הכירו את צייד הרקטות: ראיון מיוחד עם ראש עיריית אשקלון

את ראש עיריית אשקלון איתמר שמעוני הכרתי עוד כשהיה בתפקיד מנכ"ל חברת אתרים התל אביבית. האיש התזזיתי הצליח להפוך בתוך שנים אחדות את רצועת החוץ על פניה והקים את טיילת העץ היפהפייה, המתחילה בתחנת הכוח רדינג בצפון בואכה יפו. מתחילת מבצע "צוק איתן" הפכו פניו למוכרים עבור צופי הטלוויזיה, ובטלפון מפתיע שקיבל מאבי צבי, מנכ"ל זכיינית הטלוויזיה רשת, זכה שמעוני למחמאות על תפקודו התקשורתי.

אשקלון, העיר הדרומית ביותר במישור החוף, מונה 137 אלף תושבים, ובתחומה פועל אזור תעשייה מפותח הכולל מפעלים כמו טובורג, רב בריח, מפעלי בטון ועוד. בעיר פועלים 4,000 בתי עסק, מתוכם 3,196 עסקים קטנים (2,500 פועלים ללא צורך ברישיון). תקציב העירייה מסתכם ב־730 מיליון שקל, ותקציב הבינוי הוא חצי מיליארד שקל. תשלומי הארנונה והשילוט, המסתכמים ב־380 מיליון שקל, מהווים כמחצית מההכנסות. יתרת הכסף מגיעה מתמיכה ממשלתית ומפעילויות נוספות.

עם כניסתו ללשכת ראש העיר במקום בני ועקנין שינה שמעוני את סדרי העדיפויות התקציביים, ו־200 מיליון שקל הופנו מתקציבי הבינוי להשקעה בחינוך, בגני
ילדים, בכיתות, בקייטנות ובצהרונים. "2014 הוכרזה כשנת החינוך", הוא אומר, "המטרה
היא להפחית את הוצאות ההורים ב־12 אלף שקל לשנה. הגנים עובדים עד 17:00 אחרי
הצהריים, הצהרונים מסובסדים ויש מפעל הזנה. בשנת הלימודים הבאה ייבנו מאה
כיתות נוספות. היעד שלי הוא שעד 2017  45% מתקציב העירייה יופנה לחינוך".

במקביל אושרה תוכנית יומרנית לפיתוח מתחם הטיילת המשתרעת לאורך 12 ק"מ.
בתוכנית: בניית בתי מלון ומסעדות, הקמת טיילת ומתחמי בילוי, תרבות וספורט. שמעוני גם עודד יזמים, ובהם אלי אלעזרא מבעלי הכשרה ביטוח ואפרידר, לחזור לעיר. כעת, פחות משנה לאחר כניסתו לתפקיד, החל מבצע "צוק איתן" ועצר את התנופה. פעילות העסקים צנחה לאפס. מסעדות נסגרו. בתי מלון (כמו דן) על סף סגירה. התיירים הפסיקו להגיע והתושבים נכנסו למקלטים ולממ"דים.

"פרויקט התיירות לא ירד לטמיון, רק חבל שלוח הזמנים עלול להידחות בשנה", אומר
שמעוני. "אני מוטרד כעת מהשאלה מה יהיה עם פסטיבל הבריזה שתוכנן ל־19 באוגוסט.
לאירוע הוזמנו מיטב האמנים וכרגע אני מתלבט אם להתחיל במכירת כרטיסים".

על טילים ומקלטים 

הנסיעה ברכבת מתל אביב לאשקלון אורכת 37 דקות בלבד, אך על אף נוחות
הנסיעה הימרתי על המכונית, כדי לחדש את ההיכרות עם המסלול שהוביל אותי עד
לפני 20 שנה למילואים בעזה. לשכת ראש העיר, השוכנת בקומה הרביעית והעליונה של בניין חסר הוד והשראה, נקבעה כתחנה הראשונה. משם היינו אמורים לרדת לחדר
המצב הממוגן שבתחתית הבניין לצורך קבלת הערכת מצב עדכנית.

בדרך למטה תפסה אותנו האזעקה. בניגוד לאזור המרכז, באשקלון, המרוחקת 17 ק"מ מגבול הרצועה, זמן ההתרעה לתפיסת מחסה הוא 15־20 שניות בלבד. בחמ"ל נמסרו דיווחים על מצב מערכת החינוך, הקייטנות, הקניונים. דווח שמערוץ 2 התקשרו והציעו לשדר את התוכנית "דה וויס" מאולם ממוגן בעיר. "מחר אין לימודים או קייטנות. כל נסיעה מרוכזת של 20 ילדים ומעלה מחייבת את אישורי", הסביר ראש העיר לנוכחים. 

בזמן שדיבר התקבל דיווח על נזק לאחד הבתים בשכונה בצפון העיר מפגיעת רקטה. שמעוני הפסיק את הישיבה ורץ למקום, ואנחנו בעקבותיו. תפסתי את המכונית של עוזרו האישי. חמש דקות מאוחר יותר, כשאנחנו בדרך, נשמעה אזעקה נוספת. עצרנו ותפסנו מחסה בבניין סמוך ומיד נשמע פיצוץ, קרוב מתמיד. המשכנו בנסיעה והגענו לבית שניזוק. בינתיים הגיעו למקום עשרות אנשים מכוחות ההצלה – מכבי אש, משטרה, מגן דוד וצוותי החירום של העירייה. לא היו נפגעים למעט נפגעת חרדה ונזק לרכוש.

מדוע אתה רץ כל פעם מחדש לזירת האירועים, במה זה מועיל?
"זה חשוב מכמה סיבות. כשאני נמצא בשטח, אני לוקח אחריות אישית על המתרחש. הפגנת מנהיגות היא דבר חשוב. אני מעביר מסרים בצורה בלתי אמצעית לאזרחים שיש מישהו שדואג לטיפול מיידי. המגע השוטף והבלתי אמצעי חשוב מאוד, למרות שזה מקצר את זמן השינה שלי לשלוש שעות בלילה. המשפחה (שמעוני נשוי לעובדת סוציאלית ואב לשלושה ילדים קטנים – י"ש) מבינה את זה".

אתה מזכיר לי את ציידי ההוריקנים בארה"ב. תיארת לעצמך שזאת תהיה קבלת הפנים עם כניסתך לתפקיד?
"בחודש שנכנסתי הצמידו לי מאבטחים בגלל ששיניתי הסדרים עם משפחות הפשע.
חתמתי על עשרות צווי הריסה. עכשיו המצב הביטחוני שינה את סדרי העדיפויות. איך אפשר להיות אדיש לנער בן 16 פצוע קשה או לאישה שנכנסה להיסטריה?".
עם סיום הביקור בזירת הפיגוע יצאנו לביקור בקניון "חוצות", שספג ב־2009 פגיעה ישירה מטיל גראד. חלקיו התחתונים, הכוללים אולם קולנוע קטן ומתחם באולינג, ממוגנים. "אנחנו עכשיו במבצע של סרט עם פופקורן בעשרה שקלים ובאולינג בחמישה שקלים", מעדכן שמעוני.המקום הפך לאחד ממקומות הבילוי החשובים בעיר חוץ מהקייטנות במקלטים.

"זה ראש העיר", מתרגשת אחת האמהות, "אפשר צילום?". שמעוני נענה ברצון ומצטלם כשהוא מניף את הילדים. הוא גם מוכן לסלפי. ספרתי לפחות חמש הנפות, אולי כתחליף להתעמלות הבוקר. משם היישר לתחנה הבאה, המקלטים. באשקלון 142 מקלטים ועוד 26 נוספים הנמצאים בבתים משותפים. 6,000 מהדירות אינן ממוגנות. המקלט שבו ביקרנו נמצא באחת השכונות הצפוניות בעיר, שנבנו עבור עולים חדשים מחבר המדינות בתקופת אריק שרון. הבנייה היא מעץ.

בגלל מהירות הבנייה הזניחו את חדרי הביטחון. זמן ההגעה מבית למקלט הנמצא במרכז השכונה גבוה מ־20 שניות, ואפילו לזריז שברצים אין סיכוי להגיע למקלט לפני הנפילה. רבים מעדיפים לישון במקלט.

בשעות היום נערכות במקלט קייטנות המופעלות על ידי מתנדבים. בחלק מהמקלטים אין מיזוג, והחום והצפיפות בלתי נסבלים. ראש העיר ניצל את הביקור לחלוקת חבילות שי מהעירייה. כמו בקניון גם במקלט הוא התקבל ככוכב עליון. כששר האוצר יאיר לפיד ביקר ביקש שמעוני תקציב מיוחד של 1.8 מיליון שקל להתקנת מזגנים במקלטים. "קיבלת", נענה לפיד לבקשה.

קייטנות במקלטים בלי מזגן | צילום: רויטרס

מלחמה בחדר המיון

זאת לא המציאות. זה סרט מלחמה, חשבתי לעצמי כשנכנסתי לחדר המיון הממוגן והמאולתר בבית החולים ברזילי. הפרוזדור הצר היה צפוף וצר מהכיל את כל הנוכחים. אחיות מתרוצצות, קצינות צה"ל במילואים מדברות בטלפונים, רופאים, אזרחים ואנשי תקשורת.

הביקור של ראש העיר בבית החולים לא תוכנן מראש, אך לנוכח ריבוי הנפגעים החיילים
החליט שמעוני לחזק את ידם. תוך כדי כך הגיעו פצועים נוספים והבלגן הפך למושלם.
מסוק צבאי נחת והביא עוד שני פצועים. כתבי הטלוויזיה התקוטטו עם דוברת בית החולים על שלא התירה להם להיכנס לחדר המיון.

"מדוע הרשיתם לערוץ 10 להיכנס ולהסתובב עם מצלמה. אני לא מאמינה שזאת הייתה טעות. הם מסתובבים שם כבר שעה. גם אנחנו רוצים להיכנס", הטיחה כתבת ערוץ 2
בדוברת חסרת האונים.אחרי שהקברים שנחשפו בקרבת חדר המיון עיכבו בלחץ החרדים את השלמת הבנייה, נחשפה בעיה נוספת: ראש העיר הקודם פרסם מכרז לבנייה פרטית בקרבת מנחת המסוקים.

קרבת הבתים תמנע ממסוקים לנחות, שכן הרוח שתיווצר עלולה להעיף את הרעפים. הוצע שהמנחת ייבנה על גג בית החולים, אבל מדובר בפתרון יקר להחריד. לא ברור מה יהיה
בעתיד, אבל בשלב זה המנחת ממשיך לתפקד. "חדר המיון המרכזי נמצא בשלבי שיפוץ
סופיים. תקציב ההקמה עמד על 180 מיליון שקלים וכעת חסרים 50 מיליון לצורך השלמתו", אומר שמעוני. "העברנו בקשה דחופה לאוצר ואנחנו מקווים לשמוע מהם".

באמצע השבוע קפץ לפיד לביקור נוסף בברזילי. ביום המחרת הגיעו ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה. השבוע נמסר מטעם האוצר ושרת הבריאות יעל גרמן על העברת 30 מיליון שקל נוספים לסיום עבודות השיפוץ.

מצעד הפוליטיקאים

"כולם מפגינים סולידריות וחיבוק חם, אבל אני רוצה לראות תוצאות ולא רק הבטחות",
אומר שמעוני. "כיפת הברזל הביטחונית עובדת אבל כיפת הברזל הכלכלית סדוקה.
אנחנו זקוקים לסיוע מיידי ולא להבטחות. כבר הוצאנו 15 מיליון שקל ועד סוף המבצע הסכום
יוכפל". בשבועיים האחרונים ביקר באשקלון שר הרווחה מאיר כהן, שהקצה חצי מיליון שקל לפעילות חברתית.

שר התשתיות סילבן שלום העביר 300 אלף שקל לחיבורי חשמל למקלטים ולפיד הבטיח לתמוך. שר הפנים גדעון סער פינק במענק של 1.5 מיליון שקל לתשלום שעות נוספות ולפעילות חוויה. שר התחבורה ישראל כץ יקציב עשרות מיליוני שקלים לבניית מחלף בכניסה לעיר.בעיר ביקר גם שר החוץ אביגדור ליברמן בליווי שר החוץ הנורווגי. שמעוני: "עם ליברמן הייתה אי נעימות. חשתי שהוא מפגין כלפי יחס קר לאחר שביקרתי את התבטאויותיו שסתרו את החלטות הקבינט הביטחוני. לחיצת היד שלו הייתה רפה".

"לחיצת יד רפה". ליברמן | צילום: רויטרס

שמעוני הוא פוליטיקאי משופשף המבין שמה שלא יצליח לסגור עכשיו, הוא לא יקבל לאחר סיום המבצע. מבחינתו ההתפקדות לליכוד הינה דרך לגיטימית לחיזוק התמיכה הפוליטית. "תגידו לשרת התרבות והספורט לימור לבנת שלא תגיע אם היא לא מביאה איתה עזרה כלשהי", צועק שמעוני לעוזר שלו לאחר ניסיון לתיאום ביקור השרה בעיר."אני חייב לומר ביושר ששר האוצר יאיר לפיד עמד עד היום בהבטחותיו. הוא אחד השרים הרציניים, ואני לא אשכח לו את מה שעשה בשבילנו", אומר שמעוני.

עם כל הכבוד לביקורים, מדובר בסיוע נקודתי אבל אין חשיבה לטווח הארוך.      
"זאת בדיוק הנקודה. הממשלה אישרה 427 מיליון שקל ליישובי עוטף עזה באמצעות הטבות מס, הנחות במסי מקרקעין ועוד. אשקלון לא נכללה בתוכנית ושוחחתי על כך עם ראש הממשלה ושר הכלכלה".

מה אתה דורש עכשיו?
"הסברתי שאנחנו לא מסכנים. אני מבקש מענק נקודתי של 30 מיליון שקל בעקבות ההוצאה התקציבית הלא מתוכננת. אני מעוניין להקים פארק הייטק שישתרע על אלף דונם במעמד אזור תעשייה מועדף. רק כך אצליח לשכנע חברות כמו אינטל או קוקה קולה להגיע אלינו. הדרישה השלישית היא השקעה של 80־90 מיליון שקל לצורך השלמת פערי המיגון ב־6,000 דירות".

ומה עם בעלי העסקים הקטנים?
"אני מקווה שהם יחזיקו מעמד. אני לא מבין מדוע מחכים לסיום הלחימה ולא שולחים כבר
היום את נציגי האוצר. הרי ברור שמגיע להם פיצוי. אני חושש שכשהפיצוי יגיע, זה כבר
יהיה מאוחר והם יוכרזו כפושטי רגל. לזמן יש משמעות קריטית". 

החוף הסגור

מסעדת "זיארה" שבבעלות צביקה בן שבת נפתחה לפני מספר שבועות. מדובר במתחם
מושקע עם נוף מרהיב לים התיכון. שמעוני, קומץ עוזריו ואני הננו האורחים היחידים במסעדה. וזה לא שסגרו אותה במיוחד עבורנו. התושבים לא מגיעים, בוודאי שלא תיירים. אפילו אנשי התקשורת השוהים בעיר הפסיקו להגיע. בתי קפה שבימים כתיקונם מלאים עומדים ריקים.

בן שבת הוא איש עסקים המחזיק בחברת האבטחה חא"ש. בקרוב יקים את מלון "רויאל
קליף" בתקווה לימים טובים יותר. "בן שבת תמך בראש העיר הקודם בני ועקנין. תחילה
חשש לאחר בחירתי, אבל הבין שאין לו מה לחשוש. אני בסך הכל רוצה את טובת העיר",
לוחש לי שמעוני.באשקלון פועלים מספר מלונות. רק לפני כמה שבועות פתח יזם המלונות דוד פתאל את "ליאונרדו", בזמן שרשת מלונות "דן" שקלה לסגור. "שוחחתי עם בעלי הרשת וסיפרתי להם על תוכנית הפיתוח. הם ערכו ישיבת דירקטוריון וחזרו בהם מההחלטה.
המלון סגור כעת לרגל שיפוצים", מסביר שמעוני.

אתה מסוגל לדמיין את היום שאחרי?
"אני כבר רץ קדימה. נציגי מינהל מקרקעי ישראל יגיעו כדי לחתום על הסכם גג להקמת
25 אלף יחידות דיור שיגדיל את מספר התושבים ב־70 אלף. נהיה עיר עם יותר מ־200
אלף תושבים. מבחינת השטח המוניציפלי אנחנו גדולים מתל אביב". "חוץ מזה אני מקדם את פרויקט התיירות הגדול, כך שאם הכל יהיה בסדר, העבודות יתחילו בחורף הקרוב. מדובר בבניית טיילת, קולנוע תלת־ממד בשיתוף גלובוס גרופ, מסעדות ומלונות. היזמים מגיעים כי הם מבינים שיש כללי משחק חדשים הכוללים הסרת חסמים. הזמן לקבלת היתר לא יעלה על 90 יום".

אתה מאמין שכל זה באמת יקרה?                                                              
"אתה מכיר אותי מספיק זמן כדי לדעת שאני לא סתם מדבר. אשקלון תהפוך לדבר הבא של ערי ישראל. יגיעו לכאן מכל העולם כדי לראות את העיר הזאת. אני מתכנן לקיים כנסים תקופתיים. רק שהממשלה תעזור ולא תפריע".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן