הכנסות הבנקים מעמלות עלו ל-15 מיליארד שקל – הרווח ירד ב-14%

5.91 מיליארד שקל – זהו הרווח השנתי של חמשת הבנקים הגדולים במדינת ישראל. מדובר בירידה של 14% ביחס לרווח של 6.9 מיליארד שקל בשנה שעברה, לאחר רבעון אחרון לא פשוט עבור הבנקים, אולם השנה עדיין הייתה רווחית מאוד עבור חמשת הבנקים הגדולים בארץ. את הרווחים מוביל גם השנה בנק הפועלים, שעל אף ירידה של 7.4%, רשם ב-2012 רווח נקי של 2.5 מיליארד שקל.

עונת דוחות הבנקים הגדולים הגיעה אתמול לסיומה עם פרסום דוחותיהם של שני הבנקים הגדולים בישראל – הפועלים ולאומי. לאומי, שפרסם באחרונה אזהרת רווח באשר לתוצאות הרבעון, הציג תוצאות גרועות מהמצופה: הבנק רשם ירידה של 50.8% ברווח הנקי ל-931 מיליון שקל, בעיקר בגלל הפרשות שנועדו לכסות הוצאות חקירה שמנהלות הרשויות בארצות הברית כנגד לקוחות שם, וכן בשל תוכניות פרישת עובדים.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הרבעון האחרון לא האיר פנים לבנקים. רווחי כל הבנקים ירדו ברבעון הרביעי, כשאלה שספגו את הפגיעה החריפה ביותר היו לאומי, שעבר מרווח של 618 מיליון שקל להפסד של 259 מיליון שקל, והבנק הבינלאומי, שספג ירידה של 26% ברווח הנקי ל-132 מיליון שקל.


קינן, שפיגל ורוסק-עמינח | צילומים: יח"צ ורון קדמי

"הרבעון הרביעי בפרט והשנה האחרונה בכלל לא היו מזהירים עבור הבנקים", אומר מיכה גולדברג, אנליסט בנקים ומנהל מחלקת המחקר של אקסלנס ברוקראז'. "זו תקופה קשה עבור הבנקים הגדולים, מערכת הבנקאות כולה סובלת מהסביבה בה היא פועלת, אם זו ההאטה הכלכלית, הריבית הנמוכה, או אם אלו מגבלות האשראי והעובדה ששוק ההון לא מתפקד בצורה טובה".

מסיכום הדוחות עולה גם כי הכנסות הבנקים מעמלות הסתכמו בכ-15 מיליארד שקל, עלייה ביחס ל-14 מיליארד שקל ב-2011. עדי סקופ, אנליסט הפיננסים הבכיר של אי.בי.אי טוען כי "בקרוב נראה צעדים שייטיבו עם הציבור הרחב, אך מדובר במכה קלה בכנף של הבנקים".


"צריך להיזהר מצעדים פופוליסטים", חולק גולדברג על סקופ. "צריך להסתכל היכן יקר, היכן גובים יותר מדי ושם לתקן, אך בראייה היסטורית ובינלאומית רמת העמלות בארץ לא יקרה". סקופ מוסיף כי גם אם תהיה החלטה על הפחתת עמלות, "הבנקים ישחקו עם מרווחי המימון (ריבית על האשראי) ויפצו על הירידה ברווחים".

בשנה הקרובה צפויים הבנקים לעמוד בפני יישום מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות בענף. הוועדה שואפת להגביר את התחרות בתחום שירותי החיסכון, האשראי ומערך התשלומים הן בתוך המערכת הבנקאית והן מחוצה לה. "לא מדובר במסקנות שיפגעו ברווחיות הבנקים בצורה ממשית, הירידה ברווחיות כבר מתומחרת", טוען סקופ, "אך אם הצעדים הללו יצליחו להגביר את התחרות, הציבור ירוויח". גולדברג טוען שיישום המסקנות יוריד את רווחיות הבנקים בכ-700 מיליון שקל. "כשמחברים את זה לתוצאות השנתיות, מבינים שהסביבה הבנקאית הופכת לקשה יותר ויותר".

ומה בנוגע לעתיד? "הבנקים בישראל חזקים", אומר גולברג. להערכתו, ב-2 הרבעונים הראשונים של 2013 הבנקים עדיין יסבלו מהאטה, אולם במבט לעתיד הרחוק יותר "יש פוטנציאל רב להתאוששות ולשיפור הפעילות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן