המילה האחרונה טרם נאמרה: "קטלוניה עוד תפעל להשיג עצמאות"

ההפגנות הגדולות של ה-11 בספטמבר השנה, היו הזעקה של תושבי קטלוניה וחלון הראווה לשאיפה להיפרד מספרד, לאחר שנים של ניסיונות לגשר בין שני העולומות.

בבחירות אמש, ביקשה מפלגת השלטון, המפלגה הקונסרבטיבית, לתרגם את קולות הרחוב לקלפי ולהתחיל בתהליך רשמי להינתקות מספרד. המטרה הייתה ברורה: מ-62 חברי פרלמנט – ל-68, וכך, הם קיוו, כשהרוב יהיה בידיהם, תהיה העצמאות קרובה מתמיד.

לקבלת כל העדכונים, הדירוגים והניתוחים – עשו לנו לייק בפייסבוק

אך המשבר והקיצוצים בהנהגת המפלגה הבדלנית, במהלך השנתיים בהן הייתה בשלטון, השאירו צלקות על עורם של האזרחים הקטלונים, והביאו לתוצאות אחרות לגמרי: המפלגה איבדה 12 מושבים, וזכתה ל-50 מושבים בלבד. ביחד, מגיעות המפלגות הבדלניות ל-87 מושבים, וזאת לאחר שההערכות השמרניות חזו כי הגוש הבדלני יגרוף 90 מושבים, והיו לא מעטים שדיברו אף על 100. "עכשיו יהיו הדברים קשים יותר", אמר הנשיא ארתור מאס.


נשיא קטלוניה, ארתור מאס | צילום: רויטרס

החדשות הטובות עבור מאס הן ששאר הפרלמנט מפולג מאוד, כך שכוחה של מפלגתו גדול פי 2 וחצי מהמפלגה השנייה בגודלה. הנשיא הקטלוני מזהה גם את הסכנה במציאות החדשה, והזהיר מפני "חוסר נאמנות של המפלגות הקטנות, שיכול להביא לחוסר משילות".

"הסיטואציה לא פשוטה", הוסיף מס, "אך אנחנו נמשיך לפעול להשגת העצמאות".

אז הולכים לקראת עצמאות או לא?

השאלה שמעניינת כעת את כולם היא האם התהליך להשגת עצמאות ימשך, או שיושהה פעם נוספת עד למועד נוח יותר? שתי המפלגות הגדולות הבהירו לאחר הבחירות אמש כי התהליך לא מת, אך בין השורות הבהירו גם כי התוצאות מחייבות את דחייתו. קטלוניה צריכה את שתי המפלגות האלו גדולות וחזקות, כדי שיוכלו לשדר לכידות ולהביא לעצמאות יציבה מבלי לעורר יותר מדי רעש מסביב; כרגע המפלגות עוד לא מספיק חזקות ויציבות בכדי לגרום לזה לקרות. לצאת עכשיו למהלך על עצמאות משמעותו התאבדות פוליטית. התאבדות של השאיפה הקטלונית.

ראשי שתי המפלגות הגדולות לא רוצים לעצור את התהליך, אך לא ייפעלו כעת להניע אותו. אז מתי כן? בסוף הקדנציה, בעוד 4-3 שנים, קטלוניה עוד תפעל להשגת העצמאות המיוחלת, ואז תיבחן התגובה של מדריד גם היא. האם קטלוניה תהיה חזקה מספיק להחליט בעצמה או שהחוקה הספרדית, מסמך חוקי מחייב מאז תקופתו של פרנקו, שלא התייחס לשאיפה הקטלונית, תהיה תשובתה של המדינה? בינתיים צריכה קטלוניה לבנות את עצמה, עם מוסדות שיוכלו בבוא העת לשמש כמוסדות לאומיים בספרד ובאירופה.

* מארק מונדט א-ריירה הוא שדר וכתב תחנת הרדיו RAC-1, הפופולרית ביותר בקטלוניה.

הרשמה לניוזלטר

באותו נושא

הרשמה לניוזלטר

מעוניינים להישאר מעודכנים? הרשמו לרשימת הדיוור שלנו.

דילוג לתוכן