הכירו את האישה מאחורי שיטת המסע: על רגשות, עסקים ופוטנציאל החיבור ביניהם

יותר ויותר חברות גדולות מבינות שכדאי להן לספק לעובדים סביבת עבודה תומכת, שתאפשר להם להגיע למלוא מיצוי הפוטנציאל האישי הטמון בהם. היום כבר מובן שעובדים בריאים מבחינה רגשית, נפשית ופיזית הם הנכס העיקרי של כל חברה, ומתברר שההשקעה בהם משתלמת לאורך זמן, גם אם אינה נמדדת בערך כלכלי מיידי.

חלק נכבד במגמה עולמית מתפשטת זו תופסת עבודת "המסע" של ברנדון בייס, שבשנים האחרונות יצרה לעצמה ברחבי העולם מעמד של גורו בתחום. אם עד היום ניסינו לטאטא את הפן הרגשי מתחת לשטיח, התפיסה החדשה מאפשרת לנו דווקא להציף תכנים רגשיים אל המודע ולהתמודד איתם באופן עמוק, כדי לחיות עם עצמנו בשלום. העיקרון המוביל של המגמה הוא שבדיוק מהמקום השקט והנינוח הזה יהיה לעובדים הרבה יותר מה לתרום למקום העבודה.

צמיחה מתוך משבר

כ־ 300 אנשים נכנסים בזה אחר זה לאולם גדול בהרצליה פיתוח, מתרגשים לקראת הפגישה עם בייס, שבחמש השנים האחרונות הגיעה לישראל לפחות פעם אחת בשנה. ספרה הידוע ביותר, "המסע", הפך מיד לאחר שיצא, ב־ 1999 , לרב מכר עולמי. עד היום תורגם ל־ 23 שפות ונמכר במיליוני עותקים (בישראל יצא לאור בהוצאת פראג). בזכות ההתעניינות הגדולה שעורר, בייס מבלה כיום את מירב זמנה ברחבי העולם, משתפת קהלים מקצוות שונים על פני הגלובוס בסיפורה האישי ומעבירה סדנאות שפיתחה בהתאם לשיטה. עד היום 1,500 איש בישראל כבר עברו את סדנת המסע, ואם תשאלו את בייס, אפשר לזהות אותם לפי פניהם הקורנים מאושר. "אני כל כך שמחה להיות כאן בישראל", היא אומרת מעל הבמה וההתרגשות ניכרת על פניה. "אני מרגישה שיש לי כאן משפחה גדולה".

בייס עשויה מהחומר שממנו עשויים כוכבים; היא מצחיקה, כריזמטית, תיאטרלית ולא מותירה את היושבים בקהל משועממים לרגע אחד. כשהיא מספרת את סיפורה האישי, אי אפשר שלא להיות מרותקים להבעות פניה ולהתרגשות שאוחזת בה כשהיא אומרת בפשטות: "החלום שלי הוא להביא ריפוי לעולם".

לפני 21 שנה, בגיל 39 , נתגלה גידול שפיר ברחמה, שגרם לה דימום פנימי וסיכן את חייה. הרופאים האיצו בה לעבור ניתוח בדחיפות, אבל היא סירבה. היה לה ידע רב בתחום הרפואה המשלימה, והיא ראתה במחלה הזדמנות להשתמש בו הלכה למעשה – והחליטה לרפא את עצמה ללא התערבות כירורגית. לדבריה, תוך יומיים בלבד הצליחה לעצור את הדימום באמצעות שיטות אלטרנטיביות שונות. בהמשך אף הצליחה להקטין את הגידול באופן משמעותי, עד להעלמתו הסופית לאחר כחודש וחצי.

בייס הבינה שהגידול הופיע כתוצאה מהדחקה רגשית. במשך חמישה ימים היא הסתגרה בביתה, התנתקה מהעולם וחקרה את הרגשות שעלו – רגשות עמוקים וזיכרונות עזים, שעד אז לא ידעה על קיומם. בסוף התהליך, חוותה חוויה עמוקה של שלווה, שלא עזבה אותה מאז.

תחושת השלווה אפשרה לה להתמודד בהמשך עם אסונות רבים שפקדו את חייה לאחר שהחלימה מהמחלה: ביתה במאליבו נשרף כליל בשריפה גדולה; היא נחלה קשיים כלכליים; בתה ניתקה עמה את הקשר באופן חד־צדדי ונעלמה מחייה; ומיד אחר כך בישר לה בעלה כי הוא מאוהב באישה אחרת. במקום לשקוע בתהומות הייאוש, גילתה בייס בתוכה עוד ועוד כוחות, והצליחה להתמודד עם הכאב הודות לשיטת ריפוי שהחלה לפתח, המשלבת מדיטציה ודמיון מודרך.

הקנדים כבר הבינו

אנחנו נפגשות באחד הרגעים הפנויים של בייס במהלך הסדנה האינטנסיבית. העוזרת האישית שלה מצליחה לפנות לה חצי שעה בלו"ז הצפוף, בזמן שהמשתתפים מתרגלים את השיטה שהפכה אותה לאחת המורות הפופולריות בעולם. השיטה הפשוטה והיעילה שפיתחה בייס מבוססת על שחרור מדפוסי התנהגות ומחסמים רגשיים קדומים המאוחסנים בתאי הגוף. באמצעות דמיון מודרך יורדים דרך שכבות הרגש ומתמסרים להן עד שמגיעים אל אזור לא מוכר, חלל ריק, שמביא לתחושת של ריקנות. אם מוכנים לקפוץ ראש אל המקום המפחיד הזה, זוכים לטעום את מה שהיא מכנה "המקור" – שלווה אינסופית, מודעות ואחדות חסרת גבולות. משם עולים בחזרה דרך שכבות הרגש ומאפשרים ל"מקור" לטהר את שכבות הרגש הקשות.

"כאשר אנשים חווים חופש ושחרור תהיה לזה השפעה על הביצועים שלהם בעבודה". ברנדון בייס 

בשנים האחרונות משולבת שיטת "המסע" בחברות, עסקים, ממשלות, מערכות חינוך ברחבי העולם, כולל מערכת החינוך בישראל, אוניברסיטאות, הצבא הקנדי – "שומרי השלום", וקהילות של ילידים ברחבי העולם, ביניהם האבוריג'ינים באוסטרליה, המאורים בניו זילנד וקהילות שונות באפריקה.

כך, למשל, מציעה ממשלת הולנד את השיטה לכל מועסקיה, כדי לפוגג שחיקה ומתחים שנובעים מהעבודה. לצורך כך הוקם בהולנד מרכז טיפולים ייחודי שכל כולו מוקדש עבור המטרה – לשקם עובדים שחוקים ולעזור להם לשוב לעבודה. 12 משרדי ממשלה מציעים כעת את החבילה הזו למועסקים שלהם, כמו גם מוסדות וחברות נוספים ברחבי הולנד.

משרד המשפטים הקנדי הבין אף הוא שהפרדיגמות הישנות לא בהכרח עובדות, והוא משתף פעולה עם מובילי "המסע" ועם תוכנית חדשה בשם "מנהיגות עם חזון", שגם חברי הממשלה משתתפים בה. את התוכנית מוביל קווין בילט, בן זוגה של בייס בחיים ובעסקים, והיא מיושמת ברחבי העולם, ולדברי השניים ייתכן שבקרוב תחל לפעול גם בישראל.

"עבודת המסע", מסבירה בייס, "נועדה לאפשר לאנשים לעורר את הפוטנציאל האמיתי שלהם ולהנחות אותם לחוות סיפוק ומלאות אמיתיים בכל היבט של החיים – הרגשי, הפיזי והרוחני, במערכות יחסים, בבריאות, ביצירתיות וכמובן בתעסוקה".

האפשרות לשלב עבודה רגשית במסגרת מקום העבודה נתפסת אולי כמו חלום רחוק, אבל במציאות של בייס ובילט היא כבר עובדה מוכחת שקיימת בחלק מן החברות בעולם.

"רמת ההכרה של העסקים היום הולכת ועולה", אומרת בייס, "חברות ועסקים רוצים יותר ויותר להשקיע בעובדים שלהם, להעצים את העובדים שלהם ולאפשר להם למצות את הפוטנציאל האמיתי שלהם. משרד המשפטים בקנדה, למשל, שלח את כל השופטים ועורכי הדין שלו לחוות את התהליך הזה, מתוך הבנה שהתהליך נוגע בשורשים העמוקים של האדם ובכל מה שחסם אותו בחיים אי־פעם.

"ברגע שאתם מנקים את החסימות, אתם יכולים להיפתח לפוטנציאל האמיתי שמצוי בכם. משרד המשפטים בקנדה הבין שזה מה שנחוץ לו כדי שהעובדים שלו יהיו טובים יותר ויהיו חלק מיצירת חברה טובה יותר. יותר ויותר עסקים מבינים היום שיש צורך בעבודה רגשית עמוקה של העובדים, כדי ליצור סביבת עבודה טובה ויעילה יותר".

איך התהליך מתרחש בפועל?
בייס: "אנחנו קודם כל עובדים מול הצוות הניהולי של החברה. הם חווים את המסע וזה מאפשר להם לעבור עם עצמם תהליך, להרגיש הרבה יותר חופשיים, להבין את המהות ולחוות את ההשפעה של התהליך. ברגע שהמנהלים חוו את העבודה הזו בצורה עמוקה, הם יכולים להשפיע על רמת ההכרה של הארגון דרך המעסיקים ולאפשר את התהליך באופן אישי או קבוצתי לעובדים.

"כאן בישראל, למשל, עבדנו קודם כל עם הסגל הבכיר של אחד המשרדים הממשלתיים. הם למדו לסמוך על השיטה לאחר שראו תוצאות בשטח. 25 אנשי הנהלה עברו את התהליך. נפגשנו איתם אחרי שנה והם סיפרו לנו שבשנה האחרונה חוו מהפך בחייהם. התהליך שיפר את יכולתם לעבוד כצוות ובשיתוף פעולה, לטובת קידום המטרות של המשרד. כל אחד מהמשתתפים חי הרבה יותר בשלום עם עצמו ובילה זמן רב יותר בבית. התהליך איפשר להם ליצור הרמוניה בחייהם, שחרר אותם וגרם להם להבין שמדובר בכלי משנה חיים שברצונם להעביר הלאה".

לדברי בילט, כ־ 25 אנשים בישראל כבר חוו תהליך עמוק במסגרת "מנהיגות עם חזון", והם אלה שאמורים להכניס את השינוי לחברות ולעסקים כאן. הנושא אמנם עדיין בחיתוליו, אבל גם בישראל כבר קיימת הבנה עמוקה של ההשפעה הרבה של רגשות על התפקוד היומיומי.
"אנשים מאוד מושפעים מהמצב הרגשי שלהם", הוא מסביר, "הצורך בשינוי חייב לבוא מבפנים, מהאדם היחיד. זו הסיבה שאנחנו עובדים עם מנהיגים. האנשים הללו יוצרים שינויים בתוך החיים שלהם ומביאים את השינויים הללו לחברה ולעסק שלהם מתוך ניסיון אישי. יותר ויותר חברות ועסקים מבינים שהפרדיגמות הישנות כבר לא עובדות והם מחפשים פתרון חדש. הם רוצים באמת לבחון את הבעיות שיש להם, כדי להתנקות רגשית ולהשפיע על הסביבה שלהם. הם מבינים את האחריות שלהם כמנהיגים, ומאפשרים לעצמם לעבור תהליך רגשי עמוק".

להעביר את זה הלאה

לא כל כך פשוט לחדור את המעטפת העסקית, הפיננסית והרצינית ולהכניס תהליך רגשי עמוק אל עולם העסקים, שנתפס כעולם קר ומנוכר. הדבר מעורר לא מעט ציניות, הרבה ספקות וחוסר אמונה ולעתים קרובות גם התנגדות מוחלטת. מעסיקים רבים חוששים מפני אובדן שליטה, קבלת אחריות יתרה או הפרת האיזון כתוצאה מהשינוי. אף אחד לא באמת רוצה שיזיזו לו את הגבינה, בטח לא אם הכל עובד "בסדר".

בייס: "מעסיקים מבינים שכאשר עובדים מרגישים טוב יותר בתוך עצמם, הם הרבה יותר נעימים בעבודה, יותר תומכים בשותפים שלהם והרבה יותר טובים ויעילים לחברה. בממשלה ההולנדית השכילו להבין שאם אתה עובד תחת לחץ, זה יוצר אצלך ממש מחלות. ולכן אם אתה נמצא במצב כזה, הם ישלחו אותך לטיפול באמצעות עבודת המסע. הם מבינים שכדאי לשלוח את העובד לתהליך רגשי שבאמצעותו חייו ישתפרו. הם פשוט רוצים לתרום לבריאותו וזה ללא ספק יתרום לחברה בצורה משמעותית".

איך משכנעים חברות ועסקים היום לקיים עבודה רגשית עבור העובדים?
בילט: "אנחנו מכשירים אנשים להביא את הבשורה לחברות ולעסקים, תוך התאמה לצורכי החברה ולדרך שבה הם רוצים לשפר את הפוטנציאל של העובדים ואת מקום העבודה. אנחנו מעבירים את המסר שהרגשות חשובים והם אלה שמניעים אותנו. יש אפשרות ליצור איזון רגשי שייתן תוצאות טובות יותר בחיינו וגם במקום העבודה. אנחנו מציעים למנהיגים ולמעסיקים לחוות בעצמם את התהליך, ולהיפתח לגדולה שבתוכם. הרצון שלנו הוא שבהמשך אנשים יעבירו את זה הלאה מתוך החוויה האישית שלהם".

בייס מצטטת בעניין הזה את דבריו של גנדי: "היה אתה השינוי שאתה רוצה לראות בעולמך". היא מספרת שהשאיפה הבסיסית שלה, הרבה לפני שינוי פני עולם העסקים והכלכלה, היא שאנשים ירפאו את עצמם. שיטת המסע לעסקים נולדה בעיקר בזכות אנשים שהושפעו מהתהליך באופן עמוק, וביקשו להפיץ אותו בסביבת עבודתם. "החזון שלי הוא שאנשים יחזרו למקום שבו הם יכולים לחיות בשלום עם עצמם", היא אומרת. "אני מאמינה שכאשר אנשים חווים חופש ושחרור, עוצמה, השראה ויצירתיות – תהיה לזה השפעה על הביצועים שלהם בעבודה ולפיכך השפעה על הכלכלה. אבל זה מעולם לא היה מה שהניע אותי".

לשיטת "המסע" אין נגיעה דתית, אבל חלק נכבד מהקהל שפקד את הסדנה בישראל היו נשים דתיות וגברים חובשי כיפה, ביניהם רבנים אורתודוקסיים. בייס מספרת שהיא אף הוזמנה להרצות על ידי רבניה של אחת הקהילות בישראל. "אני לא מחויבת לאף דרך או דת ספציפית, אני אוהבת אמת", היא אומרת, "השיטה מבוססת על החשיפה של אנשים לעצמם ולאמת שלהם – אם אתה יהודי, תהיה יהודי טוב.

אם אתה נוצרי או מוסלמי, תהיה נוצרי טוב או מוסלמי טוב. תמצא את הדרך לתקשר עם האמת בדרך שלך ובלבד שתחיה באהבה, בחמלה ובסליחה".

מהו החזון שלך לחברה שלנו?
"החזון שלי הוא לשלום עולמי. אני מוצאת ש'המסע' הוא יצירה פוליטית הרבה יותר ממה שחשבתי שהוא יהיה. אחד הדברים שאנחנו עושים זה לחבר בין דתות וליצור אחדות, בין דתות ומדינות. המהות של המסע היא באחדות. המטרה היא להביא שלום עולמי ולמצוא את האמת המשותפת שנמצאת בבסיס של כל האומות, הדתות והאנשים. למצוא את החיבור והקשר בין כולנו, ללא קשר לרקע שלנו. אני מניחה ששלום כולל גם את התחום העסקי, ומאמינה שיש לעבודה הזאת פוטנציאל להיות זמינה בכל מקום בעולם".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן