הכי גבוה, הכי מהר: הסינים יבנו מגדל בן 220 קומות תוך 7 חודשים

צ'אנג-שא, בירת מחוז הונאן הסיני, אישרה לאחרונה את בניית המגדל הגבוה בעולם בשיטחה: בתחילת החודש, שלטונות אזור וואנג-צ'נג חתמו על חוזה עם קבוצת ברואד, פירמה מקומית, שהבטיחה להעמיד בניין בן 838 מטרים תוך 7 חודשים.

שבעה חודשים? אם הכל ילך לפי התוכנית, טיאנקונג צ'נגשי – "עיר השחקים" – תושלם במהלך ינואר 2013. הבניין המחזיק בשיא הגובה העולמי הנוכחי, בורג' חאליפה שבדובאי, נבנה לאורך 6 שנים. אבל למה לבזבז שנים על משהו אם אפשר לעשות אותו תוך כמה חודשים? ברואד מבטיחים 5 קומות ליום בעזרת טכניקות ההרכבה- מראש שלהם. החברה מפורסמת בזכות בנייתו של מלון בן 15 קומות תוך 6 ימים ב- 2010 ומלון בן 30 קומות תוך 15 יום – בשנה שעברה. גם שני בניינים אלה ממוקמים שם, בצ'אנג-שא.

יאבד את התואר? מגדל בורג' חאליפה בדובאי | צילום: רויטרס

רובן של 220 הקומות בעיר השחקים תשמשנה דירות לעשרות אלפי אנשים, והשאר יכלול מלון, בית ספר, בית חולים, משרדים, חנויות ומסעדות. ברואד מאמינים שאינם צריכים הרבה כסף בכדי להשלים את הפרויקט: החברה אומרת כי עיר השחקים תעלה 4 מיליארד יואן, בערך 628 מיליון דולר. הבורג' שבדובאי, אם נחזור אליו, עלה ע"פ הערכות, פי 2.5 מזה (1.5 מיליארד דולר).

אבל אפילו ישלימו ברואד בזמן את הבניין, כלכלתה של עיר השחקים היא עניין מפוקפק. יכולת קיומם המסחרי של גורדי שחקים נחתרת תחתיה תמידית תחת עודפי החלל הדרושים לאלמנטים מבניים – ולמעליות. לעיר השחקים תהיינה 104 מהן.

עד אתה, עיר השחקים לא מסתמנת כסוס מנצח. ברואד תכננו בתחילה גורד שחקים בגובה 666 מטר, אך המושל המקומי רצה את הגבוה בעולם. וזהו רמז די ברור לכך שהפוליטיקה מעוותת את כלכלת הפרויקט.

פוליטיקה מקומית ובניינים שוברי שיאים לא הולכים יד ביד בסין. ז'והאי, עיר התיירות מצפון למובלעת מקאו, רצתה ב- 1992 שחברה פרטית תבנה את מה שאז היה אמור הגבוה בבנייני העולם. הפרויקט האדיר הזה הגיע לקומה השלישית, והפסיק 5 שנים אחרי כן בשל היעדר מימון.

כרגע, השלטון המקומי טרם נתן את ברכתו לעיר השחקים, ורבים לא מאמינים שהבניין יצמח מן האדמה בסופו של דבר.

אבל אין לזלזל בברואד האמביציוזיים: גם אם אמצעי המימון שלה לא מגרדים את השחקים בעצמם כרגע, יכול להיות שאין זה הגורם המכריע. וזאת מדוע? כחלק מקמפיין העידוד של ראש הממשלה הסיני וון ג'יאבאו, המועצה לפיתוח לאומי נותנת אור ירוק לכל מיני פרויקטים – לאו דווקא משתלמים כלכלית – ברחבי המדינה, כולל צמד מפעלי פלדה נודעים לשמצה. בנסיבות האלו, בייג'ינג לגמרי עלולה לנסות משהו חדש.

ישנם מעט צירופי מקרים במדינה הזו, כך שמעריצי עיר השחקים היו בוודאי מרוצים כשה"צ'יינה דיילי" פיאר בחודש שעבר את העיר המועדפת עליו: "הפיתוח של סין המרכזית יהיה העמוד לצמיחה הכלכלית של האומה אל מול הכלכלה העולמית המחלימה לאיטה והצאות התמ"ג המתמזערות בסין" כתב העיתון בשבחו את תערוכת "אקספו 2012" שנערכה בצ'אנג-שא. סגן ראש הממשלה, ואנג קישאן, אמר באירוע דברים דומים: "פיתוח האזור המרכזי הפך גורם חשוב בתמיכה הצמיחה הכלכלית של סין, וקשור הדוקות למעברים בדפוסי כלכלת המדינה והתיקונים במבנֵהָּ.

                                                                          30 קומות בשבועיים. המלון הקודם ש'ברואד' הקימו בצא'נג-שא | צילום: רויטרס

התזמון של ברואד הוא אידיאלי, אפוא. עיר השחקים עשויה להשיג את אישור שלטונות אזור המרכז – ותמיכת הבנק של המדינה – אחרי הכל. אז עוד לא מאוחר להשיג כרטיסים לטקס הסרת הלוט של הבניין הגבוה בעולם בצ'אנג-שא, מתישהו בסוף ינואר הקרוב.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן