המועד המכריע להחלטה על הרחבה כמותית: 7 בספטמבר

יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי דחס את מניות השורט מעט אתמול, כשהפרוטוקולים מתוך ועידת השוק הפתוח האחרונה של הבנק הוסיפו איתותים לגבי פעולה מונטארית, או QE3 כפי שהיא מכונה, עלולה להגיע בקרוב מאוד, מה שהצית ראלי של נכסי-סיכון. הבנק הפדרלי הוכיח כי הוא מכיר בכך שהצוק הפיסקלי, משבר החוב האירופי וההאטה העולמית ממשיכים להוות סיכונים רציניים, אבל רק נתונים חיים יניעו אותו לפעולה. והחשוב מבין נתונים אלה יהיה דו"ח התעסוקה של אוגוסט.

אלה שטענו כי אין סיכוי לפעולה מצד הבנק הפדרלי לפני הבחירות נאלצו לסגת מעט. המניות האמריקאיות קפצו מהשפל התוך-יומי שלהן וסגרו את היום איפה שהתחילו – אבל אלו הן חדשות ישנות, אם ניקח בחשבון שהבנק הפדרלי פשוט 'הנדס טווח מכירה': המניות האמריקאיות נתקעו בטווח מסחר של 10% כתוצאה ישירה של פעולות הבנק. כשהן מגיעות לתחתית הטווח הזה, אנחנו מקבלים ברננקי רגיש, רך ודובי, שדוחף אותן כלפי מעלה עם אזעקות בדבר נזילות.

הפרוטוקולים שנחשפו אתמול הכילו את דיוני הוועדה מהפגישות ב-31 ביולי וה-1 באוגוסט, פגישה שאכזבה בתחילה את השווקים, אך פינתה את מקומה לעליות בראלי המתמשך כבר מאז יוני. הועדה נשמעה תומכת במיוחד לגבי ה-QE3, ורבים מחבריה העריכו כי סביר שתמריצים מונטאריים נוספים יהיו מוצדקים בקרוב, אלא אם כן ההתאוששות הכלכלית תתחזק.

בהתחשב במנדט הכפול שיש לבנק ובאינפלציה הרגועה, הבנק יערוך מעקב צמוד אחר דו"ח התעסוקה הקרוב, שיתפרסם ב-7 בספטמבר. שיעור האבטלה יהיה המפתח: אם יחול בו שינוי רציני – בהיקף של 0.2-0.3% – המשקיעים יכולים לצפות מברננקי ושות' שיוציאו לפועל מהלכים. 

מאורעות גיאופוליטיים חיצוניים עלולים לזעזע את המערכת אף הם: באירופה, התערבותו המילולית של מריו דרגי סייעה להרגעת השווקים והותירה לספרד ואיטליה מרווח נשימה, בעוד נראה כי מרקל וגרמניה תומכות יותר כעת בתוכנית רכישת האג"ח המשותפות של הבנק המרכזי. בשווקים המתפתחים ומהירי הצמיחה, סין המגלה האטה כבר החלה בהזרקת תמריצים, ותאיץ את מדיניות ההרחבה שלה. גם תקיפה ישראלית באיראן, אם תתרחש, תדחה את ציפיות האינפלציה ותעצור את הבנק הפדרלי.

נאומו הבא של ברננקי בג'קסון הול יציג הזדמנות נוספת עבורו לכוון את התחזיות של השחקנים בשוק. הוא יוכל לרמוז על כוונותיו בדיוק כפי שעשה לפני שנתיים כשיצא הסיבוב השני של הקלה כמותית (QE2). המשקיעים עלולים להישאר זהירים: לנאום בג'קסון הול יש פוטנציאל להיות הפתעה חיובית – אבל גם שלילית.

כמה מבכירי הבנק, וברננקי בראשם, דיברו על אפקט השפע (הפיכתם של נכסים בטוחים במטרה ללחוץ כלפי מעלה נכסי סיכון). פרשנים מדברים על "תוספת ברננקי", כשהבנק המרכזי מעורר ראלי מניות. הישג-ידו של אפקט השפע הוא מוגבל, מאחר והוא עוזר מראש רק לאלה שיש להם נכסים, אבל הקלה נוספת תקנה בכל זאת ייתרונות למתכות וסחורות יסוד. העצה המקובלת במקרה כזה – לשמור על גיוון.

הפרוטוקולים משכו את המניות כלפי מעלה אתמול. כל המדדים המרכזים זינקו מהשפל הבין-יומי שלהם – הנאסד"ק וה-S&P500 עברו לטריטוריות חיוביות והדאו ג'ונס מחק את ההפסדים בו. התשואות על אג"ח ל-10 שנים נפלו ל-1.72% אך עדיין נותרו הרבה מעל השפל של סוף יולי. הזהב עלה בעוד הדולר האמריקאי נחלש מול היורו. מעניין לשים לב כי מוסדות פיננסיים כמו גולדמן-זאקס, ג'יי.פי מורגן-צ'ייס, וולס פארגו וסיטי גרופ ניסו לביים ראלי של אחרי-דקה, אך נאלצו לוותר על רוב הרווחים עם צלצול פעמון הנעילה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן