונים ביו-רפואיים כדי לקבל תמונה מלאה לגבי הביצועים הספורטיביים.

קבוצת ג'קסונוויל ג'גוארס מליגת הפוטבול נתנה לשחקניה להשיב לשאלות בנוגע לרגשות ולהרגלי השינה שלהם, והשוותה את התשובות מול נתונים מ-OptimEye, כדי להוכיח שספורטאים מציגים ביצועים טובים יותר באופן משמעותי כשהם ישנים יותר – מעין אזהרה לספורטאים טירונים שלא לבלות במועדונים בלילה.

אחד מאלה שלובשים את ה-GPS. ג'ייסון קיד | צילום: רויטרס

החברה ניצבת מול תחרות מסוימת עם טכנולוגיית הווידיאו שמציעה מערכת ה-SportVU של STATS, המורשית לעקוב אחר משחקים רשמיים. קטפולט רואה במערכות אלו השלמה לשלה: הן מספקות מדע טקטי כלשהו, אולם קשה להן יותר לעקוב אחר תזוזה שאינה יוצרת תנועה נראית, כמו התאוצה בצעד גלישה (jab step) מהיר בכדורסל, או הכוח המופעל בהגעה לבסיס בבייסבול.

המייסדים המשותפים בקטפולט, הולטהאוס ואיגור ואן דה גרינדט, פיתחו את רעיון החיישנים שלהם בעזרת מימון ממעבדת מדעי הספורט הלאומית של אוסטרליה. קהילת ההון סיכון האוסטרלית המצומצמת לא גילתה התעניינות רבה, אז המייסדים רכשו את הטכנולוגיה בחזרה והמשיכו בעצמם עם עזרה של מענק ממשלתי.

עכשיו, כשקבוצות מליגת הפוטבול כבר נוהרות אל הטכנולוגיה הזו, יכולה החברה להתמקד בהוקי, בבייסבול ובעתיד אפילו בספורט בבתי ספר תיכוניים. כדי לספק משאבים להתרחבות הזו, יוצאת כעת החברה לסבב גיוס המוערך ב-10 מיליון דולר. "זו לא עבודה נורמלית", אומר הולטהאוס. "אנו רוצים להרגיש שאנחנו משנים את הספורט האליטיסטי לטובה בצורה היסודית ביותר".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן