הימור על 750 מיליארד דולר: גם הסעודים לא חסינים להשפעות הצניחה במחירי הנפט

ככל שהצניחה במחירי הנפט הולכת ומעמיקה, כך הולך ומעמיק ההימור שמבצעת סעודיה בכל יום מחדש, כשהיא ממשיכה להתבצר בעמדתה ומסרבת לחתוך את אספקת הנפט מתחומה ומיתר מדינות ארגון אופ"ק. ההימור של סעודיה ממשיך לדחוק את מחירי הנפט כלפי מטה וגורם להשפעות מרחיקות לכת ברחבי העולם כולו, אך גם הסעודים אינם משחקים משחק נטול סיכונים. ההפך: הסיכון הסעודי עומד בימים אלו על לא פחות מ-750 מיליארד דולר.

את ההימור הסעודי ניתן לפשט בקלות: המדינה מהמרת כי היא זו ש"תמצמץ אחרונה" במאבק בינה לבין יתר ספקיות הנפט ברחבי העולם. הסעודים מאמינים כי אם מחירי הנפט ימשיכו לצנוח (וזה בהחלט נראה הכיוון בימים אלו), הם אלו שיוכלו להחזיק מעמד גם בשנת 2015 מבלי להישבר ולהסכים לחתוך את אספקת הנפט מתחומם – במהלך אשר צפוי לאושש את מעמדו של הזהב השחור בעולם, ולהחזיר את היציבות לכלכלות ומשטרים אשר סבלו במיוחד מהירידה האחרונה. בינתיים, כאמור, המהלך הזה עדיין אינו נראה באופק.

את הצניחה האחרונה במחירי הנפט מייחסים המומחים השונים למספר גורמים, ובראשם העלייה החדה ביצע הנפט בעולם, עקב יעילותה של תעשיית פתלי השמן האמריקאית. האמריקאים, כזכור, החלו לייצר בשנה החולפת כמויות משמעותיות של נפט אשר העלו את ההיצע העולמי, וארה"ב תחל לייצא נפט בקרוב ולהתחרות עם הסעודים ועם יתר הספקיות המסורתיות על השוק העולמי.

"הסעודים לא יוותרו על אחוז מנתח השוק שלהם" | צילום: thinkstockphotos

בתגובה, מיהרו בסעודיה לרתום את מדינות ארגון אופ"ק ולהחליט על "הצפה" של השוק בנפט. התוצאה המתבקשת הייתה צניחה חדה במחירו של "הזהב השחור", אשר ירד מרמה של 110 דולר לחבית לסביבות ה-50 דולר כיום, והמחיר עוד צפוי להמשיך ולרדת. הבוקר העריכו פרשנים שונים כי מחירו ידרדר אפילו לרף 30 הדולרים לחבית – באחת הצניחות המשמעותיות אשר ידע שוק האנרגיה מעולם.

הירידה החדה מכבידה במיוחד על מדינות אשר עיקר הכלכלה בהן מסתמכת על ייצוא הנפט, ובראשן איראן ורוסיה, שם ספג המשק המקומי מכה קשה במיוחד. הפגיעה במשק האיראני נחשבת כאחד היעדים הברורים של הממשל הסעודי, אך חשוב לזכור כי גם סעודיה עצמה ביססה את הכלכלה באופן בלעדי על ייצוא הנפט – וגם היא סופגת לא מעט הפסדים בעקבות הצניחה במחירו.

אך הסעודים מאמינים, כאמור, כי ביכולתם להחזיק מעמד פרק זמן ארוך במיוחד של מחירי נפט נמוכים. הסיבה לכך היא רזרבות המט"ח האדירות אשר ברשותם, אשר עומדות כיום על לא פחות מ-750 מיליארד דולר. הסעודים מוכנים "להפשיר" עוד ועוד נתחים מסכום העתק הזה בכדי לפצות את המשק המקומי על איבוד ההכנסות בעקבות ירידת מחירי הנפט, ולכן, הם מאמינים, הם יוכלו להמשיך עוד זמן רב מבלי להישבר ולהסכים לחתוך את אספקת הנפט מתחומם.

"הדבר החשוב ביותר לסעודים הוא נתח השוק בו הם אוחזים", מסביר הפרופסור גרגורי גאוס מאוניברסיטת טקסס, אשר חקר את מדיניותה של סעודיה לאורך שנים. "הם לא יהיו מוכנים להקריב ולו אחוז מנתח השוק בו הם אוחזים כדי להוריד את מחירי הנפט בעולם. הם מוכנים למאבק עם כל ספקית נפט אחרת, בין אם היא איראן, רוסיה או ארה"ב, והם לא מתכוונים לוותר".

מחיר הנפט ימשיך לצנוח? | צילום: thinkstockphotos

העיקרון הסעודי פשוט: הם לא יצמצמו את אספקת הנפט משטחם ללא תיאום מלא עם ספקיות הנפט המובילות מרחבי העולם. לדבריהם, אם תושג הסכמה עם מדינות כמו רוסיה, מקסיקו וקנדה וגם עם יצרני הנפט הגדולים בארה"ב (באמצעות טכנולוגיית פצלי השמן המדוברת) על צמצום מתואם, גם הם יצטרפו למהלך. הבעיה היא, שהסכמה כזאת לא נראית אפשרית כלל: בארה"ב מדובר במספר רב של חברות פרטיות אשר אינן סרות למרות אחידה, וברוסיה ממש לא נראה כי ולדימיר פוטין יכול להרשות לעצמו להקריב ולו אחוז קטנטן מהנפט אשר מייצאת המדינה כיום. גורמים שונים בתחום האנרגיה כבר הבהירו כי "מאוד לא סביר שנראה את פוטין נותן את ידו למהלך שכזה".

בינתיים, כאמור, גם הסעודים משלמים מחיר. השבוע פרסמה המדינה את התקציב לשנת 2015, אשר כולל גירעון של 38.6 מיליארד דולר – הגירעון הגדול ביותר במדינה אי פעם. בינתיים, כאמור, את ה"בור" התקציבי הזה הם מתכוונים למלא באמצעות רזרבות המט"ח שלהם. בסעודיה גם זוכרים כיצד נהגו במהלך שנות ה-80, אז צנח מחיר הנט אל מתחת ל-10 דולרים לחבית, והממלכה מיד חתכה את כמויות הנפט אשר ייצאה משטחה, וחלקה בשוק הנפט העולמי קטן בתגובה. כיום, הסעודים לא מוכנים למהלך דומה. ורזרבות המט"ח האדירות אשר ברשותם מאפשרות להם להיות סבלניים במיוחד.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן