הכירו את הסטארט-אפ הישראלי שיפתור את בעיות המים העולמיות

אחת מהסכנות המרחפות על העולם בעשור הקרוב היא משבר מים חריף, שעשוי להשפיע על יציבותן של מדינות רבות ברחבי הגלובוס.

לפי סוכנויות המודיעין האמריקאיות, אם לא יתבצע ניהול אפקטיבי של משק המים העולמי, בתוך 30 שנה כמות המים לא תעמוד בקצב הצריכה ההולך וגובר. בעיות הקשורות במחסור במים יעקבו את יכולתן של מדינות מפתח לייצר מזון ואנרגיה, מה שעשוי לאיים על שוק המזון העולמי.

אלה הן אומנם תחזיות מבשרות רעות, אך גם הזדמנות יוצאת מן הכלל עבור טכנולוגיות חדשות לבוא לידי ביטוי. אחת מהחברות שמנסה לעשות בדיוק את זה היא טקדו (TaKaDu) הישראלית.
המייסד, אמיר פלג, הוא יזם סדרתי עם תשוקה לניתוח מידע, שכבר הקים שלוש חברות. פלג הוטרד מהעובדה שארגונים מסביב לעולם כבר אוספים מידע שנחוץ לזיהוי דליפות, פיצוצים ושאר פגמים, אך לא עושים בו שימוש. בינתיים, בין 40% ל-50% מהמים שמופקים בעולם המתפתח הולכים לאבוד, כך לפי נתוני הבנק העולמי.

פלג, שמכר את החברה הקודמת שלו, YaData, למיקרוסופט, גייס קבוצה של אנשי מערכות מידע ומתכנתים כדי לבנות את TaKaDu, שירות מבוסס ענן שמעבד את המידע הגולמי מהחיישנים והמדים הקיימים במערכות מים. על ידי התמקדות בשינויים קלים בפרמטרים, ובאמצעות השוואה של אנומליות לדפוסים קודמים של בעיות, השירות מסוגל לשרטט תמונה רחבה של מה שקורה ברשת אספקת מים. "אנחנו כמו כלב שמירה שמתפקד 24 שעות ביממה", אומר פלג.


TaKaDu הוקמה ב-2009 והחלה להציע שירות במסגרת פיילוט שנה לאחר מכן. במבחנה הראשון הצליחה המערכת לזהות דליפות קטנות במערכת אספקת המים של התמזה, המספקת מים ל-14 מיליון תושבים בלונדון וסביבתה. הדליפות התגלו 9 ימים מהר יותר מאשר הגילוי באמצעות שיטות אחרות וכמו כן זיהתה המערכת דליפות משמעותיות יותר 3 וחצי שעות מוקדם מהמתחרות.

"אנחנו מאוד גאים להיות מהמאמצים הראשונים של כלי TaKaDu", אומר מרקו קוטולס פיט, מנכ"ל Aguas de Antofagasta, מערך המספק מים ליותר מ-100 אלף לקוחות בצפון צ'ילה, אחד האזורים היבשים בעולם. המערך מדווח על שיפור של 50% באפקטיביות של צוותי התיקון ועליה של 100% בכמות המים שניצלים בעקבות השימוש בשירות.

"הייחודיות של TaKaDu היא באלגוריתם המתוחכם שיכול להעריך, לסווג ולמקם", אומר ראיין רוג'רס, מנהל עסקי העוסק בחידוש תשתיות מים בחברת 3M, שהשקיעה באוקטובר האחרון כ-6 מיליון דולר ב-TaKaDu. גישת ה-Big Data של השירות היא כלי משלים לשיטות איתור הדליפות הקיימות, אומר רוג'רס.

החברה מסיימת את השנה עם לקוחות מ-8 מדינות ומקווה לחתום עם החברה הראשונה מארה"ב במהלך השנה הבאה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן