המון אקסקלוסיבי: האם הפלטפורמה המשלבת בין קרן הון סיכון למימון המונים תמשוך משקיעים לישראל?

בחול המועד סוכות הרים ג'ון מדבד כוסית עבור המנכ"לים והמשקיעים של OurCrowd, חברת ההשקעות שהקים רק כמה חודשים קודם לכן. מדבד הסתובב בין ביתו לסוכה בחצר ולא האמין למספר האורחים שהגיעו: "היו אצלנו בבית יותר מ־100 איש", הוא מחייך. "לא היה מקום".

בחודשים המעטים שחלפו מאז שהוקם, בפברואר האחרון, עבר שמו של המיזם החדש מפה לאוזן במהירות שיא – בזכות השילוב היצירתי שהוא עושה בין קרן הון סיכון למימון המונים. ההיגיון של המיזם פשוט בתחכומו: באמצעות אתר האינטרנט מציגה OurCrowd למשקיעים פרופילים של חברות סטארט־אפ. הגולשים בוחרים באיזה סטארט־אפ להשקיע ואת גובה הסכום, כשסכום המינימום עומד על 10,000 דולר. אותם משקיעים מצטרפים לסבבי הגיוס, בצמוד לקרנות הון סיכון, ואינם נחשבים כמשקיעים בודדים, אלא נמצאים תחת המטרייה של OurCrowd. בתמורה לכך משלם המשקיע דמי ניהול של 2% לשנה למשך שלוש שנים ו־15% מהרווחים.

"אני מקנה לאדם שהוא לא משקיע מקצועי או איש הון סיכון פרופר את היכולת לשחק מול הביג בויז בסכום נמוך יחסית", מסביר מדבד ומציין שהשקעתו ביחסי ציבור מסתכמת באפס דולרים. "המסר טהור כשהוא עובר בעצמו", הוא אומר. "ומלבד זאת, כסטארט־אפיסט אני צריך לדאוג לסדרי עדיפויות ולדעת לאן לנתב את הכסף, ויש לנו עוד הרבה עבודה לפני כן".

צדקה וכסף

אלא שלא כל אחד יכול לקחת חלק במיזם. המידע המופיע באתר זמין נכון להיום רק למשקיעים כשירים על פי הגדרת הרשות לניירות ערך – כלומר, בעלי הבנה בתחום ויכולות פיננסיות של 12 מיליון שקל לפחות. "לדעתי זה לא מוצדק", מוחה מדבד. "השוק כאן מאוד ספציפי. אנחנו צריכים לתת לאנשים שחיים כאן ויש להם כסף נזיל את האפשרות להשקיע. לעשות דמוקרטיזציה לעולם של המשקיעים הכשירים. מבחינתנו השלב הבא הוא שאנשים יוכלו להשקיע גם 1,000 דולר".

בינתיים מעריך מדבד שקהל היעד המקומי לעסקאות שהוא מציע מונה כ־10,000 בתי אב, "מהם יש כמה מאות אנג'לים שמשקיעים בסטארט־אפים, ואנחנו רוצים שהם יהיו חברים אצלנו".

כל אחד יכול (בתנאי שיש לו 12 מיליון שקל) | צילום: shutterstock

הקמת המיזם של מדבד באה על רקע העובדה שמימון ההמונים תופס לאחרונה תאוצה בקצב מסחרר: בשנה האחרונה נדמה שהאופציה לגייס כספים מהציבור הרחב נמצאת בכל מקום – בין אם אתם מעוניינים להוציא לאור ספר, להגשים חלום ולהקים מלון בוטיק או לממן תוכנית טלוויזיה מחתרתית. על פי crowdsourcing.com, עד סוף 2013 יגיע שוק מימון ההמונים ליותר מ־5 מיליארד דולר, ולפי ההערכות, מדובר בשוק שצומח ב־100% מדי שנה. בנוסף, בספטמבר האחרון נכנס לתוקפו בארה"ב חוק מהפכני שצפוי לשנות באופן דרמטי את מערך המימון וגיוס הכספים בתעשיית הסטארט־אפ האמריקאית, ומתיר לראשונה לחברות פרטיות למכור מניות ואופציות מבלי להיסחר בבורסה, באמצעות פלטפורמות אינטרנטיות שונות. זאת בשונה ממה שעשו עד היום אתרים דוגמת קיק־סטארטר, שגייסו כסף מהציבור בתמורה להבטחה לייצר מוצר.

החוק החדש מכיר למעשה ב"צורת חיים" חדשה של חברה מסחרית – "חברה בצמיחה", שהיא מעין יצור כלאיים בין החברה הציבורית לפרטית – ומאפשר השקעה אונליין של עד 10,000 דולר. "הרגולציה מעוניינת להגן על הקהל", מסביר מדבד את המהלך. "אבל גם לא לפגוע בחברות קטנות שעדיין לא מוכנות להפוך מפרטיות לציבוריות".

השוק בארץ קטן, למה שלא תעתיקו את פעילות החברה לחו"ל? "אני ציוני ומאמין ביכולות של המדינה הזו ובהישגים שלה. לטעמי, אין תעשייה שיותר מתאימה לישראל מאשר ההייטק, ואני חושב שאנחנו רק בהתחלה. הרמב"ם אמר שיש כמה דרגות של צדקה, והגבוהה שבהן היא לתת למישהו משרה, להעניק לו את הכלים לייצר עבודה וכסף משלו".

24 מתוך 28 החברות שבהן השקיעה השנה OurCrowd הן חברות ישראליות ושתיים נוספות הוקמו על ידי ישראלים. "זה בפירוש כי מציון תצא תורה", הוא מכריז. "אנחנו לא מגמגמים על הציונות, אלא בונים פלטפורמה בעלת פוטנציאל לעתיד. זו לא אופנה, אלא קהילה שעם השנים תביא עשרות אלפי משקיעים להשקיע בישראל".

אחד האתגרים העיקריים של החברה, לדבריו, הוא לאו דווקא להגיע אל המשקיעים ולשכנע אותם, אלא לגרום להם לעשות זאת באמצעות האינטרנט. "עד עכשיו 60% מהכסף עובר דרך האתר, והמספרים עולים בכל חודש", הוא אומר. "יש אנשים מבוגרים שרוצים שיהיה להם מישהו זמין בטלפון. אני בפגישות כל יום, כל היום. לא לצורך מכירה – אלא כדי לחנך", הוא אומר ומוסיף בחיוך: "נו, מזל שיש את יום שבת".

אתגר נוסף העומד בפני החברה בתקופה הקרובה נוגע לשאלה של גודלה. מספר המשקיעים עומד כיום על כ־2,000 איש, ומדבד שואף להכפיל מספר זה פי עשרה. "השאלה היא איך אנחנו שומרים איתם על קשר ונותנים להם את התחושה שהם מיוחדים, ומצד שני איך מגייסים את ההמון במטרה לתמוך בחברות. יש מי שיראה בזה כאב ראש. אני רואה בזה חוזק".

"משקיע בכל עסקה ועסקה". מדבד 

ללמוד מההיסטוריה

מדבד (58) נולד וגדל בקליפורניה, ובבגרותו למד היסטוריה באוניברסיטת ברקלי. "זו התמחות שטובה להייטק", הוא מחייך. "השנים האלה לימדו אותי לחשוב, לחקור ולארגן את המחשבות. את הטכנולוגיה למדתי בעצמי, אוטודידקט".

לפני 40 שנה ביקר לראשונה בישראל, ומיד נשבה בקסמיה. ימים ספורים לאחר חזרתו ללימודים פרצה מלחמת יום כיפור. ממקום מושבו בקמפוס האמריקאי פצח מדבד בפעילות נלהבת למען ישראל. מדי קיץ היה מגיע לכאן לביקור, עד שבשנת 1980 עלה ארצה והשתקע כאן. ארבע שנים מאוחר יותר הכיר את רעייתו, ויש להם כיום ארבעה ילדים ושלושה נכדים.

הקריירה שלו משלבת בין ניהול קרן הון סיכון ליזמות: את החברה הראשונה שלו – Meret, שעסקה בהעברת וידיאו על גבי כבלים אופטיים – הקים יחד עם אביו והיא נמכרה לתאגיד הנפט אמוקו. הסטארט־אפ השני שהקים היה חברת התוכנה Accent. ב־1995 הקים עם ניל כהן את קרן ההון סיכון יזראל סיד פרטנרס. "יש לי הרבה צלקות על הגב", הוא אומר. "ואני אוהב את זה".

העסקאות שנעשו השנה במסגרת המיזם הנוכחי שלו משקפות השקעה של כ־20 מיליון דולר. "עד סוף השנה אני מעריך שנעשה 40 עסקאות", הוא מצהיר. "ואני מודע לעובדה שבעיני אנשים מסוימים זהו מספר הזוי, כי הוא מתאר פורטפוליו של קרן הון סיכון בעשר שנים".

אבל עם כל הרצון הטוב, למדבד חשוב שגם העזרה תהיה מבוקרת: "הרי לא ייתנו לכל אחד לתלות ציור במוזיאון ישראל", הוא עורך הקבלה. "אנחנו משלמים כסף טוב למקצוענים שיעשו את העבודה. לא סתם קוראים לתחום הזה בעברית 'הון סיכון'. המילה סיכון נמצאת בו ולא בכדי. זה עסק מסוכן וכדאי לתת למקצוענים, שיש להם עשרות שנים של ניסיון, להוביל".

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן