המהפכה הבאה: האם אנרגיה סולארית תרסק בקרוב את שוק החשמל ברחבי העולם?

טכנולוגיית פצלי השמן הפכה לאחד הגורמים המוכרים והמשפיעים ביותר בעולם בשנה האחרונה. הפיתוח החדשני, אשר מאפשר הפקה של נפט ממעמקי האדמה גם באזורים שאינם משופעים בבארות נפט "מסורתיות" שינה כמעט בין רגע את מפת הכוח בתחום האנרגיה ברחבי העולם, הביא לצניחה במחירי הנפט ברחבי העולם, והביא (באופן עקיף) גם לקריסת הכלכלה הרוסית ולפגיעה משמעותית במשק האיראני, אשר נשענו בעיקר על ייצוא הנפט משטחם.

אך פיתוחים טכנולוגיים מהפכניים אינם עניין חד פעמי. מדי כמה שנים אנו עדים להגעתה של טכנולוגיה חדשה, אשר משנה מן היסוד את מפת הכוח ברחבי העולם – ומביאה למהפכה בשוק האנרגיה. כעת, לאחר שהתפנו מהערכת עצמת השינויים והשפעתה של טכנולוגיית פצלי השמן על שוק האנרגיה העולמי, מתפנים המומחים והחוקרים ברחבי העולם להביט קדימה, ולבחון מה יהיה הפיתוח הטכנולוגי אשר יביא למהפכה הבאה בתחום האנרגיה?

לאורך שנים העריכו המומחים השונים כי האנרגיה הגרעינית תהיה "הדבר הגדול הבא". התפתחות הטכנולוגיה אמנם מאפשרת כבר כיום רמות בטיחות גדולות בהרבה, ובאמצעות כורי כוח גרעיניים ניתן להפיק כיום כמויות אנרגיה אדירות – תוך זיהום נמוך (יחסית) של הסביבה ובעלויות זולות במיוחד. אך אירועים דוגמת הדליפה הגרעינית בעקבות פגיעת הצונאמי בעיר פוקושימה ביפן הציפו לסדר היום ברחבי העולם את הנושא הרגיש – ובמדינות רבות נערכו הפגנות ענק בדרישה לסגירת כל מתקן אנרגיה גרעיני. הטכנולוגיה המתקדמת, כך נראה, "איבדה מומנטום", וספק אם תצליח לשוב לחיק ההמונים בעתיד הקרוב.

עלות הטכנולוגיה צפויה לרדת משמעותית | צילום: thinkstockphotos

טרנד חם נוסף אשר הולך ומשפיע על תחום האנרגיה הוא "הטרנד הירוק". נדמה כי לאחר שנים ארוכות של עיסוק ציבורי בתחום, בהן העסיק הנושא הסביבתי בעיקר פעילים סביבתיים שונים, בזמן האחרון נכנס הנושא ללב ההמונים, אשר דורשים אנרגיה יעילה וירוקה יותר. השימוש בתחנות הבערה הפועלות על בסיס הפחם המזהם הופכות פחות ופחות פופולריות, והביאו, בין היתר, לעליית מעמדו של הגז הטבעי כמקור אנרגיה מרכזי, ומזהם פחות.

בשבוע החולף פרסמה חברת המחקר והייעוץ האמריקאית המובילה "ווד מקנזי" דו"ח מיוחד, אשר סוקר את השינויים והמגמות הצפויים בשוק האנרגיה בעתיד הקרוב – ואשר עשויות, ממש כמו פצלי השמן, להביא להשפעות רחבות היקף ברחבי העולם כולו ובמגוון תחומים. אז מהם השינויים המשמעותיים ביותר אשר צופים בחברה בעתיד הקרוב?

לעולם בעקבות השמש

על פי הדו"ח המדובר, נראה כי הדבר הגדול הבא צפוי להיות אנרגיה סולארית, אשר צפויה להגדיל את קרנה ולשפר את מעמדה כאחת מספקיות האנרגיה המרכזיות בעולם. מחברי הדו"ח ביססו את עיקר עבודתם על הנחות היסוד כי כבר בעתיד הקרוב נראה את מרבית המשטרים ברחבי העולם פועלים בכדי לספק את צרכי האנרגיה של משקי המדינות באמצעים ירוקים יותר – בין אם מתוך כורח מדיני (אם, לדוגמא, האו"ם יוביל מהלך שכזה ויאגד תחתיו את המדינות השונות) ובין אם מתוך הבנה כי הדבר הכרחי לשמירה על האינטרסים של המדינות השונות. כמובן שגם הלחץ הציבורי נלקח בחשבון, והוא לא צפוי להיות סלחן במיוחד אל יצרני האנרגיה אשר ימשיכו לזהם את הסביבה.

בנוסף לכך, מעריכים מחברי הדו"ח כי מבין כל הטכנולוגיות הקיימות להפקת אנרגיה כיום, השיטה הסולארית צפויה להיות הזולה ביותר – שכן הם חוזים צניחה אדירה במחירי המוצרים הדרושים לשם הפקת האנרגיה מקרני השמש. ממש כשם שטכנולוגיית פצלי השמן "הייתה באוויר" לאורך מספר שנים, כך המצב גם כיום – כשפיתוחים טכנולוגיים חדישים להפקה זולה של אנרגיה סולארית נמצאים בשלבי פיתוח מתקדמים – והם צפויים לצאת אל השוק בעתיד הקרוב, ולהביא להוזלה משמעותית בתהליך ולשיפור אדיר בכמויות האנרגיה אשר ניתן יהיה להפיק באמצעותו.

אחת הסיבות המשמעותיות לירידת המחיר אשר מצפים בחברה היא מעורבותה הגוברת והולכת של סין בתחום המתפתח: נראה כי הממשל הסיני החליט להשקיע משאבים רבים בפיתוח הטכנולוגיה העתידית, מתוך שאיפה לקדם את מעמדה של סין בשוק האנרגיה העולמי (ממש כמו שארה"ב השקיעה בזמנו בפיתוח טכנולוגיית פצלי השמן, אשר הפכה את המדינה כיום לאחת מספקיות הנפט הגדולות בעולם). אם אכן יתממשו התחזיות המדוברות, סין צפויה להפוך למוקד עולמי מוביל לייצור האמצעים הטכנולוגיים הדרושים להפקת אנרגיה סולארית – במהלך אשר לבטח יגרור השפעות גיאו פוליטיות וכלכליות מרחיקות לכת.

מעמדו של הפחם יצנח? | צילום: thinkstockphotos

בנוסף לזווית הסינית, התוצאה המתבקשת למהלך המתואר בדו"ח היא צניחה במחירי החשמל ברחבי העולם – ממש כמו הצניחה הנוכחית במחירי הנפט כיום. לצניחה במחירי החשמל יהיו כמובן שורה ארוכה של השפעות על מגוון תחומי החיים – החל מעלויות ייצור נמוכות בהרבה והוזלה במחירם של מוצרי הצריכה השונים, עלייה בסכום הפנוי בידיו של המגזר הפרטי (אשר תוביל לעלייה בהשקעות ובהוצאות הפנאי), והיחלשות מעמדן של חברות האנרגיה אשר שולטות כיום ברבים ממשקי העולם.

בנוסף, לדאבונה של ישראל, מהלך שכזה צפוי להביא גם לירידה משמעותית בערכו של הגז הטבעי – אשר מעמדו כאחד מספקי האנרגיה המובילים ייפגע באופן משמעותי. מנגד, מעריכים עורכי הדו"ח, הטכנולוגיה המתפתחת תביא גם להזדמנות אדירה לשינוי – לבטח במדינה רווית שמש דוגמת ישראל.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן