המדינה: חברות הגז לא יכולות להסתמך על מכסת הייצוא שנקבעה עד לסיום הדיון בבג"ץ

בתשובה שהגישה היום המדינה לבג"ץ, במסגרת עתירתם של חברי הכנסת וארגונים חברתיים אשר דרשו כי ההחלטה על ייצוא הגז תועבר לדיון בכנסת, הודיעה המדינה כי היא מכירה בצורך לקיום דיון דחוף בעתירה והודיעה כי עד סוף הדיון, חברות הגז אינן יכולות להסתמך על החלטת הממשלה מהשבוע שעבר הקובעת את מכסת הייצוא.

הודעת המדינה היא תשובה לעתירתם של חברי הכנסת שלי יחימוביץ', רובי ריבלין, אבישי ברוורמן ומשה גפני, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים והפורום הישראלי לאנרגיה אשר הוגשה ב-24 ביוני. 

חדש: אפליקציית האייפון של פורבס ישראל – להורדה לחצו כאן

התשובה מתייחסת למעשה להסכם שנחתם בין החברות דלק ונובל אנרג'י לחברת וודסייד האוסטרלית, למכירת שליש מזכויות הפקת הגז ממאגר לוויתן. כמו כן מתריעה המדינה את החברות לא לבצע הסכמים נוספים המתבססים על מכסת הייצוא כפי שהודיעה הממשלה.


צילום: מרק ישראל סלם

"על אף חשיבותה העצומה של ההכרעה ועל אף החובה לעגנה במסגרת חקיקה ראשית של הכנסת, נמנעה ממשלת ישראל מנקיטה בצד הדמוקרטי המתבקש והחליטה להימנע מהבאתו של הנושא לדיון דמוקרטי, שקוף ומקיף בכנסת ישראל", נכתב בעתירה.

"אני שמחה שהמדינה מכירה בחשיבותו ודחיפותו של הנושא ואת הצורך לברר אותו בהקדם האפשרי", אמרה יו"ר האופיזציה, שלי יחימוביץ'. ההחלטה המדוברת גורלית לעתיד אזרחי המדינה וטוב עשתה המדינה שלא בחרה בטקטיקה של מריחת זמן ודחיית הדיון בעתירה. מן הראוי שסוגיית ייצוא הגז תובא לדיון מעמיק ויסודי ותכורע באופן דמוקרטי ושקוף בכנסת ישראל.".

בתחילת השבוע שעבר, הודיעה הממשלה על הפחתת מכסת יצוא הגז הטבעי מהמאגרים מ-53% ל-40%. על פי ההחלטה, 60% מהגז יועבר לשימוש המשק הישראלי. מדובר ב-540 BCM גז שיהיה ברשות ישראל ב-25 השנים הבאות. "את הטעות הזאת – הכניעה לפופוליזם -עשו כמה מדינות ושמרו את הגז אצלן. כעת הוא קבור באדמה מתחת לשכבות של פופוליזם ובירוקרטיה", אמר אז נתניהו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן