הלך לעולמו: נפטר הרב עובדיה יוסף, הרב המשפיע בישראל

הרב עובדיה יוסף הלך הבוקר (ב') לעולמו בבית החולים הדסה עין כרם שבירושלים והוא בן 93 במותו. יוסף נחשב בעיני רבים כבכיר הרבנים הספרדים בימינו וכונה בפי תלמידיו "מרן" ו"פוסק הדור", וכיהן בין היתר כרב הראשי הספרדי לישראל בשנים 1973-1983 ונודע כמנהיגה הרוחני של מפלגת ש"ס מיום הקמתה.

בשבועות האחרונים היה מאושפז הרב בהדסה ואף חובר הלמכונת הנשמה בשל קשיים בנשימה. הרב יוסף גם טופל בדיאליזה בשל בעיה קשה בכליות, והותקן בגופו קוצב לב כדי לסייע לו. הרב סבל מקריסה של כמה ממערכות גופו, והרופאים ניסו לאפשר לו מנוחה ותמיכה כדי שהמערכות יתאוששו.

בימים האחרונים דווקא נראה היה שהרב אכן מתאושש, ולאחר מספר ימים שהיה מורדם, הורו הרופאים להוריד את מינון התרופות. הרב התעורר ולפי מקורביו אף החל לדבר איתם ולהניח תפילין. עם זאת ביום א' בערב הודיעו הרופאים על הידרדרות במצבו. הם נאלצו להרדימו ולהנשימו פעם נוספת. בניגוד להערכות הקודמות על מצבו, הפעם הרופאים הבהירו כי הוא "איננו יציב" ודיווחו על "הידרדרות משמעותית".

לאחרונה מלאו לרב יוסף 93 שנים, ונשיא המדינה שמעון פרס הגיע לברכו בבית הכנסת יוחנן בן זכאי בעיר העתיקה בירושלים, שם נערך טקס הכתרת בנו של הרב, יצחק יוסף, לרב הספרדי הראשי לישראל.


עובדיה יוסף | צילום: רויטרס

פרס חיבק את הרב עובדיה יוסף ואיחל לו בריאות שלמה ואריכות ימים. "תמשיך להנחות את העם ולהעניק לו את דברי התורה החכמים שלך", אמר פרס לרב עובדיה. הנשיא, שחגג לא מזמן 90, ניצל את הבמה כדי לברך את הרב עובדיה לרגל יום הולדתו ואמר: "אני לא אגיד בן כמה הוא, רק אגיד שאני צעיר ממנו בשלוש שנים. אני מאחל לו אריכות ימים".

מבגדד למצרים

יוסף נולד בבגדד ועלה לישראל בגיל 4 עם משפחתו, שהתיישבה בירושלים. מגיל צעיר התבלט יוסף בלהיטותו לתורה, כאשר את יצירתו הספרותית הראשונה כתב כבר בגיל תשע. בהמשך חייו שימש כאב בית דין במצרים ב-1947, ולאחר שובו לישראל שימש כדיין בפתח תקווה. בשנים 1958-1965 כיהן יוסף כדיין בביה"ד האזורי בירושלים, וב-1965 הפך לחבר בית הדין הרבני הגדול. ב-1968 נבחר יוסף לרב הראשי לתל אביב.

הרב יוסף ניפק במהלך חייו מספר פסיקות מקלות, עליהן ניתן למנות פסיקה המתירה לנשים ללכת בלי גרביים ברשות הרבים, פסיקה המתירה לשמוע שירת אשה דרך מכשיר רדיו או תקליט וכדומה כשהשומע אינו מכיר את הזמרת ופסיקה המתירה לנשים אלמנות וגרושות ללבוש פאה נכרית ככיסוי הראש.

בשנה שעברה דירג פורבס את הרב במקום הראשון ברשימת הרבנים המשפיעים בישראל.

בשנה האחרונה בלט יוסף בהתנגדותו הבולטת לגיוס בחורי ישיבות, כאשר לשיטתו הם צריכים להישאר ללמוד בישיבה מאחר והוא היה סבור כי למלחמות ישראל יש תוקף של "מלחמת מצווה". באפריל התבטא יוסף בחריפות נגד יו"ר יש עתיד יאיר לפיד, התומך בגיוס חרדים, ואמר עליו: "לפיד זה אשמדאי" (אשמדאי הוא מלך השדים במסורות העממיות היהודיות והנוצריות).

לאתר דה פוסט

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן