המאבק בהון השחור: מי נמצא ברשימה של מעלימי המס?

שמותיהם של כ-400 ישראליים או חברות ישראליות, שרשומים במקלטי מס, מופיעים ברשימה המדוברת ביותר בעולם כיום. בהם נמנים, בין השאר, מנהל בכיר בחברת אחזקות מהגדולות במשק, קצין בכיר בדימוס שפעל בין השאר בייעוץ ביטחוני באפריקה, סוכן של שחקני כדורגל, סגן שר שנפטר לפני כמה שנים, עורכי דין ורואי חשבון, ושמות נוספים, מוכרים יותר או פחות.

כעת, באמצעות הקלקת מחשב, ניתן לבדוק מי נמצא ברשימה. הגישה תתאפשר באתר www.icij.org, ראשי תיבות של "קונסורציום בינלאומי של עיתונאים חוקרים". בארגון חברים יותר מ-100 עיתונאים מעשרות מדינות, והוא הוקם ב-1997 בחסות עמותה הפועלת למען שקיפות בממשל האמריקאי.

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

הארגון, שמושבו בוושינגטון, פרסם מאז הקמתו תחקירים בינלאומיים חוצי גבולות על סוחרי נשק, מבריחי סיגריות, דיג בלתי חוקי, הפרטת צבאות ותשתיות ועוד. אך גולת הכותרת של תחקיריו היא ללא ספק זה שעוסק במקלטי המס.

 | צילום: רויטרס

התחקיר, "offshore leaks" (כינוי למקלטי מס), מעורר תהודה בינלאומית עצומה. ממצאיו נידונו כבר בוועידת הפסגה של ה-8G, וזכו להתייחסות פומבית מצד ראש ממשלת בריטניה, דיוויד קמרון ומנהיגים אחרים בעולם. בעקבות הפרסומים בכלי התקשורת בעולם התפטרו בנקאים, שרים, ופקידים בכירים, ונחשפו קרובי משפחה של מנהיגים המעורבים בהעלמות מס, עמם נמנים סגן יו"ר הפרלמנט של מונגוליה, בני משפחתו של ראש ממשלת בלגיה, מקורביו של שליט אזרבייג'אן, עוזר בכיר לנשיא צרפת, בנו של נשיא קוריאה לשעבר, בנו של הרודן פרדיננד מרקוס ששלט בפיליפינים עד שנות ה-90, ועוד.

נציב האיחוד האירופי למסים ולמאבק בהונאות כלכליות, אלגרידיס סמטה, טען כי התחקיר "משנה את מדיניות המסים בעולם ומעצים את הרצון הפוליטי להילחם במשתמטי המס", לא פחות. במדינות רבות בעולם פתחו הרשויות בחקירות נגד חשודים בהעלמות מס, או הקימו ועדות כדי להיאבק בתופעה.

לא רק ידוענים מופיעים ברשימה. נמצאים בה רופאים מארה"ב, חקלאים מיוון, מיליארדרים מרוסיה, אינדונזיה ותאילנד, בנקאים מהאיחוד האירופי, סוחרי נשק בינלאומיים ואנשי מאפיה. בקיצור, כל מי שלא רוצה לשלם מס לשלטונות. מדובר ברשימה שמכילה כרבע מיליון שמות של אישים וחברות שנרשמו בשנים האחרונות (לרוב עד 2007-2008) במקלטי מס שונים.

בעולם יש יותר מ-10 מקלטי מס – רבים מהם במדינות אי, ומכאן גם השם "off shore". מדובר במקומות כמו איי הבתולה, הונג קונג, סינגפור, מלזיה, איי קיימן, איים בתעלה האנגלית (תעלת למאנש) קפריסין ועוד. 

בתופעה חובקת העולם שותפים כמובן לא רק בעלי החברות, אלא גם גם עורכי דין, רואי חשבון, מתווכחים למיניהם ואפילו בנקים גדולים שיודעים, מחפים או מעלימים עין מלקוחותיהם. בתחקיר נזכרים גופים פיננסים מכובדים כמו "דויטשה בנק" הגרמני ו-UBS השוויצרי.

לפני כשנתיים הגיע ל-ICIJ, דרך מקור אלמוני, קובץ מחשב כבד ביותר שהכיל כ-2.5 מיליון פריטים, בהם חילופי דואר אלקטרוני ומסמכי רישום נלווים, שמכילים פרטים מהם ניתן היה ללמוד מי הם בעלי המניות של החברות במקלטי המס, מיהם המנהלים של אותן חברות, מיהם נציגיהם לצורך הרישום, מהן הכתובות שלהם ומהי אזרחותם או ארץ מגוריהם. לאחר ניתוח ממושך של החומר יזם הארגון שיתוף פעולה עם כלי תקשורת מובילים בעולם, ובהם "הוושינגטון פוסט", "הגארדיאן", "לה מונד", "דר שפיגל" ועוד. 


צילום: רויטרס

יש לציין כי עצם רישומה של חברה במקלט מס אינו בגדר עבירה על החוק ברוב מדינות העולם, כולל ישראל. מותר לכל אזרח לרשום חברות, בין אם במישרין ובין אם בעקיפין, בכל מקום שיחפוץ, ובלבד שדיווח על היותו הבעלים או בעל מניות לרשויות המס.

גרעון עצום? ועדיין שום מילה על מעלימי מס

משום מה, בישראל הנושא לא עלה לסדר היום הציבורי. כמה כלי תקשורת ציטטו את מה שהתפרסם בעולם, ועיתונאים ספורים ניסו, אם כי בלי להתאמץ יתר על המידה, לברר אם יש ישראלים ברשימה. בניגוד להתייחסות הנחרצת של מנהיגים בעולם לתחקיר, בישראל לא נשמע קולו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לא של שר האוצר, יאיר לפיד, ולא של הנגיד הפורש, סטנלי פישר. אפשר היה לצפות לאמירה כזו דווקא על רקע הגירעון והקיצוץ התקציבי, אך מצד שני, ישראל הרי נוקטת במשך שנים במדיניות קפיטליסטית אכזרית שתכליתה להקל עם העשירים ולהקשות על ציבור השכירים והמעמד הבינוני.

הממשלה מעניקה הטבות מס, ומאפשרת תכנוני מס ו"תחמונים" אחרים. המאבק בהון השחור מתבצע בעצלתיים, ולרשות להלבנת הון אין אנשי מודיעין ומבצעים שייאבקו בהעלמות. רשות המסים נוקטת בגישה נרפית, ולרוב מתעמרת בנישומים קטנים ומתרפסת בפני האלפיון העליון והעשירונים הגבוהים.

מה עוד שישראל עודדה תמיד "עלייה" של הון יהודי לארץ. לשם כך הקימה מערכת הבנקאות הישראלית סניפים במדינות שונות בעולם, כמו דרום אפריקה תחת משטר האפרטהייד, ובמרכז ודרום אמריקה בתקופת הדיקטטורות של שנות ה-80. הבנקים הישראליים סייעו ליהודים להבריח את כספם לחשבונות בנק בישראל ולהשקיע בנדל"ן ישראלי.

התופעה הזו נמשכה גם בשנים האחרונות. בצרפת היה מעורב בנק לאומי בסיוע ליהודים מקומיים להבריח או להלבין את הונם. בישראל עצמה נחשפה לפני כמה שנים פרשת החשבונות הסודיים בסניף הירקון של בנק הפועלים, שעם לקוחותיו נמנו שרים, פקידים בכירים ואוליגרכים מרוסיה, אוקראינה ורפובליקות אחרות לשעבר של ברית המועצות. הכוכב הגדול של אותה פרשה היה ארקדי גאידמק, רב אמן בתחום העברות כספים בין מדינות ורישום חברות במקלטי מס.

כשזהו הרקורד הישראלי, אין פלא שפרשת "offshore leaks" אינה מעוררת עד היום דיון ציבורי. אולי עכשיו תתעורר רשות המסים, ובעזרת קשריה הבינלאומיים תניח ידה על הרשימה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן