היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים: "יש להפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה מרכזי של המשק"

"יש להפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה מרכזי של המשק" – כך אמר היום היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים, פרופסור ליאו ליידרמן, אשר נאם במסגרת פורום שוק החוב של חברת הדירוג מידרוג, שנערך בתל אביב.

ליידרמן סיפק תמונת מצב עדכנית אודות מצבה של הכלכלה הישראלית ואמר כי "תקופת 12 החודשים שמאמצע השנה הנוכחית עד לאמצע 2014 מצטיירת, על פי ניתוח שביצענו, כתקופת מעבר, בה סביבת הצמיחה של המשק הישראלי צפויה לרדת לרמה המאכזבת של כ-2.5% במונחים שנתיים, ועיקר הסיכונים סביב תחזית זאת הם בכיוון השלילי".

פרופ' ליידרמן פירט את הערוצים לפגיעה במנועי הצמיחה של המשק הישראלי: "ההיחלשות בנתוני הצריכה הפרטית, והירידה ביבוא ובהשקעות הריאליות במבנים, מכונות וציוד, ביחד עם הקיפאון ביצוא – מצביעים על האטה נוספת לאחרונה בסביבת הצמיחה של המשק. התפתחות זאת השפיעה גם על הירידה ביתרת החוב של המגזר העסקי הלא פיננסי מתחילת השנה".

"קשה אמנם להצביע כיום על כיצד ומתי יתהפכו המגמות הנוכחיות", סייג ליידרמן, "אך נותר לראות כיצד פריסת תשתית הגז הטבעי וחיבור מפעלים נוספים יתרמו להגדלת כושר הייצור והתחרותיות שלהם. לדעתנו, על המדיניות הכלכלית להדגיש את החשיבות של חזרת המשק לסביבת צמיחה של מעל 3% (ללא הגז הטבעי) במחצית השנייה של 2014 (לכל המאוחר)".

"אין מחנק אשראי במשק אלא ירידה בביקוש לאשראי"

ליידרמן התייחס להשפעת המצב הכלכלי במשק על שוק החוב והסביר כי "בשוק האשראי בישראל בולטת הירידה באשראי הבנקאי לסקטור העסקי הלא פיננסי, בצד העלייה באשראי החוץ בנקאי. להערכתנו, אין כעת מצב של מחנק אשראי, שהרי המגבלה האפקטיבית היא לא בצד ההיצע או במחסור במקורות, אלא בהיעדר ביקוש לאשראי מצד המגזר העסקי, שכאמור לעיל הוא בחלקו אינדיקטור נוסף להיחלשות מנועי הצמיחה של המשק".


פרופסור ליאו ליידרמן | צילום: מתוך YouTube

באשר לתחום הנדל"ן למגורים, ציין פרופ' ליידרמן ש"למרות הגידול המרשים בגיוסי אג"ח על ידי חברות בסקטור הנדל"ן מתחילת השנה, בדרך כלל המקורות שגויסו לא הופנו לרכישת קרקעות ולתחילת פרויקטים חדשים, אלא למחזורים ולהגדלת רמת הנזילות בחברות. ללא שינוי במדיניות של שחרור קרקעות ע"י הממשלה. סביר להניח שעודפי הביקוש לדירות באזורי הביקוש ואף יתגברו בשנים 2014-2015, דבר שילחץ לעלייה נוספת במחירים. על הרקע הזה, ובהינתן הצפי להאטה בסביבת הצמיחה, יש להפוך את שוק הדיור למנוע צמיחה מרכזי של המשק בשנים הקרובות."

"יעבור עוד זמן רב לפני שבנקים מרכזיים במערב יתחילו להעלות את הריבית"

"אין תקדים בהיסטוריה הפיננסית של העולם למצב הנוכחי – הזרמת נזילות מאסיבית ע"י הבנקים המרכזיים בעולם, תוך שמירה על ריביות ריאליות שליליות, ובמקביל אין סימנים לעלייה כלשהי באינפלציה", טען ליידרמן. "ככל הנראה, הפתרון לחידה הזאת נמצא באינטגרציה של שוקי המוצרים והשירותים בעולם. העובדה שמדפיסים הרבה כסף במערב, ובמקביל רמת הייצור והתעסוקה יכולה עוד לגדול במקומות כמו אסיה, מובילה למסקנה שהמצב הנוכחי יכול להימשך עוד הרבה זמן".

"עם זאת, קיימת עצבנות רבה בשווקים הפיננסים", סיכם. "בשבועות האחרונים ראינו אף 'התקפי חרדה' שניזונו משמועות או הערכות שהבנקים המרכזיים, בעיקר זה של ארה"ב, הולכים לשנות את מדיניותם. התקפי חרדה אלה – שהביאו למשל ליום או יומיים של עליות נאות במדדי המניות והאג"ח בארה"ב, שאחריהן הגיעו גם כמה ימים של ירידות בולטות – צפויים להימשך בתקופה הקרובה. אלה גם כוללים עלייה בתנודתיות בשוקי האג"ח בעולם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן