המבקר: "תחנות דלק בת"א מסוכנות לסביבה"

"מהממצאים שהועלו מצטיירת תמונה עגומה המלמדת על היעדר אמצעי בטיחות מספקים בתחנות התדלוק בתל אביב-יפו, על היותן מוקדים של זיהום אוויר, קרקע ומים ועל סכנתן הרבה לסביבתן". כך כותב היום מבקר המדינה, יוסף שפירא, אשר פרסם היום דוחות המתייחסים לשלטון המקומי בשנים 2011-2012.

בין היתר ביצע משרד המבקר בחודשים ספטמבר 2011 עד פברואר 2012 ביקורת בנושא הפעולות שנעשו למניעת מפגעים התחנות התדלוק בתחום שיפוטה של עיריית תל אביב-יפו. הביקורת נעשתה בכמה יחידות בעירייה – ברשות העירונית לאיכות הסביבה, באגף רישוי עסקים ובמחלקת כיבוי אש – וכן במשרד להגנת הסביבה. בין היתר התייחס המבקר לפעולות עיריית תל אביב למניעת מפגעי בטיחות בתחנות דלק.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

מעיקרי הממצאים עולה לדברי המבקר כי "9 תחנות תדלוק – 3 מהן בבעלות העירייה עצמה – פעלו שנים רבות ללא רישיון עסק כמתחייב מחוק רישוי עסקים; חלקן אף פעלו ללא אמצעי בטיחות אש, אף שרשות הכבאות העירונית דרשה מהן להתקינם, ולמרות סירובה לאשר את המשך פעילותן".

מבקר המדינה, יוסף שפירא. "תמונה עגומה לגבי היעדר אמצעי בטיחות"  | צילום: יח"צ

"כמו כן, ב-7 תחנות תדלוק פנימיות, שאינן בבעלותן של חברות מתחום הדלק, לא נעשתה ביקורת שנתית של מחלקת כיבוי אש", ממשיך שפירא בביקורת. "תחנות אלו המשיכו לפעול, חלקן למרות התנגדות המחלקה לפעילותן, ובלא שהיו בהן אמצעי גילוי אש ואמצעי כיבוי כנדרש, ולכן הייתה בהן לדברי המבקר סכנה הן לעובדיהן, הן לציבור והן לסביבתן".

בסוף שנת 2011 פעלו בתחום השיפוט של עיריית תל אביב-יפו 62 תחנות תדלוק: 50 תחנות תדלוק ציבוריות ו-12 תחנות תדלוק פנימיות (לצריכה עצמית בלבד). בתחנות תדלוק אלה מאוחסנים מיליוני ליטרים של בנזין, סולר, נפט וגז.

עיריית תל אביב מסרה בתגובה: "כל תחנות הדלק העירוניות נסגרו זה מכבר, ואינן פעילות עוד. יצוין כי תחנות דלק עירוניות אינן חייבות להוציא רישיון עסק, אך חייבות לעמוד בכל דרישות גורמי הרישוי. 

"באשר לתחנות דלק מסחריות, רישיונן של תחנות אשר לא עמדו בדרישות המחלקה לכיבוי אש בוטל, והן נמצאות בהליכי אכיפה משפטית. תחנות אשר במהלך הליכי הוצאת הרישוי התגלה שאינן עומדות בדרישות כיבוי אש, בקשתם לרישיון סורבה והם עברו לאכיפה משפטית אשר תסתיים בצו סגירה או בהשלמת הדרישות.

"העירייה מבצעת מעקב מתמיד אחר מילוי דרישות כיבוי אש, גם לאחר מתן רישיון עסק, ובמידת הצורך מפעילה את מנגנוני האכיפה".

כמו כן מצא המבקר כי בעיריית בית שמש נמצא כי "לפיתוח המואץ של בנייה למגורים שביצע משרד הבינוי והשיכון לא נלווה פיתוח מספק של שטחי תעשייה, תעסוקה ומסחר. שטחים אלו דרושים כדי לחזק את הבסיס הכלכלי של העיר, להגדיל את הכנסותיה ולספק תעסוקה ושירותים לתושביה".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן