הייעוץ בחוץ: ממשלת סין דוחקת את פירמות הייעוץ העסקי המערביות

העיתון הכלכלי הנחשב "Financial Times" ציטט הבוקר "גורמים בכירים בממשל הסיני" אשר דיווחו כי השלטונות במדינה אסרו על החברות הממשלתיות והחברות המקומיות אשר פועלות בשיתוף הממשלה מלהיעזר בשירותיהן של פירמות הייעוץ העסקי האמריקאיות, בטענה כי אותן חברות "מרגלות עבור הממשל האמריקאי ללא הפסקה". באופן לא מאוד מפתיע, ההחלטה הגיע ימים ספורים לאחר שהתובע הכללי בארה"ב אריק הולדר הודיע על הגשת כתבי אישום כנגד 5 קצינים בכירים בצבא הסיני באשמת "ריגול סייבר חמור כנגד ארה"ב".

בנוסף, אותם גורמים ציינו כי "ההנהגה הסינית החליטה להקים צוות מיוחד של חברות ייעוץ מקומיות, אשר יצברו את הידע המקצועי הדרוש ויחליפו את הפירמות הזרות אשר ביססו את מעמדן בשוק הסיני בשנים האחרונות. חברות הייעוץ האמריקאיות עושות כל שביכולתן בכדי להשיג כל פיסת מידע אפשרית על החברות הממשלתיות הפועלות בסין ועל ממשלת סין עצמה".

אם הדיווח אכן מדויק, הרי שמדובר בהפרה חמורה של אמנת הבסיס של ארגון הסחר העולמי, בו חברה גם סין. כשסין הצטרפה לארגון הסחר העולמי, היא התחייבה באופן רשמי כי החברות השונות במדינה יקיימו עסקים "על בסיס מקצועי ועסקי בלבד, ללא כל שיקול של המדינה או התערבות ממשלתית כלשהי". ההנחיה האחרונה של הממשל הסיני מוכיחה פעם נוספת כי סין משחררת הצהרות בהתאם למה שבמערב רוצים לשמוע – ולא חוששת לבטל אותן ברגעי הצורך.

לא זקוקים למערב? | צילום: shutterstock

לא מדובר בצעד הראשון של הממשל הסיני בשבועות האחרונים כנגד חברות הטכנולוגיה המערביות המובילות. רק לאחרונה אסר הממשל על כלל המפעלים והחברות אשר פועלים בשיתוף עם הממשלה הסינית לרכוש את מערכת ההפעלה "חלונות 8" – מערכת ההפעלה החדשה של חברת מיקרוסופט, עקב חששות כי היא תוכננה במיוחד לביצוע מעקבים וריגול אחר הממשל הסיני.

אנליסטים רבים בארה"ב סבורים כי הצעדים של הממשל הסיני עלולים לפגוע דווקא במשק הסיני עצמו בראש ובראשונה. האיסור האחרון על קיום קשרים עסקיים עם חברות הייעוץ האמריקאיות המובילות דוחק אל מחוץ לסין מצבורי ידע וניסיון עצומים, אשר יכלו לסייע למשק הסיני המתפתח בצעדי ענק ולחברות הסיניות אשר מכוונות לשווקים חדשים מעבר לים – ומחוץ לגבולות סין. פירמות ייעוץ דוגמת מקינזי, "בוסטון קונסלטינג גרופ", "טאסק" ואחרות אמנם ייאלצו לוותר על השוק הסיני המתפתח, אך נראה כי לחברות הסיניות יהיה קשה בהרבה בלעדיהן מאשר ההפך. ומה על הרעיון הסיני להקמת חברות ייעו מקומיות? מומחים מעריכים כי פרק הזמן אשר יידרש לביסוס מערך ידע וניסיון שכזה יעמוד על עשרות שנים לפחות.

דוגמא חיה לכישלון הסיני בניסיון למצוא תחליפים לידע הטכנולוגי המערבי היא מיזם "דגל אדום", עליו הכריז הממשל הסיני במטרה לפתח תחליף מקומי למערכת חלונות אשר מוטמעת בכל המחשבים הממשלתיים במדינה. במיזם היוקרתי הושקעו סכומי עתק, ומיטב המוחות הסינים מהאקדמיה הסינית למדעים גויסו גם הם – המיזם היוקרתי נחל כישלון חרוץ, והחברות הממשלתיות ממשיכות להשתמש במערכת ההפעלה האמריקאית. האיסור האחרון על רכישת "חלונות 8" בסך הכל מונע מאוותן חברות מלשרדג את המערכת עליה שילמו.

נראה כי הסינים עדיין מאמינים כי מדובר ב"משחק סכום אפס", בו כל יואן אשר מרוויחה חברת ייעוץ זרה על אדמת סין הוא יואן אשר נגזל מהכלכלה המקומית. לראייתם, דחיקת גורמים זרים אל מחוץ למשק הסיני תוכל לחזק את הכלכלה המקומית – על חשבון המערב. חברות הייעוץ הן כנראה יהיו הראשונות להיפגע מהמלך, אם כי לא בצורה חמורה. הכלכלה הסינית תהיה הבאה בתור.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן