היצוא נסוג ברבעון האחרון ב-6%. משרדי האוצר והכלכלה: ננקוט צעדים לעידוד היצוא

בחודשים יולי-אוקטובר השנה, רשם היצוא התעשייתי נסיגה ריאלית של כ-6%, בהשוואה לממוצע החודשי ברבע השני של 2013, כך עולה מדוח 'התפתחות היצוא התעשייתי' של אגף המחקר הכלכלי בהתאחדות התעשיינים.

הנסיגה החדה ביותר נרשמה בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית שנסוגה בכ-15%. אבל, יש גם בשורה חיובית, יצוא ענף התרופות חזר לצמיחה (10%+), אחרי צניחה של 49% ביצוא ברבעון השני של השנה.

מנכ"ל התאחדות התעשיינים, אמיר חייק, מסר בהתייחס לנתונים כי "המשך הנסיגה ביצוא הנו תוצאה ישירה של תהליך ההתדרדרות בכושר התחרות של התעשייה הישראלית אל מול השווקים בעולם". בראייתו, התחזקות השקל, העלויות ההולכות וגדלות כגון ארנונה, מים וחשמל והרגולציה הכבדה, פוגעים ביכולת של מפעלים בארץ לצמוח ולייצא ומובילים אותם לצמצם את פעילותם בארץ ולפתוח קווי ייצור ומפעלים חדשים בחו"ל. "על הממשלה ובנק ישראל לפעול בדחיפות, במטרה לסייע ליצוא הישראלי לחזור למסלול של צמיחה", מפציר חייק.

יו"ר התאחדות התעשיינים, אמיר חייק | צילום: יוטיוב

בתיאום מפתיע, ואולי אף בעקבות פרסום הנתונים, פרסם היום משרד הכלכלה מספר צעדים שינקטו על מנת לסייע ליצואנים. ביניהם, הקמת קרן בבנק העולמי, במימון ישראלי-ממשלתי, שתפעל לטובת התעשייה הישראלית וצרכי הבנק העולמי גם יחד, והקמת קרן סיוע שתשתתף ב- 50% מההוצאות הכרוכות בהגשת מועמדות למכרזים בינלאומיים ובעריכת סקר היתכנות עד להיקף סיוע מרבי של 800,000 ₪ לחברה.

בהודעה לעיתונות התחייבו במשרד גם להעביר תוספת תקציבית למכון היצוא, שתופנה לפעילות לקידום היצוא באפריקה, הודו וסין. למשל, הקמת ביתנים לאומיים בתערוכות, הוצאת משלחות ממוקדות ושכירת יועצים סקטוריאליים.

"חיזוק הקשרים הכלכליים עם מדינות נוספות בעולם, בייחוד עם מדינות כמו הודו וסין, חשוב בראייה לאומית לכלכלת ישראל", אמר שר הכלכלה, נפתלי בנט.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן