הכירו את "קבצי צוקרברג": כל מה שיצא למייסד פייסבוק מהפה

הכוונה המקורית של מייקל זימר, חוקר מבית הספר ללימודי מידע של אוניברסיטת וויסקונסין-מילוואקי, הייתה לברר מה בדיוק חושב מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, על פרטיות. התוצאה היא מאגר עצום בשם "קבצי צוקרברג", המכיל כל מילה מתועדת שיצאה לצוקרברג אי פעם מהפה.

וזו בכלל שאלה של פרטיות

כשאנחנו אומרים "כל מילה" אנחנו מתכוונים בדיוק לזה. הארכיון מכיל כל פרט ביבליוגרפי וכל ציטוט שניתן היה לאסוף, בכתב ובקול, מפרסומיו השונים של צוקרברג. זה כולל פוסטים בבלוג, עדכוני סטטוס ציבוריים, מכתבים לבעלי מניות, ראיונות בתקשורת, הופעות בציבור, מצגות של מוצרים חדשים, וציטוטים שהתקבלו ממקורות רבים אחרים.

על אף שרוחב היריעה עצום – נכון לעכשיו המאגר מכיל 100 שכתובים ו-50 קטעי וידאו, והיד עוד נטויה – זימר מתעקש שהכוונה אינה לבצע ניתוחי עומק שונים ומשונים אודות מייסד הרשת החברתית הגדולה בעולם, אלא באמת ובתמים לעסוק בשאלת פרטיות המשתמשים ברשת. לדבריו, "המוטיבציה העיקרית שלנו הייתה להבין איך הוא מדבר על פרטיות. זאת, הן במסגרת השפה בה הוא משתמש, והן במסגרת האופן בו הוא מגיב לשאלות הנוגעות לפרטיות".

הארכיב מתוארך עד לשנת 2004, אחד הקבצים המוקדמים ביותר מציג כתבה מהקרימזון, עיתון הסטודנטים של הארווארד, בו מציג הסטודנט מארק צוקרברג שירות שיתוף קבצים חדש אותו פיתח בשם "ויירהוג".

צוקרברג. תיעוד של כל מה שיצא לו מהפה | צילום: רויטרס

ולמה דווקא צוקרברג? מכיוון שהמקום העיקרי בו אנשים חולקים מידע על עצמם, ולכן עשויים להתקל בשאלות פרטיות שונות, הינו פייסבוק. לדברי זימר, "צוקרברג חשוב מפני שהוא פני פייסבוק. אני משווה את זה לסטיב ג'ובס ואפל, שחלק גדול ממה שהחברה הייתה הוא דמותו ודמות החזון שלו. בגלל זה אני רוצה להבין את צוקרברג יותר לעומק. ככל שיש לי גישה לסטודנטים שמעוניינים לאסוף עוד ועוד מידע, אנחנו נמשיך עם הפרוייקט הזה. זה דומה לספריה המוקדשת לנשיא מסוים, בה מנסים לאסוף את כל מה שאמר, זה מה שאנחנו מנסים לעשות פה".

רוצים לרוץ לחפור במאגר? כדאי שתקפצו לאוניברסיטה הקרובה למקום מגוריכם. אומנם כל אדם יכול לעשות חיפוש במאגר ולמצוא לינקים לכתבות שפורסמו במקומות אחרים ברשת, אך גישה מלאה לעותק המאוכסן במאגר דורשת סיסמא. עם זאת, במסגרת מדיניות חופש המידע והמחקר, אנשיו של זימר שמחים לספק סיסמא בחינם לחוקרים העוסקים בתחומים רלוונטיים, ואף עיתונאים רבים דיווחו כי קיבלו את הסיסמא ללא בעיות מיוחדות.

לכתבה בגיקטיים

עוד בגיקטיים:

מוטורולה בפרוייקט חדש: סמארטפון מותאם אישית

יאיר כהן, מפקד 8200 לשעבר: ׳׳לתוקפי הסייבר יש יתרון גדול על פתרונות הסקיוריטי הקיימים כיום׳׳

 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן