הכסף לא עוזר: גם לנשים מיליונריות הערכה עצמית נמוכה מגברים

לא פחות מ-שלושה מיליון מיליונרים חיים בארה"ב, מהם מיליון הן נשים. בארה"ב רק 15% מנושאי המשרות הבכירים ב-500 התאגידים הגדולים הן נשים, כאשר המפורסמת בהן היא סמנכ"ל התפעול של פייסבוק, שריל סנדברג. שיעור החברות המנוהלות ע"י נשים הוא אפילו נמוך יותר – 4% בלבד, זאת למרות המקרים החריגים המפורסמים במיוחד כמו מרי בארה בג'נרל מוטורס, ו'ירג'יניה רומטי ב-IBM, מאריסה מאייר ביאהו ואינדרה נויי בפפסי. בבריטניה, בה היו בסה"כ 5 נשים מנכ"ליות ברשימת 100 החברות המובילות בעשור האחרון, נראה כעת כי יש סימנים של שינוי באופק.

שליש מהמיליונרים בארה"ב הן למעשה מיליונריות: חלקן הרוויחו את המיליון באמצעות נישואים לגבר עשיר, אחרות ירשו את הונן מאבותיהן וישנן גם אלו שעשו את המיליון מדמי מזונות שמנים. עם זאת לא פחות מ-15% מהמיליונריות הן יזמיות, אשר בנו את הונן לגמרי לבדן.

שליש מהמיליונרים בארה"ב הן מיליונריות | צילום: thinkstock

המיסטיקה של המיליונריות

מילר בארק היא מחברת הספר "מיסטיקת המיליונריות" העוסק בדיוק באותן נשים המשתייכות לקבוצת 15 האחוזים. הספר הוא תוצאה של שלוש שנות מחקר, על 200 נשים מיליונריות עצמאיות, ועל מנת לקבל מדגם מדויק, גם על גברים מיליונרים. הרוב המוחלט של הנשים במחקר לא נולדו למשפחות עשירות: את ההשראה לספר היא קיבלה מספרה של בטי פרידמן משנת 1963 שם הסופרת הדגישה את הציפייה של החברה מהנשים: "נשים צריכות להיות מרוצות מההישארות בבית והטיפול בבעל ובילדים ולא לרצות דבר מלבד זה".

בארק מאמינה שהלך הרוח השתנה היום. "כעת הבעיה היא שלמרות שהשוק מלא בכוח עבודה נשי, מוכשר ומוטיבציוני עדיין קיים פער בין הנשים שהצליחו והפכו למיליונריות ולשאר הנשים"', לדבריה. המחקר של בארק מבקש לזהות תכונות המסייעות לנשים להצליח בחייהן העסקיים והאישיים. היא התחילה מתוך חמשת התכונות לפיהן הפסיכולוגיה הקונבנציונלית מתארת את אישיותו של האדם: פתיחות, מצפוניות, מוחצנות, נועם וחוסר נוירוטיות. המרואיינים של בארק הציגו דרגה גבוהה יותר מהמקובל של התכונות האלו, כאשר תכונת המצפוניות בלטה כחשובה ביותר.

לאחר מכן היא בדקה את "סגנון העבודה" של המרואיינים שלה וגילתה כי הוא כולל מעורבות גבוהה בתהליכי העבודה, נכונות למאמץ עצום, מיומנות בהשפעה חברתית ומחויבות לסביבת עבודה חיובית. באופן מרענן במיוחד, היא מצאה גם כי שלושה רבעים מהמיליונרים שהשתתפו במחקר הגיעו מרקע אקונומי נמוך או בינוני. כמעט אותו אחוז מתוך המיליונריות חווה "מעקף" בקריירה, כמו הבאת ילדים, החלפת מקום העבודה, שינוי אזור המגורים, מחלה אישית או כישלון פיננסי שקרא תיגר לצמיחת הקריירה שלהן. שיעור דומה מתוך המרואיינים חוו בממוצע שני אירועי ילדות קשים כמו מחלה או מוות במשפחה, הורים אלכוהוליסטים או התעללות פיזית ורגשית.

עובדות לא פחות קשה | צילום: thinkstock

הבדלים בין המינים

אחד ההבדלים בין נשים מיליונריות לגברים מיליונרים היה כי לגברים הערכה עצמית גבוהה יותר מהנורמה, לעומת הנשים שהערכתם העצמית תאמה לממוצע הארצי של המגדר הנשי. "זה באמת מעניין" אומרת בארק. "לנשים, גם מיליונריות שהרוויחו את כספן לגמרי לבדן או כאלו המנהלות עסקים מובילים, הערכה עצמית שאינה גבוה מהנורמה. אולי זה נובע מהרגשת הקרע שבין שתי התפקידים שלהן, האחת בבית מול הילדים והבעל והשנייה במשרד".

איזון העבודה מול החיים האישיים

באופן צפוי, נמצאו הבדלים משמעותיים באיזון בין גברים ונשים. סביר בהרבה כי נשים מיליונריות ינהלו במקביל לעבודה גם משק בית הכולל טיפול בילדים. זאת על אף ש-28% מהנשים שהשתתפו בסקר העידו על עצמן שאין להן ילדים – זאת בניגוד חריף לגברים, שרק 2% מהם נטולי ילדים.

יותר מ-50% מהנשים מעידות על עצמן כי הן הולכות הביתה לטפל בילדים אחה"צ, לעומת 5% מהגברים בלבד. יותר מ-80% מהגברים אמרו כי נשותיהן הן אלו שמטפלות בילדים בשעות אחה"צ לעומת 10% מהנשים המיליונריות שבעליהן מטפלים בילדים אחה"צ.

למרות השוני, ברק אומרת כי המיליונרים והמיליונריות דומים יותר מאשר שונים. לפיה, המחקר מפריח את הסטריאוטיפים המגדריים הנפוצים וממחיש את הדמיון הרב שבין נשים וגברים במרוץ אל עבר ההצלחה. אילו סטריאוטיפים? ראשית, הרעיון כי לנשים אין את המחויבות והנחישות להצליח. ההפך הוא הנכון במקרה הזה, בגלל שנשים הן יותר אמוציונליות מגברים הן מונעות ע"י תשוקה. גם שאר הסטריאוטיפים הוכחו כשגויים, נשים הן לא פחות אנליטיות מגברים, ואכפת להם מכסף בדיוק באותה מידה, הן אינן רכלניות יותר מגברים והן מוכנות לשנות את אזור המגורים שלהן בשביל עבודתן.

"ההתנהגויות הסטריאוטיפיות הללו לא קיימות בקרב קבוצת המיליונריות" מדגישה בארק. "אך ישנן מיתוסים הקיימים עדיין ומונעים מנשים את האפשרות להתקדם. במיתוסים האלו צריכה החברה להילחם בכדי שרוב הנשים יוכלו לחיות כמיליונריות".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן