המחוזות הריבוניים בספרד הם שמושכים את הכלכלה למטה

המשבר הכלכלי בספרד מתדרדר. בסוף השבוע הודיע מחוז ולנסיה במדינה כי הוא זקוק לחילוץ כספי מהממשלה המרכזית במדינה. הודעה זו החלה לעורר ספק ביעילותה של חבילת החילוץ הבינלאומית לספרד, אשר הביאה את כל בורסות העולם לירידות שערים. 

הבעיה בפנייתה של ולנסיה לממשלה היא שגם לה אין מספיק כסף. מניתוח המצב הכלכלי במדינה עולה כי הבעיה האמיתית של הבנקים במדינה לא נובעת ממצבה של המערכת הכלכלית המרכזית.לפני פרוץ המשבר במדינה, אחוז החוב המדיני בתוך התמ"ג היה לא גדול וגם מצבם של שלושת הבנקים המרכזיים היה לא רע. אלא שכבר אז, הבעיה הייתה בבנקי החסכונות האיזוריים יותר, הקאג'ס. 

דגל מחוז ולנסיה (מימין) ודגל ספרד | צילום: רויטרס

בנוסף, המחוזות הריבוניים הרבים שבשטחה של ספרד, אשר להם תקציב נפרד וכן מערכת מיסוי וחיסכון משלהם, מהווים בעיה לא קטנה עבור כלכלת המדינה. ההתנהלות הכושלת של הבנקים במחוזות מדרדרים גם את המערכות המוניציפליות וכך הלאה. מבחינת המשקיעים הזרים, הבעיה היא שאף אחד לא יודע מה היקף החוב האמיתי של המערכות הללו ועד שלא נגלה את המספרים האמיתיים, חוסר הוודאות בשווקים תמשיך לכרסם. 

בסוף השבוע זינקו תשואות האג"ח של ספרד למעל 7%. מספר זה אמנם נשמע מדאיג אך בהקשר של ספרד לא מדובר בצרה גדולה כל כך כמו שכולם חושבים. אמנם מדובר במספר שהקפיץ את רמת הדאגה בנוגע לחסינותה של איטליה רק לאחרונה, אך חשוב לזכור שבניגוד לספרד, היחס בין החוב המדיני באיטליה לבין התמ"ג במדינה הוא 120%. 

הממשלות הרי אף פעם לא באמת משלמות את חובן. הן רק מנפיקות אג"ח חדשות על מנת לכסות על חובות ישנים כשמגיע מועד הפירעון. פירוש הדבר שבסופו של דבר ערכן של אגרות החוב הללו תלוי בשיעור הריבית בעת הנפקתן. הסיבה לדאגה הרבה לאיטליה נובע מכך שאם תשואות האג"ח לא יירדו, המדינה תאלץ לשלם ריבית של 7% על כל החוב המדיני העצום שלה. 

עם זאת, המצב בספרד הוא אחר. החוב המדיני עומד על 80% בלבד מהתמ"ג ולכן היא יכולה להגיע לתשואות אג"ח בשיעור גבוה יותר מ-7%. המשקיעים צריכים להפסיק לפחד מהמספר הזה רק בגלל שבאיטליה משמעותו צרות צרורות לכלכלה ולהתמקד בפיענוח החוב האמיתי של המחוזות הריבוניים בספרד. 

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן