הכל בגנים: החוקרת שממפה את המערך הגנטי של הסרטן מסבירה כיצד נוכל לנצח את המחלה

השלב הראשון בדרך לניצחון בקרב הוא זיהוי האויב. כך זה בשדה הקרב, וכך זה גם במאבק שמנהלת האנושות במהלך העשורים האחרונים נגד יריב מר וקטלני במיוחד – מחלת הסרטן.

במלחמה הזו הושקעו עד היום סכומי כסף אדירים ואין־ספור שעות עבודה ומחקר של כמה מטובי המוחות בעולם. כל אלה מולידים כל העת עוד ועוד פיתוחים טכנולוגיים מסקרנים, שמצילים כיום את חייהם של חולים רבים ברחבי העולם ומקדמים אותנו, צעד אחר צעד, לניצחון סופי.

כחלק מאותו מאמץ, פועל בשנים האחרונות אחד הפרויקטים השאפתניים ביותר בתחום, שבמסגרתו כבר גויסו מדענים מובילים מרחבי העולם כולו כדי למפות את מערך הגנים השלם המעורב במחלת הסרטן על צורותיה השונות.

לכל הדירוגים, הכתבות והעדכונים: עשו לנו לייק בפייסבוק

לרכישת מנוי למגזין פורבס ישראל: 077-4304645

אחת המדעניות המובילות בפרויקט הענק היא פרופ' ירדנה סמואלס מהמחלקה לביולוגיה מולקולרית של התא במכון וייצמן למדע, שמיפתה לאחרונה יחד עם קבוצת חוקרים את הגנים הקשורים לסרטן מסוג מלנומה.

סמואלס (43) החלה את לימודיה באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה, המשיכה באוניברסיטה העברית והשלימה את לימודי הדוקטורט באימפריאל קולג' בלונדון. מאז הספיקה להתמחות באוניברסיטת מרילנד בארה"ב ולשוב למכון וייצמן ברחובות, שם היא מובילה צוות חוקרים.

חוקרת "בנק" של תאי מלנומלה. פרופ' ירדנה סמואלס | צילום: מכון ויצמן למדע

סמואלס ועמיתיה מקווים, כי עבודתם תאפשר לרופאים להתאים טיפול ספציפי שיתמקד בגנים שהביאו להתפתחות הסרטן אצל כל מטופל – ולזכות ביתרון עצום בדרך לניצחון על המחלה. עבודתם גם עשויה לתת דחיפה נוספת לתחום הטיפול האימונותרפי (באמצעות מערכת החיסון) – אחד הכיוונים המבטיחים כיום לטיפול בסוגי סרטן שונים.

"שישה חודשים לאחר שהתחלתי את הפוסט דוקטורט שלי, הצלחתי לגלות גן משמעותי, שנחשב לשני בחשיבותו בחקר הסרטן כיום", מספרת סמואלס. "זו היתה הנקודה שבה השתכנעתי כי זה כלי חשוב מאין כמותו בחקר הסרטן", היא אומרת ומסבירה כי אחד היתרונות הגדולים יהיה שיפור יכולת ה"שידוך" בין התרופות הקיימות כיום לפרופיל הגנטי של המטופל. "זה כמו אדם שמגיע לאופטומטריסט כי הוא צריך משקפיים", היא מסבירה. "הרעיון הוא לא להסתפק בלתת לו סתם משקפיים – אלא כאלה שיתאימו בדיוק למספר או לצילינדר שלו".

היכולת שסמואלס שואפת אליה היא להכווין את הרופאים במדויק – אילו מטרות בגוף החולה הספציפי יש לתקוף כדי לנצח את הסרטן. אם הרופאים יוכלו להתאים את הטיפול באופן אישי לכל מטופל, היא מאמינה, שילוב נכון של תרופות יוכל לחסום באופן מדויק את הגורמים למחלה. "זו דרך לא פשוטה כלל, אבל מאוד משתלמת".

בינתיים, ממשיכה פרופ' סמואלס להוסיף פרטים למפת הגנים שהיא מציירת כל העת. במעבדה שלה היא שומרת "בנק" של תאי מלנומה, שבאמצעותו היא עובדת על יצירת מסד נתונים מורחב של הגנים המלנומיים המוכרים לנו, בתקווה להמשיך ולשפר את יכולות ההתמודדות שלנו עם המחלה.


הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן