היקף המשכנתאות למגורים זינק באוקטובר ביותר ממיליארד שקל

רגע לפני שמהגבלות החדשות שהטיל נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, על שוק הדיור, נכנסות לתוקפן, עלה היקף נטילת המשכנתאות בחודש אוקטובר ב-4.5% לעומת חודש ספטמבר. מדובר על עלייה של יותר ממיליארד שקל (43%) לעומת חודש אוקטובר אשתקד. כך עולה מנתונים שפרסם היום בנק ישראל.

למרות שספטמבר ואוקטובר נחשבים ל-"חודשי החגים", היקף המשכנתאות בחודשיים האחרונים עמד על 6.6 מיליארד שקל. בהשוואה לחודשי החגים ב-2011, גדל היקף המשכנתאות ב-22%. בחודש אוגוסט עמד היקף נטילת המשכנתאות לצורך מגורים על 5.8 מיליארד שקל, כך שמדובר על ירידה של 42%.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

בשלהי אוקטובר הכריז בנק ישראל על הגבלות חדשות בשוק המשכנתאות, שנכנסו לתוקף ב-2 בנובמבר. רוכשי דירה ראשונה יוכלו לקחת משכנתא בשיעור של עד 75% מהנכס, משפרי דיור עד 70% ומשקיעים עד 50% בלבד. פישר עדיין לא השתמש בנשק יום הדין – מגבלה גורפת על משכנתאות ממונפות.

לפני כשבועיים הודיע בנק ישראל על צעדים שנועדו לפעול למניעת היווצרות בועה בשוק הנדל"ן. המפקח על הבנקים דודו זקן פרסם טיוטת הוראה בנושא הגבלת שיעור המימון בהלוואות לדיור, אשר תחול על הלוואות שניתן להן אישור עקרוני מ-1 בנובמבר 2012 ואילך.

היקף המשכנתאות ממשיך לעלות | צילום: רויטרס

ההוראה קובעת שתאגיד בנקאי יאשר משכנתא בשיעור מימון של עד 75% לצורך רכישת דירה ראשונה של הלווה, ואילו עד 70% למשפרי דיור. בנוסף, קובעת ההוראה שתאגיד בנקאי לא יאשר הלוואה ללווה לצורך רכישת דירה להשקעה בשיעור מימון הגבוה מ-50%. לעניין זה, דירה להשקעה הינה בהתאם לדווח לרשויות המס (דירה שנייה).

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן