הכי ממריץ שיש: כך הפכו שאריות הקפה של לונדון למקור אנרגיה ירוק

הקפה נחשב באופן מסורתי לאחד ממקורות האנרגיה הנפוצים ביותר לבני האדם ברחבי העולם. המשקה הפופולרי, אשר מופק מפולי הקפה הגדלים במדינות שונות ברחבי הגלובוס, הפך למקור אנרגיה כה חשוב ומשמעותי עבור רבים מאיתנו – עד כי רבים יעידו כי הם "לא פותחים את הבוקר" לפני ששתו את כוס הקפה הראשונה שלהם. כוסות קפה נוספות יגיעו במהלך כל שעות היום, ולבטח אם תירצו להישאר ערים בשעת לילה מאוחרת, אם תרגישו עייפים במהלך עבודה אשר דורשת ריכוז רב, לפני אימון גופני ובעוד אי אילו הזדמנויות וסיבות במהלכן תזדקקו לגורם חיצוני אשר ימריץ אתכם ו"ימלא" את מצבורי האנרגיה שלכם.

אך כעת מסתבר כי לא רק גוף האדם מפיק אנרגיה מהקפה הפופולרי: מיזם חדש אשר פועל בעיר לונדון עושה שימוש בשאריות הקפה הטחון המיוצר ברחבי העיר, ובאמצעות תהליך כימי מיוחד ממיר אותן לחומר בעירה לכל דבר ועניין, אשר מספק אנרגיה למבנים, מכונות, ואפילו רכבים. כעת, חברת "Bio Bean" אשר עומדת מאחורי המיזם המסקרן, מאמינה כי ביכולתה להפוך למקור אנרגיה מרכזי בערים המודרניות, להביא לצמצום משמעותי בזיהום הסביבתי אשר דורשים מקורות האנרגיה הנפוצים כיום, וגם לחסוך לא מעט כסף.

צילום: מתוך אתר החברה

מאחורי המיזם עומד יזם בריטי בשם ארתור קיי. הוא למד בכלל ארכיטקטורה באוניברסיטת לונדון, אך לאחר שסיים את לימודיו החל לעסוק בעיקר בנושאים סביבתיים. בין היתר, הוא נחשף לנתון המדהים לפיו בבירת אנגליה לבדה טוחנים מדי שנה לא פחות מ-200,000 טונות של קפה בכל שנה, וכי כמות לא מבוטלת מהקפה הטחון נותרת בסופו של יום על רצפת בתי הקפה או מפעלי הייצור, ואפילו בתחתית מכונות הטחינה העצומות. בכל מקרה, קיי הבין כי מדי יום נזרקים לפח מאות קילוגרם של קפה טחון, אשר נחשב לפסולת שנותרה לאחר תהליך הטחינה המוכר.

וכך, החליט קיי לעשות שימוש בשאריות האבקה, ולהפוך את הקפה מ"מעורר" ל-"מאיר". משאיות מיוחדות של החברה אוספות מדי יום את שאריות הקפה הטחון מרחבי העיר, ומשנעות אותו למיכלים מיוחדים במפעלי החברה בצפון לונדון. שם, מכונות מיוחדות מעבירות את הקפה תהליך כימי מורכב – אשר בסופו, מתקבל נוזל שחור סמיך, אשר נראה ממש כמו הנפט המוכר. והחומר הזה גם משמש כחומר בעירה מצוין, טוען קיי, ומסוגל לשמש כמקור אנרגיה חלופי עבור בני האדם – וירוק בהרבה מ"הזהב השחור".

כעת, טוען קיי, ה"דלק" אשר מייצרת החברה משאריות הקפה אשר היא אוספת משמש לשינוע כלל המשאיות ורכבי החברה מדי יום, מספק חשמל לכלל המכונות במפעל בצפון העיר – ועדיין, מעידים בחברה, נותר מספיק חשמל עודף בכדי שהחברה תוכל להתחיל ולמכור. בחישוב שנתי, מעריכים בחברה, כבר כיום החברה מייצרת דלק ביולוגי בכמות של כ-53,200 חביות בשנה – כמות אשר תספיק בכדי לאפשר לאוטובוס בודד להקיף את כדור הארץ כולו 7,000 פעמים. באופן לא מפתיע, החברה זכתה לאחרונה בסדרת פרסים ומענקים מטעם גופים שונים המעודדים מיזמים בתחום האנרגיה המתחדשת, לרבות פרס מיוחד אשר העניק ראש העיר לונדון, בוריס ג'ונסון, אשר כינה את המיזם "מבריק".

תחלקו את כוס הקפה עם הרכב שלכם? | צילום: thinkstockphotos

כמובן שגם פעילות החברה, מבטיחה ככל שתהיה, היא רק חלק אחד קטן מהפאזל הגדול – הוא התחזקות המגמה העולמית של עידוד היזמות בתחום האנרגיה הירוקה בכלל – והדלק הביולוגי בפרט. מיזמים וחברות רבים ברחבי העולם פועלים כבר תקופה ארוכה בכדי לנסות ולהציג לעולם מקור אנרגיה חדש, אשר יוכל להחליף את הנפט המוכר והמזהם ולהפוך למקור האנרגיה המרכזי של החברה המודרנית.

כמובן שלמהלך שכזה יהיו לא רק השפעות סביבתיות חשובות למדי, אלא גם השפעות גיאו פוליטיות מרחיקות לכת. רק דמיינו לעצמכם כיצד היה נראה עולם בו לא הנפט הערבי הוא מקור האנרגיה המרכזי – אלא דווקא פולי הקפה, אשר גדלים כיום בכמה מהשווקים המתפתחים ברחבי העולם דוגמת ברזיל או וויטנאם.

אם המיזם הלונדוני השאפתני אכן ימשיך ויוכיח את עצמו, גם ההשלכות העולמיות יהיו מרחיקות לכת. אך לפחות בינתיים, הקפה נותר בעיקר אחד המשקאות הפופולריים בעולם. בפעם הבאה שתפתחו את הבוקר עם כוס קפה מהביל, זכרו כי ייתכן שכבר בעתיד הקרוב תיאלצו לחלוק את הקפה שלכם אם לא אחר מאשר הרכב שלכם.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן