הכינו את עצמכם לעתיד: כך תנצחו את הרובוט בקרב על המשרה שלכם

מאז 1962, כשהרובוט התעשייתי הראשון הותקן בקו ייצור של ג'נרל מוטורס בניו ג'רזי, מכונות מחליפות ללא הפסקה עובדים אנושיים. בעשורים שלאחר מכן, כמעט כל תעשייה הפכה לאוטומטית במידה זו או אחרת. ברוב המקרים, אנחנו בני האדם, הצלחנו להשתלב טוב במצב החדש. רובוטים היו יכולים לבצע רק משימות פשוטות, כך שעל ידי שדרוג היכולות שלנו והשכלה, הצלחנו להתגבר על יריבנו המכאניים ולהמשיך להעלות את רמת חיינו. אך המציאות הזו התחילה להשתנות לאחרונה.

ספר חדש בשם "עידן המכונות השני" שנכתב על ידי אנדרו מקפי ואריק ברייניולפסון, מציין כי מכונות מתחילות להשתלט גם על המשימות הקוגניטיביות וכעת אלגוריטמים מבצעים אפילו את עבודתם של עובדים בעלי הכשרה משמעותית כמו רופאים, עורכי דין ואנשי עיצוב. אם אתם רוצים להתחמק מהגורל הצפוי – להיות מוחלפים בעבודתכם על ידי רובוט, כדאי שתלמדו את הכישורים הנכונים, אלה שהרובוטים עוד לא רכשו.

בעידן הרובוטים התעשייתיים, השאלה מי יפסיד היתה מאוד פשוטה – היו אלה בעיקר העובדים שעסקו בעבודות פיזיות, כך שאם היית פועל במפעל עבודתך היתה בסכנה. אם עבדת במשרד לעומת זאת, היית יכול להניח שאתה פחות או יותר בטוח.


הקרב העתידי בשוק העבודה. אנשים מול רובוטים | צילום: shutterstock

ובכל זאת, כפי שמצביע החוקר דייויד אטור מ-MIT בניתוח שביצע לאחרונה בנוגע לקוטביות בשוק העבודה האמריקאי, החלוקה אינה עוד בין עבודות פיזיות וקוגניטיביות, אלא בין עבודות רוטיניות ובלתי רוטיניות. כך, סוכני נסיעות למשל הפכו לפגיעים בעוד מפיקי אירועים או פרשנים פיננסים נשארו באזור המוגן. גם רופאים רבים עוסקים בעבודה רוטינית שעשויה להיות מבוצעת על ידי תהליכים אוטומטיים, אך עדיין רופאים נחשבים בטווח המוגן בשל היכולת שלהם לייעץ במקרים חריגים.

דרך אחרת להסתכל על זה היא שאנשים כבר לא מקבלים משכורת על ביצוע עבודה אלא על פתרון בעיות. כך שאם אתם סוכני נסיעות, כדאי שתשכחו מזה שישלמו לכם עוד זמן רב על הזמנת טיסות. כדאי שתלמדו לתכנן את החופשה החלומית שהלקוחות מפנטזים עליה, או טוב מכך – את החופשה שהם לא חשבו עליה.

למדו לשאול שאלות

פעם, האדם החכם ביותר בחדר היה זה שסיפק את כל התשובות. ידע נרחב עזר לנו לקבל ציונים טובים במבחנים, להתקבל לאוניברסיטה, ולהתברג למשרה טובה. ובכל זאת, אפילו גאון לא יכול היום להתמודד מול מתבגר חמוש בסמארטפון.

למעשה, בני אדם די גרועים בעיבוד אינפורמציה. יש לנו יכולת קיבול נמוכה, זיכרון בעייתי ויכולת חישוב איומה. מחשבים לעומת זאת, מצויינים בכל אלה. אך כפי שמקפי וברייניולפסון מציינים בספרם, מחשבים עדיין גרועים מאוד בשאילת שאלות המעוררות תובנות. במילים אחרות, הם פותרים את הבעיות שאנחנו אומרים להם לפתור, אך לא טובים בבחירת הבעיות שבהן עליהם לעסוק. זה כבר לא כל כך חשוב לדעת, אלא לזהות את מה שאנחנו לא יודעים. זה הופך להיות הכישור החשוב.

שפרו את היכולות החברתיות שלכם

כשמישהו שואל אתכם מה שלומכם, זה נחשב כמחווה נעימה. כאשר מחשב עושה את זה, זה כבר פחות מרשים, מכיוון שאנחנו יודעים שהוא לא באמת מתעניין בשלומנו. הכרות טובה יותר אתנו, לא מוסיפה דבר לקיומה של המכונה, אך תקשורת בין אישית היא דבר שאנו זקוקים לו ולמעשה אפילו משתוקקים לו.


רובוטים עדיין לא פותרים את הצורך במגע אנושי | צילום: shutterstock

ככל שיותר ויותר עבודות הופכות לאוטומטיות, כך כישורים חברתיים הופכים לחשובים במיוחד. בעבר, מדריכי יוגה או מאמני כושר אישיים היו דבר נדיר, אך כיום אלה מקצועות נפוצים מאוד. התפתחויות כמו המסחר האלקטרוני, והמחשוב הלביש לא יכולים להחליף את הצורך במגע אנושי.

העתיד אף פעם לא ידוע, אך כמה דברים בכל זאת כבר ברורים: הערך שלנו לא יקבע לפי כמה אנחנו יודעים, או אפילו עד כמה אנו עובדים קשה אלא כמה טוב נהיה מסוגלים לתקשר עם מכונות. נצטרך להתמקד באותם הדברים שהרובוטים לא יעשו בצורה טובה -בתכונות "האנושיות" יותר שלנו.

זו האירוניה בנוגע לעידן המכונות החדש – על ידי הפיכת משימות לאוטומטיות, אנחנו משחררים את הדמיון והרוח האנושיים. ככל שאנו חושפים יותר את סודות הטכנולוגיה, כך אנו מוצאים יותר את עצמנו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן