הלמ"ס: מחירי הדירות זינקו ב-86% במהלך 5 שנים; הישראלי זקוק ל-130 משכורות בכדי לרכוש דירה

נכון, לא מדובר בסקופ מדהים אשר משנה את כל מה שחשבנו על שוק הדיור בארץ. ועדיין, כשהתחושה הכללית והטענות הבלתי פוסקות על יוקר הדיור מגובים באופן כה בולט לעין בנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, גם לציניקנים הגדולים ביותר כבר קשה להתעלם. על פי נתונים אשר עולים בדו"ח מיוחד אשר פרסמה הלמ"ס הבוקר, עולה כי מחירי הדיור בארץ זינקו בלא פחות מ-86% במהלך 5 השנים האחרונות בלבד.

הזינוק האדיר במחירי הדירות החל בשנת 2007, והגיע לאחר שבמהלך השנים 2000 עד 2006 מחירי הדירות בישראל דווקא צנחו – וירדו בלמעלה מ-12%. הדו"ח הנוכחי סוקר את מצב השוק עד לשנת 2013 – וכידוע, מגמת העלייה במחירים לא נעצרה בשנה זו, והמחירים ממשיכים לטפס עד עצם היום הזה.

יקר לחיות פה | צילום: אהוד כהנים

באר שבע בראש המזנקות

מחירי הדיור זינקו, כאמור, בכל רחבי הארץ – אך מספר ערים רשמו את הזינוק הגדול ביותר. בראש הרשימה נמצאת דווקא בירת הנגב באר שבע, שם זינקו מחירי הדירות הקטנות ב-108.7% (הדירות הגדולות זינקו ב-92.4% "בלבד"). בצידו השני של הגרף ניתן למצוא דווקא את תל אביב, שם אמנם נותרו מחירי הדירות הגבוהים ביותר בארץ – אף שם גם נרשם הזינוק הנמוך ביותר במהלך 5 השנים האחרונות. על פי הדו"ח, מחירי הדירות הקטנות בעיר טיפסו ב-38%, ואילו הדירות הגדולות טיפסו ב-31.7%.

אך הנתון המשמעותי ביותר אשר עולה מהדו"ח אינו מחירן של הדירות עצמן – אלא היחס בין מחיר זה לבין משכורתו הממוצעת של פועל שכיר במשק. באמצעות השוואה בין מחירה הממוצע של דירה לבין השכר הממוצע במשק, ניתן להרכיב את יחס "משכורות-דירה", אשר מציג לכמה משכורות זקוק הפועל הממוצע במשק בכדי לרכוש דירה. על פי הדו"ח הנוכחי, בישראל זקוק אדם ללא פחות מ-130 משכורות בממוצע – נתון גבוה בהרבה ממדינות רבות ברחבי העולם, ואשר מדגים באופן מיטבי את חוסר היכולת של זוגות צעירים, לדוגמא, לרכוש דירה משלהם במצב הדברים הנוכחי כיום.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן