המגבלות משפיעות? ירידה נוספת בנטילת המשכנתאות בפברואר

האם צעדי בנק ישראל מתחילים להשפיע על רוכשי הדירות? מנתוני הבנק עולה כי כמות המשכנתאות שנלקחו ירדה בפברואר חודש שני ברציפות אחרי מגמת עלייה שנמשכה ארבעה חודשים.

על פי הנתונים, סך המשכנתאות שנלקחו בפברואר הסתכם ב-3.89 מיליארד שקל, ירידה של 2% ביחס לנתון של 3.97 מיליארד שקל בחודש ינואר ו-4.6 מיליארד שקל בדצמבר האחרון.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

הנתונים עדיין גבוהים יותר מנתוני המשכנתאות המקבילים בשנה שעברה, אולם מדובר בירידה של 32% ביחס לשיא שנרשם בחודש אוגוסט האחרון.

רק אתמול פרסם משרד האוצר כי בחודש כמות הדירות שנרכשו בחודש ינואר ירדה ב-15% בהשוואה לחודש דצמבר. הירידה נרשמה לאחר עליה רצופה במספר העסקאות בשלושת החודשים הקודמים.

צילום: מרק ישראל סלם

במהלך חודש פברואר הודיע בנק ישראל על הקשחה נוספת של התנאים למשכנתאות. המפקח על הבנקים דודו זקן העלה את דרישות ההון מרוכשי הדירות, במטרה להפחית את הסיכון של המערכת הבנקאים במתן משכנתאות. במסגרת ההנחיות החדשות, הועלו דרישות ההון ממשכנתאות של יותר מ-45%. כך למשל הלוואות לדיור ששיעור המימון בהן גבוה מ-45% ועד 60%, ישוקללו ב-50%, במקום ב-35%. בנוסף, במשכנתאות ששיעור המימון שלהן הוא מעל ל-60% תדרש כרית הון של למעלה מ-75%. 

לטענת זקן, השינוי נדרש על רקע הגידול בשנים האחרונות בהיקף תיקי ההלוואות לדיור, ללא גידול מתאים בכריות ההון וההפרשה, במקביל לעלייה המשמעותית במחירי הדירות. התפתחויות אלה הביאו לגידול בסיכונים הגלומים בתיקי ההלוואות בתאגידים הבנקאיים".

כתבות נוספות בנושא:

שינוי מגמה בשוק הנדל"ן? מספר העסקות בחודש ינואר ירד ב-15%

בנק ישראל מקשיח את התנאים למשכנתאות: מעלה את דרישות ההון על מימון של יותר מ-45%

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן