הלקח מחילוץ קפריסין: אירופה כבר לא מגנה בכל מחיר על הבנקים

ביום שני, ממש רגע לפני שפג האולטימטום, הגיעו המנהיגים להסכמה: הבנק השני בגודלו בקפריסין ייסגר והמדינה תקבל את הסיוע הדרוש. החילוץ של האיחוד האירופי לאי משקף שינוי משמעותי באסטרטגיה האירופית בהשוואה למדיניות שננקטה בזמנו אל מול הבנקים של אירלנד.

לפני מספר שנים, כשאירלנד הייתה במשבר קשה בגלל הניסיון לפרוע את חובות הבנקים, האיחוד תמך לחלוטין בצעד זה. ברגע שאירלנד החלה את המשא ומתן עם הטרויקה לגבי האפשרות של חדלות פרעון במגזר הבנקאות שלה, הנציבות האירופית והבנק המרכזי לא היו מוכנים לשמוע על אפשרות כזו.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

החשיבה האירופית משקפת את השיעור שהיבשת מאמינה שלמדה מהפרק של בנק ליהמן בארצות הברית – בנק שקרס ה-2008 והביא איתו את המפולת הפיננסית הקשה. בזמנו, הנרי פולסון, שר האוצר של ארה"ב בזמן המשבר הגדול,  הטיל את הקוביות והימר כי הנזק שייגרם לשווקים הפיננסים לטווח הקצר בעקבות נפילת בנק והטלת ההשלכות שבכך על הנושים יקוזז מהרווחים שיגיעו בטווח הארוך. התוצאה הייתה כאוס פיננסי שהביאה לפניית פרסה מהירה באמונה הזו ואז הוצג לפנינו החילוץ הגדול ביותר בהיסטוריה הפיננסית של ארה"ב.

שינוי מדיניות? מריו דראגי | צילום: רויטרס

אחרי שנים בהם אומצה באדיקות העמדה שאסור לתת לבנקים ליפול, פתאום, הדעה האירופית שנשמעת דומה מאוד לזו של הנרי פולסון ב-2008 לפני פניית הפרסה. ראש קבוצת שרי האוצר של האיחוד האירופי, ירוון דיסלבלום, אמר שלשום כי החלטת קפריסין מהווה תקדים לכשלונות העתיד.

"אם אנחנו רוצים מגזר פיננסי בריא וצלול הדרך היחידה להשיג את זה היא לעמוד בנחישות מול הבנקים הכושלים ולהגיד – אתם לקחתם את הסיכונים וכעת אתם נאלצים להתמודד איתם", הוא אמר לרויטרס. "אם אתם לא יכולים להתמודד איתם אז כנראה שלא הייתם צריכים לקחת אותם בכלל".

המסר ברור. מתחים פוליטיים אדירים באירופה יצרו גרסה קיצונית של מיאוס מהאחריות הקולקטיבית הטוטלית. כתוצאה מכך, באירופה רוצים עכשיו לזרוק את הקוביות ולקוות שהנזק לטווח קצר לא יהיה כבד מדי.

התגובה המיידית להחלטת קפריסין לא תאמה את התגובה להחלטת ליהמן אבל צריך לציין כי עדיין, הבנקים הקפריסאים קטנים מאוד ביחס לכלכלה האירופית. מה גם שיכול להיות שהמשקיעים עדיין לא מאמינים לדיסלבלום שאכן האיחוד ייתן לבנק ליפול.

מבחינה כלכלית, יש צורך חזק בטיפול רחב ומערכתי במגזר הבנקאות האירופי: הערכה מתמידה של ערכי הנכסים בידי הבנק שתהיה מגובה בהנהגה של נורמות וחוקים לניהול הכסף בצורה בטוחה יותר. מבחינה פוליטית זה פשוט לא יכול לקרות ולכן האיחוד האירופי ימשיך לשייט ממשבר למשבר.

לכתבות נוספות בנושא:

בין אירלנד לאיסלנד: לקפריסין אין מקום רב מדי לאופטימיות

כך מתאוששת איסלנד מהמשבר: מחקה את החוב לאזרחים ונתנה לבנקים לקרוס

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן