הכנסות הבנקים מעמלות ברבעון הראשון – 4 מיליארד שקל

1.87 מיליארד שקל, זהו הרווח הנקי שרשמו חמשת הבנקים הגדולים בסיכום הרבעון הראשון של שנת 2013. 64% משורת הרווח הכוללת מגיעה משני הבנקים הגדולים – בנק הפועלים ובנק לאומי – כאשר על 36% הנותרים אחראים מזרחי טפחות, בנק דיסקונט והבנק הבינלאומי.

עונת דוחות הבנקים הגדולים הגיעה אתמול לסיומה עם פרסום דוחותיהם של הפועלים, לאומי ודיסקונט. בנק לאומי, שרשם ברבעון הרביעי של שנת 2012 הפסד של 259 מיליון שקל בגלל הפרשות שביצע לטובת מאבקים משפטיים בארצות הברית מתאושש ומציג רווח נקי של 570 מיליון שקל. גם בהשוואה המסורתית לרבעון המקביל אשתקד מתגלה צמיחה של 32%.

"מבט על הדוחות מגלה אחד מהרבעונים הכי טובים שהיה בבנקים בשנתיים האחרונות. הממוצע של התשואה להון סיכון לחמשת הבנקים הגדולים עומד על 9.7%, שזה נתון מאוד יפה", אומר בשיחה לפורבס מיכה גולדברג, אנליסט הבנקים ומנהל מחלקת המחקר באקסלנס ברוקראז'.

קינן, שפיגל ורוסק-עמינח | צילום: יח"צ ורון קדמי

"הבעיה מתחילה כשמסתכלים קצת יותר לעומק ובוחנים מאיפה מגיעים הרווחים. מתגלה כי שרבע מהרווחים מקורם בפעולות חד פעמיות, ממכירת ניירות ערך, הפרשות וכדומה, בעצם מתגלה שבלי "הרעשים" החד פעמיים, התשואה על ההון של הבנקים עומדת על 7.5%-8%, זאת התשואה שהמערכת מסוגלת לייצר היום".

במבט על סעיפי הבנקים מתגלה שינוי בתמהיל תיק האשראי של הבנקים. "האשראי העסקי הצטמק ב-2%-3%", מוסיף גולדברג. האקלים של החודשים האחרונים והביקורות על מינוף הבנקים אצל התאגידים הגדולים יכולים לתרום למגמה הזאת, לדברי גולדברג מסוכן כיום לבנקים להיות חזק בתוך המגזר העסקי, "הם מרגישים נח יותר עם העסקים הקטנים, עם הלקוחות הפרטיים, במגזר העסקי מסוכן יותר ושם זקן גם יושב להם על הראש, אך הדבר הזה אומר שהסכומים שמעניק הבנק נמוכים יותר ולכן גם הרווחים נמוכים יותר".

בניתוח של דוחות הבנקים במבט כולל עולה כי 6 מיליארד שקל מהכנסות הבנקים מגיעים ממרווחי המימון של הבנקים (ריבית) ועוד כ-4 מיליארד שקלים מגיעים מעמלות והכנסות אחרות.

ובמבט לעתיד? גולדברג לא רואה איך העתיד נהיה ורוד יותר בזמן הקרוב עבור שורת הרווח לבנקים. "הגזירות שבדרך, המע"מ, מס החברות, מס ההכנסה, למעשה מקטינות את הצריכה הפרטית וכך גם מקטינות את היכולת של הבנקים להגדיל את הרווחים. גם הרפורמות שבדרך כשבראשן רפורמת זקן עוד לא הושלמה ותהיה בעלת השפעה על הכנסות הבנקים", הוא מוסיף.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן