המועצות האזוריות היקרות ביותר: חבל אילות, גדרות ועמק חפר

המועצות האזוריות היקרות ביותר למגורים בישראל הן חבל אילות, גדרות ועמק חפר – כך קובע מחקר חדש של חברת המידע העסקית BDI לקראת הבחירות למועצות האזוריות והמקומיות בעוד 9 ימים.

מהמחקר עולה שהכי יקר לגור בערים – בהן תשלומי הארנונה לדיור עומדים על ממוצע של 39.4 שקל למ"ר לשנה. אחריהן המועצות המקומיות עם 33.8 שקלים למ"ר ו-32.4 שקלים למ"ר במועצות האזוריות, אולם יש מועצות מקומיות ואזוריות בהן הארנונה גבוהה מזו של הערים.

לדברי אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת המידע העסקי BDI, עלויות ארנונה גבוהות מדי עלולות להוות מכשול בהתפתחויות המועצות המקומיות לערים ובמשיכת אוכלוסייה חדשה לשטחן. באותו אופן, עלויות גבוהות של ארנונה לעסקים ולתעשייה פוגעות בהתפתחות המסחר והמלאכה, ובאפשרויות התעסוקה המקומיות".

תשלומי הארנונה למגורים במועצות המקומיות עומדים על ממוצע של 33.8 שקל למ"ר לשנה; הארנונה לבעלי העסקים עומדת על כ-77 שקל למ"ר לשנה בממוצע; הארנונה לתעשייה ומלאכה עומדת על כ-54 שקל למ"ר לשנה; והארנונה לבנקים עומדת על כ-593.5 שקל למ"ר לשנה. המועצה המקומית הזולה ביותר מבחינת ארנונה למגורים היא ע'ג'ר ואילו היקרה ביותר היא מבשרת ציון. ע'ג'ר היא גם הזולה ביותר מבחינת ארנונה לעסקים.

באר אורה שבמועצה האיזורית חבל אילות. הארנונה יקרה | צילום: מתוך ויקיפדיה

מהמחקר ניכר שהמועצות המקומיות הערביות גובות את תשלומי הארנונה הנמוכים ביותר והן תופסות את העשירייה הראשונה. בראש הטבלה נמצאת ע'ג'ר שבה משלמים התושבים כ-21 שקל למ"ר לשנה; אחריה מועצה מקומית רכסים עם כ-28 שקל למ"ר, מועצה מקומית אעבלין עם כ-28.6 שקלים למ"ר, ואחריה, לפי הסדר, כפר יאסיף, כסיפה, מג'ד אל כרום, שעב, תל שבע ומגאר שבהן התשלום נע סביב 30-29 שקל למ"ר.

המועצות המקומיות היקרות למגורים הן מבשרת ציון (54.3 שקל למ"ר), כפר ורדים (49.8 שקל למ"ר), עומר (48.4 שקל למ"ר), כוכב יאיר (46.2 שקל למ"ר), קציר-חריש (46 שקל למ"ר), אזור (44.2 שקל למ"ר), כפר תבור (44.1 שקל למ"ר), כפר שמריהו (44 שקל למ"ר), הר אדר (43.7 שקל למ"ר), שוהם (42.3שקל למ"ר). יש לציין, שהניתוח מתייחס רק לצד העלויות איננו דן בצד השירותים. יתכן שחלק מהמועצות בהן הארנונה יחסית גבוהה מספקות גם רמה גבוהה של שירותים.

מועצות אזוריות: חבל אילות היקרה ביותר

תשלומי הארנונה למגורים במועצות האזוריות עומדים על ממוצע של 32.4 שקל למ"ר לשנה; הארנונה לבעלי העסקים עומדת על כ-68.6 שקל למ"ר לשנה בממוצע; והארנונה לתעשייה ומלאכה עומדת על כ-40 שקל למ"ר לשנה בממוצע. המועצה האזורית הזולה ביותר מבחינת ארנונה למגורים היא עמק הירדן ואילו היקרה ביותר, ובהפרש ניכר על השאר, היא מועצה אזורית חבל אילות. מבחינת ארנונה לעסקים, המועצה הזולה ביותר היא מטה בנימין, והיקרה היא הר חברון.

בראש הטבלה של המועצות האזוריות הזולות נמצאת כאמור עמק הירדן, כשאחריה מועצה אזורית בוסתן אל-מרג', מגילות ים המלח, ברנר, מבואות החרמון, גולן, הגליל העליון, ערבות הירדן, מרום הגליל, ומועצה אזורית דרום השרון. בכולן הארנונה למגורים נעה בין 29.9 ל-30 שקל למ"ר.

לעומתן, המועצות המקומיות היקרות למגורים הן חבל אילות הנמצאת בה הארנונה למגורים גבוהה יותר מפי 1.5 מהמועצה האזורית היקרה הבאה אחריה, מועצה אזורית גדרות (42.3 שקל למ"ר). השלישית היקרה ביותר היא עמק חפר (39.8 שקל למ"ר), רמת נגב (35.7 שקל למ"ר), חוף השרון (34.5 שקל למ"ר), שער הנגב (34.2 שקל למ"ר), מטה יהודה (33.8 שקל למ"ר), אלונה (33.4 שקל למ"ר), חוף אשקלון (33.1 שקל למ"ר), הגלבוע (33 שקל למ"ר),

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן