"הכבשה השחורה" של משפחת האצולה מטקסס: ניל בוש מדבר על הרצון להשקיע בישראל

חצי שנה לאחר שנסוג מההתמודדות על רכישת השליטה בקונצרן אי.די.בי, חוזר ניל בוש לביקור בזק בישראל. בוש (59) הוא בנו של ג'ורג' בוש, נשיאה ה-41 של ארה"ב, ואחיו של ג'ורג' בוש הבן, נשיאה ה-43 של הדמוקרטיה הגדולה בתבל. הפעם מדובר בביקור כחלק מכנס שכותרתו "פתרון חוצה גבולות" שערך בישראל משרד עורכי הדין האמריקאי פוקס־רוטשילד, המייצג את בוש, בשיתוף משרד עורכי הדין הישראלי הרצוג פוקס נאמן. לביקור נלווה עו"ד מייקל סוויט.

קודם למגעים על עסקת אי.די.בי בוש מעולם לא ביקר כאן. ייתכן שלא הייתה לו סיבה פוליטית לכך, ובוודאי לא עסקית. או שאולי פשוט לא רצה לפגוע בקשריו המסועפים עם מדינות המפרץ הפרסי?

"אני יכול לומר לך שלא היו לי חששות ממה שיגידו במדינות כמו סעודיה, כווית או ירדן", אומר בוש. "לא אכפת לי מה הם יאמרו. אשמח מאוד לשתף את שותפי במדינות ערב לגבי המידע שיש לי לגבי ישראל. כדאי שהם ילמדו מישראל איך היא הצליחה כל כך בתחומי הטכנולוגיה ויחקו אותה. לא ביקרתי בישראל כי לא הייתי מעוניין להיות מעורב בפוליטיקה וסיבות עסקיות לא היו. אתה יודע שהפוליטיקאים האמריקאים מגיעים לישראל בדרך כלל לפני הבחירות. אני לא אחד מהם".

את ביקורו הראשון בישראל, לפני כחצי שנה, ניצל בוש לפגישה מוזרה משהו (שבוודאי לא הזיקה לעסקיו) עם נשיא המדינה שמעון פרס וראש הממשלה בנימין נתניהו, שבמהלכה הצטלם עם האישים ומסר להם דרישת שלום מבני המשפחה. בוש נפגש גם עם אהוד אולמרט.

משפחת בוש המלאה, ניל השני מימין | צילום: רויטרס

אני בטוח ששמעת על הצרות של אולמרט. איך התרשמת ממנו ומהאישים?

"את אולמרט פגשתי לפגישת נימוסים פעם אחת בלבד. אני מחבב אותו אישית וכך גם אחי ג'ורג'. אני מצטער על מה שהוא עובר. אני יודע שבין אחי לבין אולמרט היו קשרים אישיים מצוינים. הנשיא פרס מרשים מאוד, ומבחינת האיכויות שלו הוא על אותה הסקאלה כמו אבי. הוא סיפר לי על העזרה שאבי הושיט כשהעלו לישראל את העולים מאתיופיה. אני חושב שפרס הולך להעניק לאבי את אחד הפרסים החשובים. אני לא פוליטיקאי ולא יכול לומר הרבה על נתניהו, חוץ מזה שהתרשמתי מכך שהוא יודע בדיוק מה הוא רוצה".

בייג'ינג, טקסס

התמודדותו של בוש על רכישת אי.די.בי לוותה בממצאי תחקירים לא מחמיאים עליו. דובר בין השאר על ניגודי אינטרסים בעסקאות ועל חלקו בקריסת הבנק האמריקאי סילברדו להלוואה וחיסכון בתחום המשכנתאות. הוא זכה עקב כך (ומסיבות נוספות) לתואר המפוקפק "הכבשה השחורה" במשפחת בוש.

ייתכן שמקור התדמית הוא באורח החיים הקליל שאימץ, שכלל מעת לעת פליטות פה שהביכו את משפחת האצולה מטקסס. בפגישה איתו התרשמתי שמדובר באדם "בלתי עציב", כפי שאמר ישראל (פולי) פוליאקוב במערכון הגשש. הוא צחק וצחקק כמעט בלי סוף. אבל ייתכן שהיחס התקשורתי העוין נעוץ באופן פעילותו העסקית בתחומי האנרגיה שנחשפה בתחקירים בעיתונות האמריקאית. הפרשיות מהעבר נלעסו ונטחנו עד דק בתקשורת הבינלאומית (וגם הישראלית). מאז הוא דאג להוריד פרופיל.

האם הפרסומים השליליים על עברך, בעיתונות האמריקאית אך גם בישראלית, הטרידו אותך?

"זה לא הטריד אותי. כשאתה חלק ממשפחת בוש, כל עניין מנוצל לניגוח פוליטי. אני יודע על מה הפרסומים ובכל מקרה מדובר בפרשיות מהעבר הרחוק. למשפחת בוש יש הרבה יותר פלוסים ממינוסים. אני האדם השמח והמאושר ביותר, כי אני יודע בדיוק איך אני חי. אין שום טעם להתרגז על דברים שממילא לא ניתן לשנות. אני אופטימי ללא תקנה. אני רוצה לחקות את אבא שלי ולפעול בצנעה ולשרת אחרים. תאמין לי שאני ישן טוב בלילה ולא כועס על אף אחד".

בסופו של דבר נסוג בוש מעסקת אי.די.בי. זמן קצר לאחר מכן ניהל מגעים לרכישת חברת החזקה ישראלית בתחום הנדל"ן, אבל בסופו של דבר נסוג גם מהעסקה הזאת. לבוש יש כיום עסקים בינלאומיים, שחלקם טופחו בזכות המוניטין של משפחת בוש. הוא מחובר לאילי הון, ומקורבים לממשל רואים בו אדם המסוגל לקדם עסקים, בעיקר במזרח הרחוק. הוא מסוגל לפתוח דלתות בסין, בסינגפור וגם באזורים מסוימים בארה"ב, כמו טקסס.

העובדה שאחיו ג'ב, שכיהן פעמיים (עד 2007) כמושל פלורידה מוזכר כמועמד מטעם הרפובליקנים לנשיאות ארה"ב, ודאי שאינה מזיקה לו. "השם בוש פותח דלתות", מודה בוש. "השאלה היא מה אתה עושה אחרי שאתה פוסע פנימה לתוך החדר. אני סומך על יכולתי העסקית. במזרח הרחוק יש הון רב. השאלה היא איפה להשקיע אותו בכלכלה הגלובלית הנוכחית".

האחים ניל (משמאל) וג'ורג' הבן מבלים בדייג משותף | צילום: רויטרס

בוש מכהן בין השאר כדירקטור בחברה הסינית הוייפו, המשקיעה בתחומי האנרגיה, וכיו"ר משותף בחברה סינית מבייג'ינג המשקיעה בנדל"ן. את פעילותו העסקית השוטפת בארה"ב הוא מבצע באמצעות שתי חברות. הראשונה היא APIC גרופ, שבאמצעותה התמודד על אי.די.בי. שותפיו ב-APIC הם ווילסון צ'ין, אמריקאי ממוצא סיני המתמחה בפעילות בתחום האנרגיה הירוקה, וגורדון טאנג, מיליארדר מסינגפור השומר על פרופיל נמוך. החברה השנייה היא סינהאי, המתמקדת בהשקעות בנדל"ן מניב, שבה הוא משמש כיו"ר דירקטוריון. החברה גייסה 180 מיליון דולר בבורסה של סינגפור וביצעה השקעות בארה"ב, בין היתר ברכישת מרכז קניות בסינסנטי ופרויקט בקליפורניה.

עם מכריו הקרובים נמנה גם דניאל ג'מאל, מיליארדר ממוצא סורי המתגורר בטקסס. ג'מאל, שהשקיע בחלק מהחברות של בוש, מפעיל את האתר הבינלאומי "אל־מוניטור", המעסיק גם עיתונאים מישראל. "שמעתי על מיזם האינטרנט שלו וג'מאל נלהב ממנו מאוד", אומר בוש. "אני מעריץ ומכבד אותו מאוד, והוא אחד החברים הקרובים שלי".

"לא מצטער שאנחנו לא באי.די.בי"

בביקורו הנוכחי בישראל ניסה ניל בוש לשים את הדגש על הצורך בקשרים גיאו־פוליטיים בין ישראל לארה"ב, ועל דרכים לקידום הסחר בין שתי המדינות. הוא דיבר על התרשמותו מהכלכלה הישראלית, ועל הניסיון שצבר במגעים שניהל לרכישת אי.די.בי.

איך הגעת להשקעה באי.די.בי?

"חבר מניו יורק סיפר לי שהחברה למכירה ואמר שמדובר בהזדמנות. הפניתי אותו לצוות במדינת אורגון המתעסק במיזוגים ורכישות. שותפי ווילסון צ'ין לקח חלק פעיל במגעים וכך גם עו"ד מייקל סוויט. אני הייתי מאחורי הקלעים. "אחרי שעשינו את בדיקת הנאותות הרגשתי לא נוח עם העסקה. היה מחסור בנתונים ולא ידענו את כל הפרטים על אודות תזרים המזומנים, והחלטנו שזה יותר מדי מסוכן להציג מחיר גבוה. חשבתי שאם ניקח את אי.די.בי באמצעות כסף שיגיע מאסיה, ניתן יהיה להעמיק את הקשרים בין הקונצרן למזרח הרחוק, ולאתר שם הזדמנויות עסקיות. בסופו של דבר לא הצלחנו אף על פי שהשקענו הרבה זמן וכסף. אני לא מצטער שאנחנו לא באי.די.בי. קיבלנו את ההחלטה הנכונה ובכל מקרה למדנו מהתהליך".

אני יודע שבחנתם את רכישת אחת מחברות הנדל"ן הגדולות. מה קרה עם העסקה?

"אכן ניהלנו מגעים לרכישת חברת קרדן נדל"ן. אני אישית ביקרתי בעיר דלייאן, שם לקרדן יש פעילות. העסקה טופלה במישרין על ידי ווילסון צ'ין ונפגשתי עם חלק מהבעלים כולל המנכ"ל שוקי אורן, אך בסופו של דבר זה לא הבשיל לכדי עסקה. כעת אנחנו מקבלים מידע על אפשרות השקעה בחברת טכנולוגיה, אבל שום דבר אינו נמצא בשלב מו"מ. אנחנו מצפים להזדמנויות נוספות".

הקשרים העסקיים בין ישראל לסין הולכים ומעמיקים. סינים הולכים לרכוש את תנובה ואת כלל ביטוח. כמי שמכיר היטב את הסינים, מה יש לך לומר לישראלים?

"את הקשרים העסקיים עם הסינים צריך לבנות בזהירות ובהדרגה. בניית הקשר היא תהליך מסובך מאוד, וכל פירמה שנכנסת לשם צריכה לדעת איך לשמור על הקניין הרוחני והכלכלי שלה. השיטה המשפטית בסין לא מפותחת ודברים לוקחים זמן.

"אם עושים עסקים, אזי מומלץ להעדיף חברות סיניות שכבר עשו עסקים עם מדיניות מערביות. חלק מאנשי העסקים המוצלחים ביותר בסין התחנכו באוניברסיטאות מערביות, אבל לשינויים נדרש זמן וצריך סבלנות".

אתה לא רוצה לדבר על פוליטיקה, אבל בכל זאת: האם קיים קשר בין יציבות פוליטית וצבאית לבין שגשוג כלכלי?

"אתה מושך אותי למשהו שאני לא רוצה להתייחס אליו, אבל אני יכול להגיד כי בנושא הסכסוך עם הפלסטינים, אני מקווה שבסופו של דבר יימצא פתרון. העובדה שכיום אין מתאבדים ושלבעיות הרקטות מעזה נמצא פתרון, הופכת את ישראל ממדינה שנתפסה כמסוכנת למדינה בטוחה הפתוחה לעסקים חדשים ברמה הבינלאומית.

"אפשר לשווק כיום בקלות את ישראל כמדינה החדשנית ביותר בעולם, וכאיש עסקים בינלאומי אני מכיר הרבה מאוד מדינות. מבחינת הקדמה הטכנולוגית ומבחינות נוספות, ישראל מובילה היום את העולם ואין לכם במה להתבייש".

בוא נדבר על המרוץ לנשיאות ארה"ב. אחיך ג'ב צריך להחליט בעוד כחצי שנה אם להתמודד על נשיאות ארה"ב מטעם המפלגה הרפובליקנית. האם לדעתך הוא ירוץ, ואם כן, מתי הוא יחליט?

"בוא אשתף אותך בשיחות המתנהלות סביב לשולחן משפחת בוש. השאלה הראשונה היא אם אבא, כשיגיע ב-12 ביוני לגיל 90, ימשיך במסורת הצניחות שלו. השאלה השנייה היא האפשרות של התמודדות ג'ב לנשיאות. לגבי שאלת הצניחה – אין עדיין תשובה סופית. את הצניחה הראשונה הוא ביצע במהלך מלחמת העולם השנייה, כשנאלץ לנטוש את המטוס באוקיינוס השקט, לאחר שנפגע והמטוס התמלא עשן. לגבי שאלת המועמדות לנשיאות, גם לכך עדיין אין תשובה".

אבל המשפחה תומכת בריצתו לנשיאות?

"ההחלטה תתקבל רק לאחר בחירות הביניים. במשפחה הדעות נחלקות לשניים: אמי סבורה שיש יותר מדי בוש בארה"ב ושהגיע הזמן לתת הזדמנות למשפחות נוספות. מצד שני, כשאני מדבר עם אבי הוא דווקא מעודד את ג'ב לרוץ. אגב, גם את אחי ג'ורג' אמי ניסתה להניא, אבל בסופו של דבר הוא התמודד והצליח. אחי מוכשר בצורה יוצאת מהכלל, ואני מאמין שאם יחליט להתמודד הוא גם יזכה".

אתה מאמין שהוא יצליח לגבור על מועמדת הדמוקרטים, הילארי קלינטון?

"אני מסכים שהילארי היא המועמדת הכמעט בטוחה בבחירות לנשיאות מטעם הדמוקרטים. אני מאמין שאחי יצליח להביס אותה וגם את כל אחד מהמועמדים האחרים מטעם הרפובליקנים. השאלה הגדולה היא אילו נושאים יעמדו על סדר היום: רפורמת הבריאות של אובמה, המשברים הפיננסיים או מדיניות החוץ".

עד לפני חצי שנה לא ביקרת כאן מעולם, ומאז זה הביקור השישי שלך. מתי היית כאן לאחרונה לביקור לא עסקי?

"ביקרנו כאן במרץ עם המשפחה וששת ילדינו. תל אביב היא עיר מצוינת. ביקרנו בירושלים ובמקומות נוספים. אני יכול להגיד לך שיש לי קשר יהודי. בתי לורן נשואה לצעיר מניו יורק. החתונה נערכה כדת וכדין כולל טקס שבירת הכוס".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן