הישראלים פסימיים: בשנה הקרובה מצבנו הכלכלי יהיה רע יותר

הפסימית ממשיכה לשלוט בציבור הישראלי, והצרכנים הישראלים מאמינים שהמצב ימשיך להיות גרוע יותר – כך עולה ממדד אמון הצרכנים שפרסמה היום הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

על פי הלמ"ס, עמד המדד בחודש מאי 2012 על 19%-, לעומת 18%- בחודש מאי 2011. מדד אמון הצרכנים נע בין 100 ל-100-, כאשר מדד חיובי מלמד על אופטימיות ביחס למשק, ומדד שלילי על פסימיות בנוגע לעתיד. בחודשים מארס 2011-מאי 2012 לא עמד המדד בצד החיובי של האפס, ונע בין 13%- ל-24%-.

מניתוח הנתונים שנערך על ידי הלמ"ס עולה כי בחודש מאי הייתה עלייה במאזן הציפיות של הפרטים לגבי המצב הכלכלי של משק הבית ולגבי המצב הכלכלי במדינה, וירידה במאזן הציפיות של הפרטים לגבי מספר המובטלים ולגבי חיסכון של משק הבית.

סקר אמון הצרכנים מתבצע בקרב אוכלוסיית בני 21 ומעלה, ונועד לאסוף מידע על ההערכות של הפרטים לגבי השינויים הצפויים במצבם הכלכלי, לאסוף מידע על ציפיות לשינויים במדד המחירים לצרכן, לסייע לזהות תפניות במצב המשק לצורך מעקב אחר מחזור העסקים ולאסוף מידע לגבי ציפיות לרכישות גדולות ולשינוים ברמת החיסכון של האוכלוסייה.

מדד אמון הצרכנים תחום בטווח שבין מינוס 100 לבין 100. ככל שערך המדד קרוב יותר לגבול העליון, הוא מעיד על אופטימיות גדולה יותר בקרב הפרטים, וככל שערך המדד קרוב יותר לגבול התחתון, הוא מעיד על פסימיות רבה יותר. כאשר המדד קרוב לאפס, מדובר בהיעדר ציפיות לשינוי במצב הקיים.

השוואה בינלאומית של מדד אמון הצרכנים מלמדת על ציפיות להרעה במצב הכלכלי ברוב מדינות ה-OECD. במדינות הסקנדינביות שוודיה, פינלנד ודנמרק נחלשה האופטימיות ששררה בראשית שנת 2011, וכך גם בגרמניה. באוסטריה, לוקסמבורג, בלגיה והולנד התחלפה האופטימיות בפסימיות, כאשר בהולנד היה השינוי הגבוה ביותר (ערך מדד של 23.3%- במאי 2012, לעומת 2.6% במאי 2011). ברוב המדינות האחרות המוצגות בגרף הפסימיות התגברה בשנה האחרונה. ביוון ובפורטוגל, הנמצאות במשבר כלכלי עמוק, הגיע במאי מדד אמון הצרכנים לרמה של 75.8%- ו-52.1%-, בהתאמה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן