המדינות בארה”ב שבהן הקנאביס הפך לחוקי מתמכרות למסים ממנו

המדינות בארצות הברית מכורות למס שהן גובות מתעשיית הקנאביס. לפי דוח חדש של חברת הייעוץ והמחקר New Frontier Data, המדינות שהפכו את המריחואנה לחוקית בשטחן נמצאות בדרך להפיק כ-655 מיליון דולר ב-2017 כמסי מדינה ממכירות קמעונאיות. מתוך נתון המס הזה, 559 מיליון דולר יגיעו רק ממסי קנאביס, הרבה יותר מהמסים על אלכוהול.

הדוח גם צופה שההכנסות ממסים במדינות עם מריחואנה חוקית יגיעו ל-1.8 מיליארד דולר השנה, כשמתוכם 1.4 מיליארד דולר יגיעו ממסים ספציפיים שמושתים על ענף הקנאביס. לא יהיה קל למצוא חלופה לכסף הזה במידה שמשרד המשפטים האמריקאי יחליט לבחון מחדש את הגישה הנוכחית שלו כלפי החומר. נוסף על כך, ממשל טראמפ כבר קרא לקיצוצים עמוקים בתכניות רבות בתחום, כחלק מהתקציב המוצע שלו, והדבר מפעיל לחץ נוסף על מושלי המדינות להמשיך ולספק שירותים שהתושבים שלהם כבר התרגלו לצפות לקבל.

"בעידן שבו משאביהן של המדינות הולכים ודועכים, כשאנו מסתכלים אל עבר ממשלות קטנות יותר ועל ממשל ברמה הפדראלית שמכוון לסיים את המימון למדינות בדרכים רבות, ההכנסות שהתגלו משווקי הקנאביס החוקי והמפוקח יכולות להיות מצילות חיים עבור רשויות אכיפת החוק המקומיות, עבור תחום הייעוץ אודות שימוש בסמים ועבור שירותים חברתיים אחרים", אומרת לסלי בוקסור מחברת הייעוץ Electrum Partners. לפי בוקסור, המדינות נאבקות במלחמתו החדשה של משרד המשפטים כנגד הסמים מסיבות פיסקאליות טהורות, משום שההשפעה הכלכלית הכוללת עליהן הייתה גבוהה בהרבה ממה שמישהו ציפה.

"אלו הן הכלכלות של המדינות שמרגישות את ההשפעות על הנדל"ן, על שוק העבודה, על התיירות והאירוח ועל הפיחות בעול המסים שמייצרת מערכת אכיפת החוק הפלילי", מסבירה בוקסור. המסים הישירים על קנאביס, בשילוב המסים הלא ישירים, כמו מס הכנסה על משרות חדשות שנוצרו זה עתה ומסים קמעונאיים על ההוצאה הצרכנית שהמשרות החדשות הללו אפשרו, יצרו יחד גאות של מסים.

ירוק מייצר ירוקים, ואת מקור ההכנסה הזה יהיה קשה מאוד להחזיר לאחור | Fotolia

בוקסור צודקת בנוגע לכמויות הגדולות באופן בלתי צפוי של הכנסות ממסים. מדינת קולורדו חוותה עלייה של 57.2% בשיעור המס הכולל שנאסף מעסקי המריחואנה בשנה הפיסקאלית 2016-2017 בהשוואה לשנה הפיסקאלית 2015-2016, נכון לחודש ינואר. רק המיסוי על מכירות קמעונאיות עלה ב-51.4% באותה התקופה. המדינה אספה מסים של 119 מיליון דולר נכון לחודש ינואר לשנת הכספים הנוכחית שלה. תשוו את הסכום הזה ל-38 מיליון דולר בלבד שנאספו ממסים על אלכוהול במשך לפחות 11 חודשים בשנת 2016. בכסף גם נעשה שימוש לטובה על ידי המדינה. לדוגמא, כך התאפשר לקולורדו להקצות 16 מיליון דולר למענקים והלוואות לטובת דיוק בר השגה בשנת 2016, שהגיעו מאיסוף מסים מעסקי הקנאביס.

מדינות רבות רואות בתעשיית הקנאביס חטא וממסות אותה בשיעורים גבוהים מאוד, והתעשייה מקבלת את זה בתור "המחיר של לעשות עסקים". זה השתלם יפה מאוד עבור המדינות שהפכו את המריחואנה לחוקית. שיעור המס הקמעונאי על קנאביס במדינת וושינגטון הוא 37%. חבות המס הכוללת של המדינה בשנת הכספים 2016 היא 185 מיליון דולר והנתון עוד צפוי לגדול בכ-25% ל-233 מיליון דולר בשנת הכספים 2017. קליפורניה תגבה 15% והמדינה מאמינה שהדבר ייצר לה הכנסות של מיליארד דולר וחסכון שנתי של כ-100 מיליון נוספים. חלק מהתחומים שהכסף יופנה אליהם יהיו למשל כוח השיטור והסיור California Highway Patrol, מחקר, תכניות קהילתיות שונות, שיקום סביבתי ומערכת אכיפת החוק.

"הכנסות המס האלו חשובות להם מאוד. הן גדולות פי שלושה מהמסים שנאספים שם על אלכוהול והם הוטמעו בתוך התקציב במהירות רבה", אומר בראיין וינסנט ממשרד עורכי הדין Vicente Sederberg, שמתמחה בחוקי מריחואנה. "המושלים הללו נאבקים בממשל הפדראלי על חוקי המריחואנה משתי סיבות. הראשונה היא כלכלית, כלומר ההכנסות ממסים ושוק העבודה. הסיבה השנייה היא שהם מאפשרים ניצול טוב יותר של זמנן של רשויות אכיפת החוק". וינסנט מתכוון כמובן לכך שרשויות אכיפת החוק יכולות להשקיע זמן רב יותר בטיפול בפשעים אלימים, בניגוד למעצרים בעוון עבירות ברמה נמוכה יותר, כמו החזקת מריחואנה.

כשכל סקר כמעט מראה שמרבית האמריקאים תומכים בלגליזציה, וככל שהמושלים הופכים תלויים בהכנסות ממסים על מנת לאזן את התקציבים שלהם ולספק יותר שירותים מדינתיים, יהיה קשה לשכנע את המדינות הללו שביטול מגמת הלגליזציה הוא דבר חיובי וטוב.

וינסנט אומר כי במקומות כמו קולורדו קשה מאוד להעלות מסים. המדינה הזו צריכה לפנות לבוחרים כדי להעלות מסים, ומרבית האנשים כמובן שלא יצביעו בעד מהלך כזה. מסי המריחואנה היוו עבורה דרך מעולה להשיג הכנסות נוספות מבלי להעלות מסים במקום אחר. "ההשפעה מורגשת מאוד ברמה המקומית. בחלק מהמחוזות נעשו עבודות תשתית של כ-20 שנה בתוך שנה אחת בלבד", הוא אומר. "הם סיפקו ארוחות צהריים לילדים נזקקים. אלו דברים רבי עוצמה".

כשעישון הסיגריות נתון במגמת ירידה ומחירי הגז נשארים נמוכים ויציבים, המדינות לא מסוגלות לנצל את האזורים שבאופן מסורתי נחשבו כמקורות קלים להשגת הכנסות ממסים. המציאות היא שהצרכנים לא רוצים לשלם מסים גבוהים יותר על ההכנסות או על ההוצאות שלהם, אבל הם עדיין רוצים שירותים עודפים. קהילות שחוות יתרונות מוחשיים מכספי המסים הללו הולכות להתנגד לאובדן הכסף הזה. מושלים שנמצאים בקו הראשון של תקציבים מאוזנים רואים גם הם מה הם יכולים לעשות עם הכסף הזה, והם ילחמו כדי לשמור עליו.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן