המטרה הסמויה של דראגי: לחלץ לבד את איטליה וספרד

צמד הקליינטיות הפוטנציאליות הגדולות של מנגנון היציבות האירופי ותוכנית רכישות האג"ח של הבנק המרכזי האירופי הן איטליה וספרד. מדינות אלה טרם פנו לבקשת סיוע – לא מלא ולא חלקי. בקשת סיוע רשמית הינה תנאי מתלה להתערבות הבנק המרכזי בשוק האג"ח.

מנהיגי מדינות אלו אף הצהירו כי אין בכוונתם לפנות לבקשת סיוע מן המוסדות האירופים. השיקולים העומדים מאחורי ההצהרות הספרדיות-איטלקיות הם פוליטיקה פנימית, וקשורים הן בכבוד הלאומי והן בחשש ליציבות פוליטית במדינות. ראשי המדינות חוששים להנחית סדרת גזירות כלכליות חדשות על עמיהם, הנאבקים גם כך באבטלה ובמיתון, ולעורר גל של מחאה עממית.

ספרד, אשר נתפשת כמדינה חלשה יותר ביחס לאיטליה, תנסה לנהל משא ומתן סמוי ומואץ עם קברניטי גוש היורו על מנת להשיג את תוכנית הסיוע הטובה ביותר ולנסות ולהעביר אותה בציבוריות הספרדית. אולם נראה כי עד סוף שנת 2012 ואפילו הרבה קודם לכך תפנה ספרד לבקשת סיוע מלאה או חלקית מן המוסדות הרלוונטיים, זאת על מנת שתוכל להתמודד עם אתגרי מחזור החוב העצומים של המדינה.

ספרד נדרשת למחזר חוב ממשלתי של 30 מיליארד יורו בחודש אוקטובר ועוד 31 מיליארד יורו בחודשים נובמבר 2012 עד ינואר 2013. כל זאת בנוסף לצרכי מימון הגירעון התופח והצורך לתמוך במחוזות. איטליה נדרשת אף היא למחזר בחודשים ספטמבר-דצמבר 2012 סכום אדיר של 140 מיליארד יורו, ובנוסף לממן את הגירעון הממשלתי. יצוין כי התוכנית של הבנק המרכזי האירופי לא מפרטת מה יהיו הסנקציות כנגד מדינה אשר נטלה על עצמה התחייבויות לצנע ונסוגה מהתחייבויות אלו על ציר הזמן, וזו בדיוק ההתנהלות אשר אנו רואים באירופה לא פעם מתחילת המשבר הכלכלי.

הבנק המרכזי האירופי רכש במסגרת תוכניות קודמות 214 מיליארד יורו באג"ח של מדינות ה-PIIGS, והדבר לא הביא עמו רגיעה ארוכת טווח בשווקים. דראגי סבור כי הפעם התוכנית שונה, הן בשל היקפה הבלתי מוגבל, הן בשל היעדר בכירות של הבנק המרכזי אל מול המשקיעים הפרטיים והן בשל התנאים הפיסקליים הקשוחים אשר יוצבו למדינות המחולצות. חבילת סיוע מותנית צעדי צנע אגרסיביים צפויה להעמיק את המשבר הכלכלי בספרד ובאיטליה ולגרום לקברניטי מדינות אלו להמשיך ולרדוף אחרי הזנב בניסיון להקטין את הגירעונות המסרבים להתכווץ.

אנו סבורים כי ממש כמו הסיסמאות המרשימות כשלעצמן אשר הופרחו לחלל האוויר לפני מספר חודשים באשר לאיחוד פיסקלי אירופי מלא וכן איחוד בנקאי אירופי מלא, כך גם הסיכוי ליישם תוכניות צנע אגרסיביות נוספות באירופה. זו הסיבה שהפתרון החדשני של דראגי לא יפתור את משבר החובות האירופי, ובדומה לתוכניות קודמות רק ייתן מרווח נשימה לפוליטיקאים האירופים לנסות ולעשות את העבודה המתבקשת. ניסיון העבר במשבר החובות האירופי מלמד כי הפוליטיקאים גוררים רגליים ואינם מוכנים לביצוע הצעדים הרדיקליים המתבקשים של איחוד פיסקלי ואיחוד בנקאי, לצד הרחבה כמותית רחבת היקף, או הנפקת חוב משותף של גוש היורו.

אחרי הכל, בבירות הפריפריה לא בשלו התנאים לוויתור על הריבונות הכלכלית לטובת מנגנון אירופי מרכזי בהובלת המדינות החזקות של אירופה ובראשן גרמניה בתמורה לאיחוד חובות, ובגרמניה עדיין לא החליטו אם נכון עבורם ליטול חובות מדיניות הפריפריה בתמורה לשרידות גוש היורו.

יניב פגוט הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן